اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئولان بنادر لنگه در واکنش به سخنان امام جمعه

نوسانات ارزی و محدودیت‌های ثبت سفارش دلیل کاهش واردات است

خبرگزاری فارس: مسئولان بنادر و دریانوردی بندرلنگه در واکنش به سخنان امام جمعه این شهر که گفته بود، "اداره بندرلنگه به حالت رکود و سکون درآمده"، دلیل کاهش واردات کالا را نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌هایی ثبت سفارش کالا برشمرده است.

نوسانات ارزی و محدودیت‌های ثبت سفارش دلیل کاهش واردات است

به گزارش خبرگزاری فارس، طی ماه‌های اخیر و در پی بروز برخی از مسائل فرامنطقه‌ای بعضا طی مقاطعی بنادر تجاری جنوب کشور و به ویژه بنادر هرمزگان با کاهش ورود شناورها و امور عملیات تخلیه و بارگیری روبرو بوده‌اند که این بعضا تاثیرات نامناسبی را بر روی اقتصاد شهرهای ساحلی دارای بندر تجاری گذاشته است.

طی روزهای گذشته خطیب نماز جمعه بندرلنگه ضمن انتقاد از عملکرد هواپیمایی کشور و اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه گفته بود: همانطوری که اداره بندر به حالت رکود و سکون درآمده اغلب بازرگانان این شهر کالاهای وارداتی و صادراتی خود را از شهرهای بندرعباس و بوشهر صادر و ترخیص می‌کنند دیگر چه انتظاری باید داشت چون در این اداره بندر آنقدر کارشکنی می‌شود که اغلب بازرگانان ترجیح می‌دهند کالاهای خود را از طریق بنادر همجوار صادر کنند.

حجت‌الاسلام سید محمدجواد رکنی که سابقه انتقاد در تریبون نماز جمعه از وضعیت بندر لنگه را دارد طی ماه‌های گذشته در مقطعی گفته بود: "ای کاش وزیر شخصا سری هم به اداره بندرلنگه می‌زد!".

در پی سخنان امام جمعه بندرلنگه، مدیران اداره بنادر این شهرستان طی واکنشی به این سخنان گفت: "نه تنها هیچ گونه کارشکنی و سو خدمت رسانی از سوی این بندر انجام نشده است بلکه این بندر بیش از آنچه در افق برنامه‌ریزی شده خود موظف بوده را عملی کرده است و دلایل کاهش واردات کالا علی‌رغم پایین بودن هزینه انبارداری در این بندر را می‌توان نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌هایی در ثبت سفارش کالا برشمرد که تنها مختص به این بندر نیست.

همچنین مسئولان اداره بندرلنگه در این راستا معتقدند: پتانسیل بالای شهرستان بندرلنگه در غرب هرمزگان از گذشته‌های دور تاکنون سبب گزینش بندرلنگه از سوی تجار و صاحبان کالا به عنوان بندر هدف جهت انجام امور بازرگانی بوده و هست و نمودار رشد عملکرد تخلیه و بارگیری بندر در سال‌های اخیر و افزایش 90 درصدی تخلیه و بارگیری در سال‌های اخیر موید این امر است.

بندرلنگه در دوره‌های تاریخی همواره از بنادر مهم در جنوب کشور و منطقه خلیج فارس به شمار می‌رفته است، این بندر به دلیل رونق تجارت مروارید در آن همواره به این اسم نیز خوانده می‌شده است.

طی سال گذشته در پی تصویب قوانینی از طرف گمرک که شرایط و عوارض را برای بازرگانان در بنادر جنوب غربی کشور در خلیج فارس مهیا و آسانتر می‌کرد، بخشی از امور ترخیص و عملیات تخلیه و بارگیری به بنادری همانند بندر امام خمینی در خرمشهر سوق پیدا کرد، که برخی از کارشناسان معقتد بودند این قوانین که به نظر آنها عادلانه نبود می‌تواند بر توسعه بنادر هرمزگان تاثیر گذار باشد.

در حال حاضر در حوزه عمرانی پیگیر توسعه فاز سوم توسعه خود و ایجاد پروژه‌های مدنظر است.

در راستای توسعه این فاز، اعتباری معادل 140 میلیارد ریال از دو سال پیش تاکنون در نظر گرفته شده است.

همچنین طی دو ماهه سال جاری، بندر تجاری لنگه با همانند سازی تعرفه انبارداری کالاهای کارتنی وارداتی با بنادر  باهنر، خرمشهر و بوشهر، تعرفه‌ها را در این بخش سی درصد کاهش دهد.

بندرگاه تجاری لنگه، پس از بنادر رجایی و باهنر در بندرعباس به عنوان مهم‌ترین بندر تجاری هرمزگان شناخته می‌شود.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول