اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

شهرک تاریخی ماسوله مورد پژوهش قرار می‌گیرد

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از آغاز بررسی، شناسایی و گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری شهرک تاریخی ماسوله به منظور انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی خبر داد.

شهرک تاریخی ماسوله مورد پژوهش قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت امید عزیزی پیش از ظهر امروز در جلسه میراث فرهنگی استان به منظور بررسی آغاز لایه‌نگاری شهرک تاریخی ماسوله اظهار کرد: به منظور انجام بررسی و پژوهش‌های باستان‌شناسی هیئتی متشکل از باستان‌شناسان و کارشناسان آثار تاریخی به سرپرستی بهروز همرنگ از تاریخ 29 تیر 90 در این شهرک آغاز به کار کردند.

وی هدف از این مطالعات میدانی را شناسایی آثار تاریخی حوزه فرهنگی ماسوله و شناخت پیشینه دقیق استقرار و سکونت در شهر عنوان کرد.

عزیزی افزود: در این پژوهش تلاش می‌‌شود با گمانه‌زنی و لایه‌نگاری دوره‌های مختلف زیست سکونت در این شهرک تاریخی و حوزه فرهنگی آن مشخص شود.

به گفته وی نتایج تحقیقات طبق شواهد و یافته‌هایی خواهد بود که در پژوهش حاصل می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان توجه به ویژگی‌های شاخص جغرافیایی و طبیعی، متون تاریخی و مطالعه روی معماری را از جمله پژوهش باستان‌شناسان در ماسوله ذکر کرد.

وی خاطر نشان کرد: در این پژوهش پیشینه فلزکاری، تأثیر و تاثر متقابل فرهنگی این محدوده با مناطق همجوار، ویژگی‌های تاریخی معماری خاص ماسوله و موارد مربوطه دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

عزیزی با اشاره به اینکه ماسوله در 55 کیلومتری رشت قرار دارد تصریح کرد: این شهرک در ناحیه‌ کوهستانی و جنگلی در دامنه‌ای صخره‌ای واقع است.

به گفته وی ماسوله در 32 کیلومتری جنوب غربی فومن و 20 کیلومتری شهر ماکلوان قرار دارد و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است.

این مسئول با اشاره به ثبت ملی شهرک تاریخی ماسوله یادآور شد: شهرک تاریخی ماسوله با شماره 1090 در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده ‌است.

به گزارش فارس ریزش سنگ، سیل، رانش زمین، زمین‌لرزه و... از مشکلات ماسوله است.

ماسوله به دلیل داشتن معماری منحصربه‌فرد در جهان، وجود کوهستان‌های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز و وسیع از توریستی‌ترین مناطق شمالی ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول