اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان شهریور ماه سال جاری

فاز نخست ساماندهی ارگ سلطانیه به پایان می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه گفت: تا پایان شهریور ماه سال جاری فاز نخست ساماندهی محوطه ارگ سلطانیه به پایان می‌رسد.

فاز نخست ساماندهی ارگ سلطانیه به پایان می‌رسد

علیرضا رازقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان ضمن اشاره به اختصاص اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال به منظور مرمت گنبد تاریخی سلطانیه اظهار داشت: این اعتبار برای نجات‌بخشی و ساماندهی محوطه ارگ و دور گنبد پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی محوطه ارگ در قسمت شمالی، ایجاد فضای سبز و خروج از شرایط نابسامان و آشفته صرفا خاکی که وجود دارد، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در فاز نخست مرمت گنبد سلطانیه است، خاطرنشان کرد: تغییر ورودی ارگ به ورودی شمالی و احیای ورودی اصلی (شمالی) ارگ سلطانیه از جمله اقدامات مورد نظر در سال جاری است.

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه با بیان اینکه با اعتبار پیش‌بینی شده حصار سنگی سبز رنگ ارگ سلطانیه نیز در سال جاری مرمت می‌شود، اضافه کرد: اجرای عملیات نورپردازی گنبد سلطانیه و محوطه آن به گونه‌ای که گنبد از دور هم مشاهده شود از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این گنبد است.

وی با تاکید بر اینکه نقشه‌ها و طرح‌های ساختمانی گنبد سلطانیه در حال حاضر به پایان رسیده است، ادامه داد: اقدامات مربوط به ساماندهی نیز به پایان رسیده است.

رازقی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی مرمت گنبد سلطانیه و ساماندهی محوطه آن آغاز شده است، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اقدامات پیش‌بینی شده در زمینه مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی بسیار خوب پیش می‌رود.

وی به آماده‌سازی بستر و پیاده‌سازی خاک‌های نباتی و حمل و جابه‌جایی این خاک‌ها اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی در این زمینه نیز آغاز شده است.

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه با بیان اینکه با توجه به گسترده بودن محوطه ارگ سلطانیه با اعتبار پیش‌بینی شده همه محوطه ارگ ساماندهی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: فاز نخست ساماندهی گنبد سلطانیه به پایان می‌رسد.

**گنبد سلطانیه

بنای تاریخی گنبد سلطانیه در نزدیکی زنجان واقع شده است که ساخت بنای عظیم سلطانیه در بین سال‌های 675 تا 685 هجری قمری صورت گرفته است و کار ساختمان آن به مدت 10 سال طول کشیده است.

شاید به اعتباری گنبد سلطانیه را بتوان نخستین اثر هنری شیعه در ایران دانست که با هدف انتقال مرقد مطهر امام علی (ع) به این گنبد باشکوه ساخته شده است.

ارتفاع گنبد سلطانیه 46 متر و قطر دهانه گنبد آن 26 متر است که اساس طرح بنا بر عدد هشت قرار دارد.

این بنا دارای هشت مؤذنه بوده که همه آنها تخریب شده است، این مؤذنه‌ها برای پخش صدای اذان و خبر به صورت یکنواخت در سطح شهر با چند نفر مؤذن تعبیه شده بود چون در صورت بودن یک منار به دلیل وجود گنبد، صدا به همه شهر نمی‌رسیده است.

گنبد سلطانیه از نظر ارتفاع بعد از کلیسای سانتا ماریای ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه سومین گنبد جهان است که با الهام گرفتن از هشت در بهشت، این بنا را هشت ضلعی ساخته‌اند و طول هر ضلع 17 متر است.

تزئینات گنبد سلطانیه رسالت فکری هنرمندان این بنا را نشان می‌دهد، اسکلت بنا در فرم و روابط تاثیر زیادی دارد، اما برای عامه مردم قابل درک نیست و تنها همین تزئینات است که در وحله اول چشم بیننده را خیره می‌کند و نحوه تفکر هنرمند زمان را برای بیننده به روشنی بازگو می‌سازد.

این گنبد که در دوره ایلخانیان و به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شده است عظمت و معماری پیچیده‌ای دارد که در نوع خود منحصر به فرد است.

گفتنی است، که گنبد سلطانیه دو دوره تزئینات دارد دوره‌ نخست تزئینات آجر و کاشی هستند و دوره دوم گچ و نقاشی روی گچ است.

سرداب از دیگر فضاهای جانبی گنبد سلطانیه محسوب می‌شود که در ضلع جنوبی و در زیر تربت‌خانه ساخته شده است.

برخی معتقد هستند که سرداب پیش از ساخت گنبد سلطانیه ساخته شده است و براساس اظهار مورخین و برخی از محققین، سلطان‌محمد خدابنده در همین سرداب دفن شده است.

گنبد سلطانیه 110 پله دارد که در حروف ابجد مترادف با نام علی (ع) است و همه دیوارهای گنبد سلطانیه کتیبه دارد.

انتهای پیام/خ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول