اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کشاورزان باهوکلات خواستار شدند

اصلاح روش توزیع آب سد پیشین به باغات موز باهوکلات

خبرگزاری فارس: کشاورزان و باغداران باهوکلات دشتیاری خواستار توجه بیشتر مسئولان و اصلاح روش توزیع آب سد پیشین و جبران خسارات وارده به باغات موز شدند.

اصلاح روش توزیع آب سد پیشین به باغات موز باهوکلات

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، تعدادی از باغداران منطقه باهوکلات دشتیاری در جنوب سیستان‌وبلوچستان با اظهار اینکه باغات موز و انبه این منطقه در حال خشک‌شدن است، خواستار توجه بیشتر دستگاه‌های مربوطه به ویژه در سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای استان و بانک کشاورزی برای رفع مشکلاتشان شدند.

آنان ضمن اظهار ناخرسندی از وضعیت نامطلوب موزستان‌ها و باغات انبه منطقه و واردشدن خسارات سنگین به خود، اصلاح روش توزیع آب سد پیشین و جبران خسارات وارده به باغات موز را خواستار شدند.

* 3 هزار میلیارد به باغات موز باهوکلات خسارت وارد شده است

باغداران پایین دست سد پیشین و منطقه باهوکلات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان گفتند: اگر چه خشکسالی‌های اخیر ذخیره آب سد پیشین را کم کرد اما نواقص فنی این سد و شبکه پایین دست آن تاثیر منفی بیشتری بر آبیاری باغات موز داشته است.

کشاورزان افزودند: مطابق برآورد کارشناسان، تاکنون 3 هزار میلیارد ریال خسارت به باغات موز باهوکلات چابهار وارد شده است که تاثیر مستقیمی بر معیشت 12 هزار نفر جمعیت مرزنشین کشور دارد.

به اعتقاد باغداران، نخستین و مهم‌ترین نقص سد پیشین، نداشتن شبکه انتقال آب به وسیله لوله به اراضی پایین دست است به طوری که 70 درصد آب رها شده سد از محل دریچه خروجی تا پایین دست که 50 کیلومتر طول دارد هرز رفته اما می‌توان با احداث خط لوله انتقال آب و سپس استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای موجب مصرف بهینه آب، توسعه اراضی زیر کشت و ایجاد اشتغال پایدار شد.

آنان اظهار داشتند: پیش از این شبکه آبیاری قطره‌ای در سطح یک‌هزار و 300 هکتار از باغات منطقه باهوکلات نصب شد اما تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است ولی کشاورزان بابت هر هکتار آن 45 میلیون ریال به بانک کشاورزی از محل تسهیلات با بهره 13 درصدی بدهکارند بدون اینکه از آن بهره‌برداری کرده باشند.

تولیدکنندگان باهوکلاتی نظام‌مند شدن برداشت از منابع آبی، حمایت از مالکان اراضی قانونی و تشکل‌های صنفی آنان برای پیگیری حقوق قانونی خود از سوی مسئولان مربوطه را خواستار شدند.

آنان همچنین بر بخشودگی وام یک‌هزار و 300 نفر از کشاورزان باهوکلات به دلیل خسارات وارده، تامین سرمایه در گردش کشاورزان در سال زراعی آینده، گنجاندن عامل خشکسالی در قراردادهای بیمه با نرخ ریسک مناسب تاکید دارند.

باغداران چابهاری گفتند: هنگام افتتاح سد پیشین با اطمینان از وعده‌های مسئولان برای تامین آب باغات اقدام به سرمایه‌گذاری شخصی به میزان حداقل 500 میلیون ریال در هر هکتار کردیم که این مبلغ باید جبران شود.

جیهند بلوچ صاحب پنج هکتار باغ انبه در باهوکلات گفت: 50 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده ولی اکنون سرمایه خود را از دست رفته و برباد شده می‌بینم و با خشک‌شدن سد بیش از نیمی از انبه‌ها خشک شده و فقط نظاره‌گر خشک‌شدن آنها هستم و هیچ کاری از دستم بر نمی‌آید.

وی احداث کانال آبیاری در بین مزارع، مشخص‌کردن زمین‌های صنعتی و تاسیساتی، ساماندهی 4 هزار هکتار زمینی بانک زمین و واگذاری آن به مردم و اختصاص آب مورد نیاز خارج از پروژه، ادامه کانال موزها از پمپاژ تا پایان قطعات باغات موز و اتصال آن به کانال باغات انبه را خواستار شد و افزود: با این کارها بسیاری از مشکلات کشاورزان حل خواهد شد.

عبدالسلام بلیده یکی از کشاورزان انبه کار باهوکلات نیز گفت: پس از خشک‌شدن سد پیشین درختان انبه‌ام را به وسیله تانکر اجاره‌ای ماهیانه بیش از 2 میلیون تومان آبیاری می‌کنم و در نهایت مجبور شده در داخل باغ انبه چاه با هزینه 150 میلیون ریال حفر کنم و به دلیل اینکه آب چاه شور است نمی‌توانم تا چند ماه موزهایم را آبیاری کنم.

حیاتان جدگال یکی از نخستین موزکاران پروژه 6 هزار هکتاری باهوکلات است که از سال 86 مشغول به کار هست و اظهار می‌دارد: به عنوان نخستین موزکار منطقه اول پروژه به صورت قطره تعریف شده و بعداً به صورت غرقابی و در این وسط کشاورزان ضرر و زیانی زیادی نموده‌اند.

وی می‌افزاید: هیچگونه زیرساختی در پروژه باهوکلات وجود ندارد و کشاورزان با میل خود لوله را مستقیماً در کانال‌ها قرار داده و آب را به باغات خود هدایت می‌کنند که این کار موجب ضرر و زیان، کندگی و برش آسفالت در صدها جا شده و جوی بین مزارع خاکی و آب الکی هدر می‌رود.

حیاتان جدگال گفت: هر جوی آب متعلق به هفت تا 18 گروه 11 نفره زمین 4/5 هکتاری می‌باشد.

میرنیا یکی دیگر از کشاورزان موزکار باهوکلات نیز گفت: باید جاده بین مزارع شن‌ریزی و آسفالت شود و برق فشار متوسط برای استفاده لازم کشاورزان وصل شود.

وی از مسئولان خواست نسبت به بخشودگی بدهی اقساط بانک زمین و اعطای تسهیلات بلاعوض برای تسطیح مجدد و جمع‌آوری بوته‌های خشک موز اقدام کنند.

* اتصال دو سد پیشین به وسیله لوله در زمان بحرانی

مدیرعامل شرکت آب بران باهوکلات نیز گفت: در زمان بحران خشکسالی حداقل پیش‌بینی برای سال بارندگی و اعلام به بهره‌برداران کشاورز بشود تا نسبت به سطح زیرکشت بر حسب آب پشت سد بشود.

صفر خدیر افزود: یکی از راه حل‌های دیگر اتصال دو سد پیشین و زیردان به وسیله لوله و استفاده آنها در زمان‌های بحرانی است.

وی همچنین خواستار احداث دو یا سه سد بتنی در پایین دست سد پیشین برای مهار آب‌های پایین دست سد و ذخیره آب‌های سرریز شده از سد پیشین و جلوگیری از ریختن به دریا شد و بیان داشت: این رودخانه ظرفیت ساخت چندین سد در پایین دست سد پیشین و شیرگواز را دارد.

* خسارت کشاورزان توسط مدیریت بحران استانداری پرداخت شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان نیز در این زمینه اظهار داشت: از آنجا که باغات موز باهوکلات تحت پوشش بیمه نیستند، خسارت کشاورزان از طریق دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان باید برآورد و پرداخت شود.

محمد کیخا افزود: تدابیری برای بیمه شدن همه اراضی زراعی و باغی سیستان‌وبلوچستان اندیشیده شده است که به زودی وارد مرحله اجرایی خواهد شد تا دیگر شاهد ضرر مالی کشاورزان نباشیم.

وی همچنین درباره نصب سیستم آبیاری قطره‌ای در باغات موز باهوکلات گفت: تجهیزات آبیاری قطره‌ای از سوی سازمان جهاد کشاورزی خریداری شده و هم‌اکنون راه‌اندازی این سامانه در جنوب سیستان‌وبلوچستان در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان در ارتباط با درخواست کشاورزان باهوکلات مبنی بر تسهیل بازپرداخت وام یا بخشودگی آن نیز گفت: این کار بر عهده سازمان جهاد کشاورزی نیست و تنها با دخالت مستقیم دولت و تدبیر سیستم بانکی میسر است.

کیخا در ارتباط با خواست کشاورزان مبنی بر گنجاندن عامل خشکسالی در قراردادهای بیمه با نرخ ریسک مناسب و ارزان قیمت برای تمامی محصولات کشاورزی گرمسیری بیان داشت: این درخواست از سوی سازمان جهاد کشاورزی به استانداری سیستان‌وبلوچستان پیشنهاد و به تایید استاندار نیز رسید و هم اکنون صندوق بیمه کشاورزی در حال پیگیری موضوع است.

وی تصریح کرد: احیا شدن باغات موز باهوکلات وابسته به آب است لذا سازمان جهاد کشاورزی به استانداری پیشنهاد داد تا آب از آبخور سد پیشین تا ابتدای باغات باهوکلات با لوله انتقال یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: پیشنهاد انتقال آب با لوله از سد پیشین به اراضی باهوکلات به تایید استاندار رسیده و مطالعه این طرح در حال انجام است.

کیخا عنوان داشت: آب از خروجی سد پیشین تا 42 کیلومتر بعدی در بستر رودخانه رها می‌شود و مردم در بالادست‌ها از آن استفاده می‌کنند و آب سد 50 کیلومتر نیز از زیر بند شیرگواز رها می‌شود تا به اراضی باهوکلات برسد لذا با ایجاد لوله، آب به هر کشاورز بر اساس سطح زیر کشت اراضی وی داده خواهد شد.

وی گفت: همچنین ایجاد بندهای تاخیری در پایین دست بند شیرگواز به سمت دریا توسط شرکت آب منطقه‌ای سیستان‌ولوچستان در دست مطالعه است که به زودی وارد مرحله اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول