اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل:

اردبیل در تولید محصولات غذایی سالم سر‌آمد است

خبرگزاری فارس: قائم مقام و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:‌ استان اردبیل در تولید محصولات سالم و تامین غذایی آحاد مردم از استان‌های پیشرو کشور است که توانسته جایگاه حقیقی خود را نیز پیدا کند.

اردبیل در تولید محصولات غذایی سالم سر‌آمد است

اصغر پرتوی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: امروز در دنیا مسئله امنیت غذایی یکی از اهداف و برنامه‌های اولویت‌دار دولت‌هاست که بخش کشاورزی در تامین آن یک نقش حیاتی و اساسی را ایفا می‌کند چرا که تقویت این جبهه تلاش دول استعمار و استکبار را نیز در تحریم‌ها با مانع و شکست روبرو می‌کند.

وی با برشمردن اهمیت توسعه بخش کشاورزی در مسیر کاهش فقر و بالا بردن امنیت غذایی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از ظرفیت‌های بخش کشاورزی به عنوان کیمیای توسعه حقیقی استفاده کنیم قادر خواهیم بود در سایر حوزه‌ها نیز پیشرفت و توسعه را رقم بزنیم.

قائم مقام و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: با همت و تلاش دولت خدمتگزار در سال‌های اخیر توجه جدی به بخش کشاورزی صورت گرفته است به طوری که استان ما به عنوان قطب کشاورزی قادر است بخش عظیمی از نیاز کشور را تامین کند که استعداد دشت مغان، اردبیل و مشگین‌شهر و همچنین جنوب استان در کنار خاک زراعی حاصلخیز، سخت‌کوشی کشاورزان و وجود مهندسان فنی و متخصص می‌تواند یک توان و ظرفیت ممتاز و قابل اتکا باشد.

پرتوی  ادامه داد:‌ در سنگر تولید توجه به بخش کشاورزی از جایگاه ممتازی برخوردار است و استان اردبیل نیز با تولید 100 درصد چغندر بذری، سورگوم، ذرت بذری، سیب‌زمینی،‌ عدس،‌ عسل، پرورش گاو شیری، تولید دانه‌های روغنی و حبوبات از جایگاه ممتاز کشوری برخوردار است.

وی با اعلام اینکه استان اردبیل از دیرباز پرچمدار تولید حضور در کشور شناخته شده است، تاکید کرد:‌ با تولید 2 میلیون غده سیب‌زمینی و همچنین ارتقای تولید رقم سبلان پرچمداری تولید بذر سیب‌زمینی را بر عهده داریم و این اقدام انقلابی به نام استان اردبیل رقم خورده است.

قائم مقام و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان داشت:‌ بر اساس سند چشم‌انداز و اجرای اصل 44 قانون اساسی سعی داریم بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا ارتقای بهره‌وری و تولید اتفاق بیفتد.

پرتوی تاکید و توصیه مقام معظم رهبری را در تقویت بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی و معیشت مردم در سال‌های اخیر با نامگذاری سال‌ها به نام جهاد اقتصادی، همت و کار مضاعف و تولید ملی را یادآور شد و افزود: در راستای تحقق این منویات بخش کشاورزی بی‌بدیل‌ترین نقش را ایفا می‌کند و تلاش می‌کند با تکیه بر تولیدات داخلی نیاز مردم را بر‌آورده کند.

کاهش سه برابری اعتبارات در دو سال اخیر

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: علیرغم عنایت مسئولان کشوری به کشاورزی مسئولان استانی به این بخش توجهی نداشتند به طوری که اعتبار این بخش در سال 90 نسبت به سال 89، 50 درصد و اعتبار سال 91 نیز نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

پرتوی مدعی شد: در دو سال اخیر اعتبارات استانی جهاد کشاورزی سه برابر کاهش یافته است که این نشان از بی‌توجهی مسئولان این استان به این بخش است.

پرتوی ادامه داد: ‌این اقدام سبب شده است تا اکثر فعالیت‌های حوزه زراعی، باغی و حتی دامی استان و بالاتر از همه بخش آموزش مختل شود و 130 هزار بهره‌بردار این بخش در مضیقه و تنگنا قرار گیرند.

وی یکی از ملموس‌ترین کاهش اعتبارات را مربوط به بخش ترویج و آموزش اعلام کرد  و به خبرنگار فارس بیان داشت: از این طریق و با پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی سعی داشتیم آگاهی‌دهی و آموزش به بهره‌برداران را مدنظر و ملاک کار قرار دهیم که با به صرف رسیدن اعتبارات این بخش دیگر قادر به تامین و تهیه و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی نیستیم.

صدا و سیما به جای برنامه‌های ترویج، کارتون پخش می‌کند

قائم مقام و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: در سال گذشته تنها 91 میلیون تومان اعتبار در این زمینه اختصاص یافته بود در حالی که در استان کم‌توان از لحاظ تولیدات بخش کشاورزی بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان در این حوزه تامین اعتبار شده بود.

وی تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت در بین 31 مرکز کشور تنها استانی هستیم که در دو سال اخیر اعتبار بخش ترویج ما به صفر رسیده است.

پرتوی افزود: اگر امسال اعتباری نیز در حدود 141 میلیون تومان در این زمینه تامین شده است تنها برای اجرای طرح مصوب امداد مزرعه می‌باشد که باید تمام فعالیت‌های حوزه ترویج را تعطیل کنیم تا این طرح مصوب که ما هیچ دخالتی در آن نداشتیم در خطا و آزمون اجرایی شود.

این مسئول به خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: با تعطیلی برنامه 25 ساله رادیویی و تلویزیونی ترویج، صدا و سیما فرصت پیدا کرده است تا به جای این برنامه کارتون پخش کرده و یا پفک‌ نمکی تبلیغ کند که این نهایت ظلم به بهره‌برداران و کشاورزانی است که راغب هستند از طریق این برنامه‌ها با جدید‌ترین یافته‌های بخش کشاورزی آشنایی پیدا کنند.

قائم مقام و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: در سال گذشته از محل 159 میلیارد ریال اعتبار خشکسالی اختصاص یافته به استان که باید 70 درصد را به بخش کشاورزی می‌دادند تنها پنج درصد به این بخش که با ریسک بالایی مواجه است اختصاص یافت که این روند توزیع  غیر‌منطقی و ناعادلانه به نظر می‌رسد.

پرتوی خاطرنشان کرد: هر چند بارش‌‌های خوبی را امسال شاهد بوده و یک روند افزایش را در تولید محصولات نظاره‌گر هستیم ولی از اعتبارات امسال در بخش تملک دارایی که رقمی معادل 117 میلیارد تومان بوده برای بخش کشاورزی تنها 4 میلیارد و 800 میلیون تومان اختصاص دادند  که کمتر از پنج درصد است در حالی که سهم بخش کشاورزی در برنامه پنجم در این زمینه بیش از 15 درصد است.

وی ادعاهای اخیر برخی از مسئولان در افزایش اعتبارات این بخش را دروغ محض توصیف کرد و گفت: نباید اعتبار توسعه پایلوت بخش کشاورزی مشگین‌شهر را به حساب اعتبارات استانی گذاشت چرا که نماینده مشگین‌شهر با تلاش خود در سه سال گذشته اعتبار خوبی را جذب کرده است که این رقم در سال 89 ، 6 میلیارد و 600 میلیون تومان، سال گذشته 8 میلیارد و 600 میلیون تومان و امسال نیز 10 میلیارد تومان بوده است که جزو ردیف ملی و اختصاصی محسوب می‌‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: ما با داشتن 29 مرکز خدمات کشاورزی و 10 مرکز جهاد کشاورزی عمده فعالیت‌های‌مان را در روستاها و مناطق کشاورزی متمرکز کردیم در حالی که از نظر اعتبارات هزینه‌ای در بین 31 دستگاه اجرایی استان جهاد کشاورزی در رتبه آخر قرار دارد که باید مسئولان در این زمینه پاسخگو باشند.

پرتوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اعتبارات هزینه‌ای تامین سوخت مورد نیاز و تعمیرات ماشین‌آلات کشاورزی را بسیار پایین و در حد صفر توصیف کرد و افزود: در این زمینه اگر فکر اساسی و برنامه دقیق اجرا نشود قطعاً با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

تنها 20 درصد تسهیلات بخش کشاورزی جذب شده است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به تامین 185 میلیارد تومان اعتبار توسعه بخش کشاورزی در قالب تسهیلات کم‌بهره در حمایت از این بخش، ابراز داشت: در حالی که بیش از شش ماه از ابلاغ این اعتبار می‌گذرد کمتر از 20 درصد این اعتبار جذب شده در حالی که پرونده‌های متعددی بررسی شده ولی با نظر مخالف مسئولان استان مواجه شده است.

وی گفت: این اعتبار می‌توانست انقلابی را در بخش کشاورزی ایجاد کند و اکثر استان‌ها نیز بین 50 تا 70 درصد این اعتبار را جذب کرده‌اند در حالی که در استان ما باید بیشتر از این جذب می‌شد.

پرتوی به کاهش محسوس اعتبارات تملک دارایی شهرهای مختلف اشاره کرد و افزود: برای مشگین‌شهر که قطب کشاورزی است از این محل 8 میلیون تومان، پارس‌آباد 75 میلیون تومان و بیله‌سوار کمتر از 40 میلیون تومان اختصاص یافته است در حالی که ما در این مناطق طرح‌های میلیاردی در بخش کشاورزی در دست اجرا داریم.

این مسئول بیان داشت:‌ استان اردبیل 1.9 درصد مساحت کشور را داشته و قادر به تولید چهار درصد محصولات کشاورزی است در حالی که با هدف‌گذاری‌های انجام شده باید در برنامه پنجم توسعه و افق چشم‌انداز به 10 درصد تولید در کشور دست یابیم.

پرتوی در پایان سخنان خود ضرورت سرمایه‌گذاری در این بخش را خاطرنشان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز‌ به مشوق‌هایی دارد که اگر این مشوق‌ها برقرار نباشد به یقین با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد و قادر نخواهیم بود در حد امکان و وسع استان در این بخش جذب سرمایه‌گذار را شاهد باشیم.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول