اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیست و ششمین همایش ائمه جماعات استان قم ـ 3

ایران 3 قرن با تهدیدات دست و پنجه نرم کرده است

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ما در سه قرن اخیر همواره با تهدید مواجه بودیم گفت: امروز برای عبور از تهدیدات نیازمند امید و نشاط اجتماعی هستیم.

ایران 3 قرن با تهدیدات دست و پنجه نرم کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمد اشکوری در بیست و ششمین همایش ائمه جماعات استان قم که در سالن همایش‌های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد به تحلیل مفهوم تهدید در عرصه سیاسی پرداخت و اظهار کرد: در نظام سیاسی هر زمان واژه تهدید به کار می‌رود سه عنصر امنیت ملی، منافع ملی و اهداف ملی با آن همراه است.

وی خاطر نشان کرد: هر گاه امنیت ملی، منافع ملی و اهداف ملی ملتی دچار مخاطره شود آن کشور مورد تهدید قرار گرفته است.

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه باید درک دقیقی از امنیت ملی، منافع ملی و اهداف ملی داشته باشیم یادآور شد: اگر درک دقیقی از این سه عنصر نداشته باشیم تهدیدات قابل درک نیست.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف ما تبیین مفهوم امنیت ملی در جامعه است گفت: یکی از مشکلات امروز جامعه این است که این مفاهیم برای ذهن‌ها تبیین نشده است و این مسئله موجب اشتباه در تحلیل می‌شود.

اشکوری با اشاره به اینکه در طول تاریخ معاصر کشور در 300 سال گذشته همواره امنیت ملی، منافع ملی و اهداف ملی ما دچار تهدید بوده است خاطر نشان کرد: در دوره طاغوت خود نظام سیاسی عامل ایجاد بی‌امنیتی و تهدید بود.

وی کشور ایران را کانون تهدید دانست و افزود: در هر کجای عالم اتفاقی رخ می‌دهد هدفش نظام جمهوری اسلامی ایران است که در این خصوص می‌توان از جنگ 33 روزه حزب‌الله، جنگ 22 روزه غزه و اتفاقات سوریه یاد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در حال حاضر دچار تهدیدات جدی هستیم ابراز داشت: وقتی تهدیدات مطرح می‌شود سیاست‌های بازدارندگی اتخاذ می‌شود.

وی سیاست برون‌گرا، سیاست درون‌گرا و سیاست ترکیبی را انواع سیاست‌های بازدارنده دانست و افزود: سیاست برون‌گرا در ادبیات سیاسی به سیاست مرغی مشهور است،‌ این سیاست به معنای امنیت خود را به دشمن سپردن است.

اشکوری افزود: کشورهایی که دارای قدرت نیستند و دچار ضعف هستند سراغ این سیاست می‌روند.

وی با بیان اینکه سیاست درون‌گرا در ادبیات سیاسی به سیاست عقابی معروف است یادآور شد: این سیاست مخصوص کشورهایی است که دارای قدرت زیادی هستند و امنیت خود را در اختیار دشمن قرار نمی‌دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه امروز ما کانون تهدیدات هستیم تصریح کرد: نوع تهدیدات امروز با گذشته بسیار متفاوت است روزی ما سیاست خاصی داشتیم، اما امروز سیاست عقابی داریم.

وی افزود: امروز ما به جایگاهی رسیدیم که می‌توانیم رشد و بالندگی داشته باشیم و تهدیدات را نیز پاسخگو باشیم.

اشکوری با بیان اینکه دشمن به دنبال آن است که واقعیت‌ها دیده نشود یادآور شد:‌ این مراحلی که اکنون در آن قرار داریم قابل گذشت است و می‌توانیم این مراحل را پشت سر بگذاریم و توانمندی‌هایمان را بروز دهیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سیاست ما، سیاست درون‌گرا و مقداری برون‌گرا است و با توانمندی‌هایی که داریم، می‌توانیم از این مراحل عبور کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نقطه اصلی تهدیدات ما امید اجتماعی است تصریح کرد: امید اجتماعی نیرویی است که انسان احساس می‌کند قادر است با توجه به امکانات و شرایط،‌ ایجاد تهدیدات کند و از منافع ملی، امنیت ملی و اهداف ملی دفاع کند.

وی با بیان اینکه تهدیدات متوجه ما است گفت: وقتی به شرایط و امکانات نگاه می‌کنیم، می‌توانیم تغییر اوضاع دهیم و تهدیدات را پشت سر بگذاریم.

اشکوری در پایان با بیان اینکه امروز نیازمند امید و نشاط اجتماعی هستیم خاطر نشان کرد: با تلاش و کوشش و هزینه کردن می‌توانیم به این هدف برسیم.

یادآور می‌شود بیست و ششمین همایش ائمه جماعات استان قم با سخنرانی احمد امیرآبادی و حجت‌الاسلام محمدرضا آشتیانی نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی پیرامون مسائل روز کشور برگزار شد.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول