اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آمارها نشان می‌دهد

بروز بیماری کم‌کاری تیروئید در کرمان 3 برابر میانگین کشوری

خبرگزاری فارس: مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: آمار به دست آمده از اجرای غربالگری کم‌کاری تیروئید در این استان بیانگر بروز بیماری مذکور در این خطه سه برابر میانگین کشور است.

بروز بیماری کم‌کاری تیروئید در کرمان 3 برابر میانگین کشوری

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، روح‌الله زحمتکش پیش از ظهر امروز در نشست کار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان کرمان اظهار داشت: تیروئید غده کوچکی در جلوی گلو است که با ساخت هورمون موجب رشد و نمو می‌شود و در تکامل مغزی نقش دارد.

وی تصریح کرد: اگر هورمون تیروئید به اندازه کافی تولید نشود این امر موجب عقب‌ماندگی ذهنی، کری و کوتاهی قد می‌شود.

زحمتکش با اشاره به اینکه میزان کم‌کاری تیروئید یک در 3 یا 4 هزار تولد در اروپا و امریکا است، ابراز داشت: این رقم در ایران یک در یک هزار است.

وی عنوان کرد: اهمیت غربالگری کم‌کاری تیروئید مانند نقش واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری‌ها است.

زحمتکش از آغاز طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید از سال 85 در استان کرمان با هدف شناسایی و درمان خبر داد و افزود: نوزادان برای انجام تست باید در روز سوم تا پنجم تولد به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: درمان یک سوم بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید بعد از سه سال قطع می‌شود، اما برای بقیه بیماران این درمان به صورت دائمی ادامه می‌یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: نتایج درمان کم‌کاری تیروئید بیانگر این امر است که نوزادان شناسایی شده از نظر بهره هوشی با بچه‌های سالم تفاوت معناداری ندارند.

زحمتکش بیان داشت: آمار به دست آمده از اجرای غربالگری کم‌کاری تیروئید در استان کرمان بیانگر این امر است که بروز بیماری مذکور در این خطه سه برابر میانگین کشور است.

وی افزود: با انجام غربالگری کم‌کاری تیروئید در استان کرمان طی سال گذشته 79 بیمار در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان شناسایی شدند.

زحمتکش با تاکید بر ضرورت ریشه‌یابی بیماری کم‌کاری تیروئید در استان کرمان تصریح کرد: این بیماری با ازدواج‌های فامیلی ید مصرفی و جنس کودک ارتباط دارد.

وی خواستار اختصاص اعتبار برای انجام تحقیق در زمینه ریشه‌یابی بیماری کم‌کاری تیروئید در استان کرمان شد و گفت: اگر این بیماری با تأخیر شناسایی شود، بخشی از بهره هوشی فرد از بین می‌رود.

زحمتکش ابراز داشت: غربالگری کم‌کاری تیروئید برای 91 درصد نوزادان متولد شده در استان کرمان انجام شده است.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول