اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

با واکنشی شتابزده به سخنان آتومبایف صورت گرفت

آمریکا حاضر به مذاکره درباره سرنوشت پایگاه نظامی «ماناس» است

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری منتخب قرقیزستان اعلام کرد که این کشور حاضر است در مورد سرنوشت پایگاه نظامی «ماناس» بعد از سال 2014 با دولت جدید قرقیزستان به مذاکره بپردازد.

آمریکا حاضر به مذاکره درباره سرنوشت پایگاه نظامی «ماناس» است
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ویکتوریا نولند" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مقامات واشنگتن آمادگی آن را دارند تا در خصوص سرنوشت پایگاه نظامی «ماناس» در خاک قرقیزستان با دولت جدید این کشور به مذاکره بپردازند.

توافقنامه مربوط به استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در فرودگاه نظامی «ماناس» در خاک قرقیزستان تا سال 2014 اعتبار دارد.

"الماس بیک آتومبایف"  که روز یکشنبه بعنوان رئیس‌جمهوری منتخب قرقیزستان برگزیده شد، در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکایی در سال 2014 و با پایان مدت اعتبار قرارداد مربوط به اجاره پایگاه نظامی «ماناس»، بطور کامل خاک این کشور را ترک خواهند کرد.

دولت آمریکا که وجود این پایگاه نظامی را برای عملیات خود رد افغانستان بسیار مهم می‌داند پیش از این بارها اعلام کرده که برای تمدید قرارداد مربوط به استفاده از این پایگاه حاضر به انجام هر نوع مذاکره‌ای با مقامات بیشکک است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اینکه مواضع واشنگتن در این رابطه تغییری پیدا نکرده است، گفت: ما دارای توافقنامه محکمی با دولت قرقیزستان در خصوص استفاده از پایگاه نظامی ماناس تا سال 2014 هستیم. و ما با علاقه حاضر هستیم تا با دولت جدید این کشور در خصوص تمدید مدت اعتبار این توافقنامه به مذاکره بپردازیم. آنها نیز به ما علامت داده‌اند که حاضر به مذاکره هستند و ما بی‌صبرانه در انتظار این گفت‌وگوها هستیم.

پایگاه نظامی «ماناس» در فرودگاه بین المللی ماناس در نزدیکی پایتخت قرقیزستان قرار دارد که از سال 2001 تاکنون در چارچوب عملیات نظامی آمریکا در افغانستان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نقش بسیار مهمی در پشتیبانی لجستیکی و تامین تجهیزاتی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان دارد.

انتهای پیام/آ.ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول