اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه هم‌اندیشی مجمع نمایندگان استان با شورای اسلامی

مسائل و مشکلات استان سیستان‌وبلوچستان بررسی شد

خبرگزاری فارس: طی جلسه هم‌اندیشی مجمع نمایندگان استان سیستان‌وبلوچستان با شورای اسلامی استان، مسائل و مشکلات استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مسائل و مشکلات استان سیستان‌وبلوچستان بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، رئیس شورای اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان ظهر امروز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات و نارسائی‌های استان با حضور مجمع نمایندگان استانی اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه برسی مسائل و مشکلات استان است که پس از بررسی راهکارهای لازم برای رفع محرومیت منطقه ارائه خواهد شد.

عبدالعزیز بلوچزهی از مهم‌ترین مشکلات استان را فاقدین شناسنامه، تداوم خشکسالی‌ها و بحران بی‌آبی، عدم ساماندهی مرز و واردات دام و کالا، نرخ بالای بیکاری و... عنوان کرد و خواستار حل آنها شد.

رئیس شورای اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان یکی از مشکلات را خشکسالی عنوان کرد که بیش از یک دهه گریبانگیر مردم و به ویژه کشاورزان شده است.

بلوچزهی بیان داشت: تداوم خشکسالی‌ها در جنوب استان موجب خشک‌شدن سد بزرگ 175 میلیون متر مکعبی پیشین شده است که به اراضی پایین دست به ویژه باغات موز باهوکلات خسارات جبران ناپذیری وارد شده و موجب گلایه‌مندی شدید کشاورزان موزکار شده است.

وی گفت: مسئولان دست‌اندرکار هرچه سریع‌تر به داد کشاورزان موزکار منطقه باهوکلات دشتیاری برسند.

رئیس شورای اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان به صدها خانوار فاقد شناسنامه اشاره کرد و عنوان داشت: تاکنون هنوز بیش از صدها خانوار روستایی در مناطق مختلف استان به دلیل نداشتن شناسنامه از هیچ کمک نهادهای دولتی از قبیل یارانه، بیمه درمانی، امتیازات برق آب تلفن و... بهره‌مند نیستند.

بلوچزهی با اشاره به وضعیت راه‌های روستایی افزود: مردم با مشکل جدی در زمینه نداشتن راه مواجه هستند که لازم است هر چه سریع‌تر راه‌های روستایی مناسب ایجاد شود.

وی ادامه داد: توسعه شبکه برق روستایی، توجه به وضعیت خشکسالی و نبود آب و تامین آب سالم بهداشتی برای روستاییان، تسریع در اتمام پروژه 430 روستای دشتیاری از طریق سد زیردان از دیگر مشکلات این استان است.

مسعود دهمره عضو شورای استان از شهرستان زابل نیز در این جلسه به ساماندهی مرز به عنوان یک فرصت اشاره کرد و گفت: ورود و خروج افراد باید قانونی شود و واردات دام و کالا از طریق قانونی صورت پذیرد تا موجب ایجاد اشتغال شود.

* میراث چندین هزار ساله مناطق مختلف استان در حال تخریب است

عضو شورای اسلامی استان از ایرانشهر در این جلسه خواستار توجه ویژه به میراث فرهنگی و باستانی و مناطق گردشگری شد و اظهار داشت: متاسفانه میراث چند هزار ساله مردم در مناطق مختلف استان در حال تخریب و از بین رفتن است و کسی به فکر آنها نیست.

رحیم صلاحزهی بر مرمت و نگهداری و معرفی آثار تاریخی و باستانی و مناطق گردشگری از طریق رسانه‌های مختلف صوتی تصویری و مطبوعات تاکید کرد شد و افزود: متاسفانه میراث فرهنگی استان حتی توان معرفی آثار باستانی و گردشگری را در حد نصب یک تابلو که برای موقعیت و مشخصات آن نوشته باشد را ندارد و هیچ کار قابل توجهی انجام نشده است.

وی گفت: تمامی قلعه‌های باستانی چند سال قدمت مناطق جنوب استان تخریب و از آنها فقط مشتی خاک باقیمانده است.

این عضو شورای اسلامی استان ادامه داد: متاسفانه تا هنوز مناطق گردشگری راه دسترسی مناسبی ندارند و در روستاهای هدف گردشگری مصوب سفر ریاست جمهوری هیچ کاری انجام نشده است.

عضو شورای اسلامی استان از زاهدان در این جلسه وظایف و اهداف جایگاه شوراها را تشریح کرد.

عیدو ریگی‌فرد از مجمع نمایندگان استان درخواست افزایش اعتبارات شورای عالی استان‌ها بر اساس بودجه مورد نیاز شد و بر تلاش بیشتر نمایندگان برای تصویب طرح‌ها و لایحه‌های ارسالی از طرف شورای عالی استان‌ها برای پیشرفت امور تاکید کرد.

رحیم درازهی عضو شورای اسلامی استان از سیب سوران در این جلسه گفت: در نظر گرفتن رشته‌های پزشکی و جذب نیروی‌های ماندگار برای رشته‌های پزشکی و علوم پایه، گسترش مدارس شبانه‌روزی با توجه به پراکندگی روستاها و مناطق دور دست، همکاری و تعامل بیشتر نمایندگان مجلس با شوراها و اصلاح قانون شوراها را در نظر بگیرند.

حمیدالله بلیده شهردار چابهار هم در این جلسه به نمایندگی از شهرداران استان گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌های زیر 20 هزار نفر را با مشکل جدی مواجه کرده است به طوری که برخی از شهرداری‌ها بعد از گذشت هفت تا 9 ماه نمی‌توانند حقوق کارکنان را پرداخت کنند.

محمدسعید اربابی نماینده ایرانشهر، سرباز، دلگان و بخش‌های بنت، فنوج، لاشار و آشار در مجلس نیز اظهار داشت: شوراها باید جایگاه خود را حفظ کنند و با رعایت قوانین و مقررات کارهای خود را انجام دهند تا با مشکلی برخورد نکنند.

نماینده سراوان، زابلی و سیب سوران هم گفت: شوراها پل ارتباطی و حلقه اتصال مردم و مسئولان بوده و بازوان پرتوان در کنار نمایندگان مجلس هستند.

هدایت‌الله میرمرادزهی اظهار امیدواری کرد: کمبودها و نارسایی‌ها بیشتر به اطلاع نمایندگان برسد.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول