اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی:

امکان عمل پیوند مغز استخوان با اشعه‌دهی فرآورده‌های خونی محقق شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی گفت: با تجهیز بخش اشعه‌دهی فرآورده‌های خونی، انتقال خون خراسان‌رضوی امکان انجام عمل پیوند مغز استخوان در مشهد محقق شد.

امکان عمل پیوند مغز استخوان با اشعه‌دهی فرآورده‌های خونی محقق شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمداسماعیل خیامی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با راه‌اندازی و تجهیز بخش گاماسل (اشعه‌دهی فرآورده‌های خونی) اداره‌کل انتقال خون استان، امکان انجام عمل پیوند مغز استخوان در مشهد محقق شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی در ادامه به بیمارانی که نیازمند دریافت این نوع فرآورده خونی هستند، اشاره کرد و افزود: بیماران تالاسمی و بیماران مبتلا به سرطان‌های خونی از جمله بیمارانی هستند که در زمان انجام پیوند مغز استخوان نیازمند دریافت این فرآورده‌های خونی هستند.

خیامی دریافت فرآورده‌های اشعه ‌دیده در بیماران دیگر از جمله درمان بیماری‌های خونی، تعویض خون‌های نوزادی، تزریق خون داخل رحمی، سرطان‌های خون و بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی مادرزادی را از دیگر کاربردهای این نوع فرآورده عنوان کرد.

وی ارتباط با مزایای بهره‌گیری از این نوع فرآورده گفت: چنانچه از فرآورده‌های خونی معمولی استفاده شود، عارضه خطرناک GVHD (بیماری پیوند علیه میزبان) ایجاد می‌شود که ضمن رد پیوند عارضه جانبی را برای آنان در پی خواهد داشت.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی در ارتباط با بخش گاماسل انتقال خون استان خراسان‌رضوی گفت: با تجهیز و افتتاح بخش گاماسل در مشهد امکان انجام پیوند مغز استخوان برای بیماران در مرکز پیوند مشهد در بیمارستان منتصریه تحقق یافت که در این راستا نخستین بیمار نیز مورد عمل پیوند قرار گرفت.

وی ادامه داد: اداره‌کل انتقال خون خراسان‌رضوی آمادگی دارد تا ضمن تامین نیاز مراکز درمانی استان، نیازهای بیماران و بیمارستان‌های استان‌های هم‌جوار را نیز تامین کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی افزود: با ایجاد این بخش فرآورده‌های خونی با تجهیزات مخصوص تحت تابش اشعه گاما با عنصر منیزیم 137 قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از اشعه گاما سبب غیر فعال شدن گلبول‌های سفید خونی می‌شود و از عارضه‌های جانبی پیش‌گیری می‌کند.

انتهای پیام/ل20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول