اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان امسال

آب شیرین به سلفچگان می‌رسد

خبرگزاری فارس: معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم از انتقال آب سرشاخه‌های دز به بخش سلفچگان تا پایان امسال خبر داد.

آب شیرین به سلفچگان می‌رسد

حسین آقابابایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تامین آب روستاها و بخش‌های استان قم اظهار داشت: در این زمینه طرح‌های مختلفی برای انتقال آب از سرشاخه‌های دز به این بخش‌ها دیده شده که طرح انتقال آب به سلفچگان یکی از این طرح‌ها است.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار طرح انتقال آب به بخش سلفچگان تعیین شده است اضافه کرد: این طرح شامل انتقال آب به شهر سلفچگان و در ادامه احداث یک مخزن متمرکز برای ذخیره آب است.

معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم افزود: این مخزن 2 هزار و 500 متر مکعبی در نزدیکی شهر سلفچگان احداث خواهد شد تا امکان ذخیره‌سازی آب فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: فاز سوم این طرح شامل انتقال آب به روستاهای غربی مانند روستاهای جنداب، اسلام‌آباد و ناحیه صنعتی این بخش است. 

آقابابایی با اشاره به ضرورت‌ اجرای این طرح اظهار کرد: منابع آبی بخش سلفچگان در حال اتمام است و باید برای تامین آب این منطقه تلاشی جدی صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه نواحی صنعتی متعددی در منطقه سلفچگان وجود دارد ابراز کرد: به همین دلیل مصرف آب بالا بوده و تامین منابع آبی دائمی برای این بخش ضروری است.

معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با اشاره به اینکه نیمی از روستاهای استان در بخش سلفچگان قرار دارند یادآور شد: بسیاری از روستاهای این بخش هیچ منبعی برای تامین آب ندارند.

وی گفت: در حال حاضر 24 روستای بخش سلفچگان زیر پوشش آب‌رسانی سیار قرار دارند و با تانکر برای این روستاها آب تامین می‌شود.

آقابابایی اظهار کرد: باید یک منبع آبی مطمئن و پایدار برای این بخش تعریف می‌شد تا هم ناحیه ویژه صنعتی تامین شود و هم مشکلات روستائیان در تامین آب به حداقل برسد.

وی افزود: در حال حاضر در بخش سلفچگان غیر از شهر سلفچگان و راهجرد، هیچ یک از مناطق این بخش منبع آبی قابل اطمینان ندارند.

معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم اضافه کرد: در کنار این موارد برداشت‌های بی‌رویه موجب شده سفره‌های آبی در این منطقه بسیار کاهش یافته و به حد بحرانی برسد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد، آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی به صورت غیر استاندارد است.

آقابابایی ابراز داشت: در این طرح از آب سرشاخه‌های دز که منبع مطمئنی برای تامین آب محسوب می‌شود، برای بخش صنعت و مصارف خانگی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود 70 لیتر بر ثانیه از آبی که به بخش سلفچگان انتقال داده می‌شود، در صنعت استفاده شده و بقیه به مصارف خانگی می‌رسد.

معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم ادامه داد: برای این طرح در سال جاری حدود 22 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که برای اجرایی شدن فاز سوم آن به اعتبار اضافی در حدود همین مبلغ نیاز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم سال 91 اعتبار این طرح مصوب شود گفت: قسمت اول و دوم این طرح شش ماهه بسته شده و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم شهر سلفچگان را در مدار آبرسانی از سرشاخه‌های دز قرار دهیم.

آقابابایی سرعت اجرای این پروژه را مطلوب توصیف کرد و افزود: هم‌اکنون تجهیزات مورد نیاز برای این کار تهیه شده و کار به سرعت در حال پیشروی است.

وی با بیان اینکه هشت سال خشکسالی پیاپی مشکلات زیادی را در تامین و توزیع آب شهر‌های تابعه و روستاهای استان به وجود آورده است، ابراز داشت: مردم باید در الگوی مصرف خود تجدید نظر کرده و از منابع آب حراست کنند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول