اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس:

سرمایه‌گذاری کنونی در بخش صنایع‌ دستی همدان ناکافی است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بخش صنایع ‌دستی ناکافی است و ظرفیت‌های تولیدی به علت پائین بودن سطح درآمد و ضعف بنیه مالی تجهیز نشده است.

سرمایه‌گذاری کنونی در بخش صنایع‌ دستی همدان ناکافی است

ابراهیم کارخانه‌ای، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس با اشاره به ظرفیت‌های صنایع دستی در استان همدان اظهار کرد: در استان همدان 17 هزار کارگاه صنایع دستی با 30 هزار نفر شاغل این بخش در 150 رشته صنایع‌ دستی فعال است.

فارس: ظرفیت‌های صادرات صنایع ‌دستی همدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کارخانه‌ای: استان همدان قابلیت صادرات و ارزآوری صنایع دستی به ویژه در سفال با ظرفیت سالانه 30 میلیون دلار را دارد که همین می‌تواند محور توسعه استان قرار گیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: استان همدان به عنوان دومین استان کشور به لحاظ پتانسیل‌های صنایع ‌دستی از جایگاه بالایی برخوردار است که در این زمینه نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی نیست.

فارس: صنایع‌ دستی همدان به چه لحاظ متمایز از صنایع دستی سایر استان‌هاست؟

کارخانه‌ای: پیشینه تاریخی صنایع‌ دستی استان در زمینه‌های سفال و سرامیک، مصنوعات چرمی، زیراندازهای سنتی، مصنوعات سنگی، مصنوعات فلزی، مصنوعات چوبی، رودوزی‌های سنتی، ساز سنتی و سبدبافی وجود دارد که همدان را از سایر استان‌ها متمایز می‌کند.

وی گفت: وجود پنج شهرک تخصصی صنایع‌ دستی سفال، چرم، مصنوعات چوبی و بیش از 16 کانون تولید صنایع‌ دستی در روستاها و شهرهای استان نشان از قابلیت‌های هنرمندان در زمینه صنایع ‌دستی است که همین بر غنای صنایع ‌دستی همدان می‌افزاید.

فارس: صنایع ‌دستی هر استان چگونه در توسعه شهری آن اثرگذار است؟

کارخانه‌ای: با توجه به اینکه ارزش افزوده تولیدات صنایع‌ دستی در رشته‌های سفال، چرم و مصنوعات چوبی از 50 تا 70 درصد است در صادرات نقش پررنگی دارد.

در حال حاضر تنها خوشه صادرات‌گرای کشور در زمینه سفال در لاله‌جین است که در یونیدو نیز به ثبت رسیده است که بسیار قابل توجه است که همین امر خود در صورت توجه و حمایت موجب توسعه شهری می‌شود.

فارس: امروز روستاها در فعالیت‌ها و هنرهای دستی بسیار فعال شده‌اند، نظر شما چیست:

کارخانه‌ای: آنچه در زمینه فعالیت روستائیان در صنایع دستی مهم است، کاربردی بودن بیش از 50 درصد تولیدات استان است که در این راستا صنایع‌ دستی موجب جلوگیری مهاجرت از روستا به شهر شده و در برخی مناطق توسعه صنایع ‌دستی موجب مهاجرت عکس از شهر به روستا شده است که روستای اشترمل یکی از این روستاهاست.

فارس: به نظر شما چرا در دو سال اخیر صادرات صنایع‌دستی همدان کاهش داشته؟

کارخانه‌ای: با وجود اینکه ما همواره با تولیدات داخل موجب خنثی شدن تحریم‌ها شده‌ایم اما تحریم‌ها به ویژه در کشورهای اروپایی تأثیراتی بر صادرات صنایع ‌دستی داشته است، به طوری که موجب حذف بازارهای اروپایی از میزبانی صنایع دستی همدان شده است.

فارس: چه عواملی می‌تواند محرک توسعه حوزه صنایع‌ دستی شود؟

کارخانه‌ای: یکی از عواملی که اکنون در این بخش مهم است، عدم پرداخت جوایز صادراتی است که از نقاط ضعف حوزه صنایع‌ دستی به شمار می‌رود.

جوایز صادراتی که از عوامل اصلی و مشوق‌های توسعه صادرات است، از پنج درصد به دو درصد حجم صادرات کاهش یافته است که همین می‌تواند در عدم توسعه این بخش موثر باشد.

بالا بودن هزینه سوخت و انرژی بعد از هدفمندی یارانه‌ها و عدم تحقق بند هشت قانون هدفمندی یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی دولت نیز در توسعه صادرات صنایع‌ دستی دخیل است.

فارس: هم‌اکنون سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه صنایع‌ دستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کارخانه‌ای: ما هم‌اکنون با فقدان طرح جامع و فراگیری در حوزه صنایع‌ دستی کشور مواجه هستیم که همین شاید مانع از تصمیم‌گیری‌های مناسبی در این حوزه شود.

در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بخش صنایع‌ دستی ناکافی است و ظرفیت‌های تولیدی به علت پائین بودن سطح درآمد و ضعف بنیه مالی تجهیز نشده است.

عدم حمایت مالی و اعتباری در حوزه صنایع‌دستی از سال‌های گذشته تاکنون بوده و اقدام خاصی صورت نگرفته است.

فارس: چه راهکارهایی برای توسعه صنایع‌ دستی همدان توصیه می‌کنید؟

کارخانه‌ای: تقویت و توسعه زیرساخت‌ها مبتنی بر مزیت‌ها و پتانسیل‌های صنایع ‌دستی در کانون‌ها، خوشه‌ها و مراکز تجمع تولید در شهرها و روستاها با رعایت توازن منطقه‌ای می‌تواند اثرگذار باشد.

حمایت و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنایع دستی مهم است چرا که در راستای حمایت از هنرمندان می‌توان با ایجاد بازارچه‌های صنایع ‌دستی در شهرستان‌ها به ویژه در مراکز گردشگری و تاریخی برای جذب و جلب گردشگر اقدام کرد.

راهکار دیگری که در این زمینه وجود دارد حضور در تورهای تجاری و نمایشگاه‌های خارج با تقویت و حمایت از هنرمندان صنایع‌ دستی با توجه به ضعف مالی آنها، است که می‌تواند در شناساندن هنر هنرمندان تأثیرگذار باشد و بازار خارجی را فراهم کند.

فارس: چرا در استان بازارچه دائمی صنایع دستی وجود ندارد؟

کارخانه‌ای: ایجاد بازارچه‌های صنایع‌ دستی در هر شهرستان ضروری است چرا که ایجاد بازارچه‌های صنایع‌ دستی از مصوبات سفر ریاست جمهوری در 9 شهرستان استان است که با اختصاص اعتبارات زیرساختی برای ایجاد بازارچه‌ها در مراکز شهرستان‌ها این امر محقق می‌شود.

اگر دهکده‌های بومی صنایع ‌دستی در استان‌ همدان ایجاد شود می‌تواند در بومی‌سازی و تقویت گردشگری استان نیز تأثیرگذار باشد.

ما می‌توانیم با تبدیل کاروانسراها به بازارچه‌های صنایع‌ دستی موجب تحقق مصوبات سفر ریاست جمهوری شویم به طوری که با تخصیص اعتبارات لازم برای مرمت، بازسازی و تبدیل کاروانسراها به بازارچه صنایع دستی در این زمینه گام‌های خوبی برداشته می‌شود.

فارس: صحبت‌های پایانی

در پایان باید بگویم که سرمایه‌گذاران در امر ترویج و توسعه صنایع دستی نقش مهمی دارند و در این راستا باید برای جذب سرمایه‌گذار بروکراسی اداری را کاهش دهیم، تعامل با دستگاه‌ها را افزایش داده و با اعطای تسهیلات و تخفیف‌های ویژه روند جذب سرمایه‌گذار را تسهیل کنیم.

انتهای پیام/ی10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول