اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:

کارگروه وقف و نذر در بنیاد پژوهش‌های اسلامی راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: کارگروه تخصصی وقف و نذر به ‌زودی در این بنیاد راه‌اندازی می‌شود.

کارگروه وقف و نذر در بنیاد پژوهش‌های اسلامی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،حجت‌الاسلام‌ علی‌اکبر الهی خراسانی در همایش تخصصی وقف و نذر، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های گسترده‌ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سایه مدیریت موفق اسلامی در آستان قدس رضوی شاهد آن بوده‌ایم، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی را بر آن داشت که با توجه به اهمیت وقف و نذر در این مجموعه کارگروه تخصصی را از محققان، پژوهشگران و متخصصان در این خصوص تشکیل دهد.

وی افزود: امیدواریم با شکل‌گیری این کارگروه شاهد تحولات گسترده و اساسی و علمی در حوزه موقوفات و نذورات باشیم.

در ادامه این همایش معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی نیز ابراز داشت: تأسیس کارگروه تخصصی و مطالعاتی در حوزه موقوفات و نذورات از جمله نیازهایی که با شکل‌گیری این کارگروه امیدواریم بسیاری از نیازها و مسائل مبتلا به جامعه بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری اذعان داشت: وقف به‌عنوان عملی خیرخواهانه گرچه در طول تاریخ بشریت، دوران پرفراز و نشیبی را طی نموده اما با ظهور اسلام به دوران طلایی رشد رسیده است و در این دوران با احکام خاص و ضابطه‌مند رشد پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در بسیاری از حوزه‌‌ها موقوفاتی را دارد، اظهار داشت: برطرف کردن شبهات علیه دین در دانشگاه از جمله جدیدترین مصارف موقوفاتی است که در آستان قدس رضوی وقف شده است، که پرداختن به مسائل و نیازهای جدید از جمله سفارشات مقام معظم رهبری نیز می‌باشد.

وی در ادامه به مشکلات جدیدی که در مورد موقوفات وجود دارد پرداخت و تصریح کرد: معادن، منابع طبیعی، حریم قراء موقوفه و بررسی وضعیت فقهی و حقوقی موقوفات از جمله مسائلی است که نیازمند توجه و بررسی ویژه در کارگروه تخصصی وقف و نذر است.

پژوهش‌های کاربردی در حوزه موقوفات؛ اولویت کار کارگروه وقف و نذر

اصغری گفت: در حوزه پژوهش‌های محض در خصوص موقوفات کارهای فراوانی انجام شده است و باید در حوزه پژوهش‌های کاربردی و اجرایی موقوفات نیز گام‌های اساسی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه موقوفات آستان قدس رضوی به دو مصرف خاص و مطلقه تقسیم شده است، اضافه کرد: آستان قدس رضوی موقوفات خود را بر اساس نیازهای روز جامعه و همچنین مصارف مطلقه در موقوفات برنامه‌ریزی می‌کند.

این مقام مسئول در حوزه موقوفات آستان قدس رضوی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با جدیتی که تولیت معظم آستان قدس رضوی نشان دادند، کارهای فراوانی برای برگشت موقوفات تصرف شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف انجام شد.

وی اظهارداشت: امیدواریم ضرباتی که در دوران رژیم پهلوی با اجرای اصلاحات اراضی بر پیکره وقف وارد و به‌عنوان موقوفه‌خواری مطرح شد، با اهتمام رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ وقف و ترغیب متصرفین موقوفات به پرداختن اجور معوقه و حقوق موقوفه باشیم تا بتوانیم پدیده موقوفه‌خواری را به فرهنگ وقف تبدیل کنیم و در عرصه‌های پژوهشی، آموزشی، درمانی، ترویج معارف دینی و رضوی بیشتر از قبل گام برداریم.

وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی به‌عنوان بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان زیر نظر مدیریت عالی اسلامی اداره می‌شود و تمامی فعالیت‌های این نهاد اعم از اقتصادی، فرهنگی، پژوهشی، علمی، آموزشی و درمانی با عواید موقوفات و در چارچوب مصلحت و شیوه مصارف موقوفه صورت می‌گیرد.

ثبت جهانی آثار دوره صفویه آستان قدس رضوی در یونسکو

رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه این همایش در سخنانی به ثبت جهانی اسناد آستان قدس رضوی در دوره صفویه در یونسکو اشاره و عنوان کرد: مجموعه اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره صفویه از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به کمیته ملی حافظه جهانی معرفی شد و در فهرست حافظه جهانی ایران 2009 میلادی در فهرست حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید.

سماواتی اظهارداشت: آستان قدس رضوی به عنوان مدرن‌ترین مرکز موقوفاتی و با بیش‌ترین تعداد اسناد موقوفاتی جزو بزرگ‌ترین مرکز موقوفاتی دنیا است که از سابقه 500 ساله برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه تمام بودجه آستان قدس رضوی موقوفاتی بوده و بر پایه وقف است، ابراز داشت: تمامی موارد مصارف موقوفات در این آستان مقدس مشخص است و برای هر وقف‌نامه جزئیات بودجه مصرفی مشخص شده است.

وقف؛ زبان مشترک ادیان

یکی از محققان گروه تراجم و انساب تأکید کرد: در صورت امکان این کارگروه وقف را زبان بین ادیان قرار دهد و در آن با پردازش جدید مطالب، به بیان اشتراکات بپردازند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدحسن پاکدامن اظهار داشت: آستان قدس رضوی در خصوص اطلاع‌رسانی فرهنگ وقف در بین زائران باید اهتمام ویژه ورزد.

وی تصریح کرد: موضوع وقف در آستان قدس رضوی از جمله مسائل مورد سئوال عموم افراد است و باید در تبیین و روشنگری این مهم قدم‌های موثری را بردارد.

سرپرست نذورات آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه باید کلمات نذر و اهدا در عبارات باهم همراه شود، گفت: این دو کلمه از نظر مفاهیم اصلی بسیار به‌هم نزدیک می‌باشند و از لحاظ مصارف صرف تفاوت‌هایی چشمگیری ندارد.

بررسی سوابق تاریخی نذورات آستان قدس رضوی

جعفرزاده اظهار داشت: باید هر چه سریع‌تر سوابق تاریخی نذر و اهدا در آستان قدس رضوی بررسی و به صورت مدون ارائه شود، که این موضوع در دستور کار متولیان قرار گرفته است.

وی افزود: در چند سال اخیر برخی از نذورات دارای نیات اجرایی شده است و از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به نذر برای قربانی گوسفند اشاره کرد.

وی ادامه داد: نذوراتی که مصرف آنها جهت‌دار نیست، بر اساس صلاحدید آستان قدس رضوی در مصارف مختلف هزینه می‌شود.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول