اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

تلاش آمریکا برای ماندن در قرقیزستان/پنتاگون اجاره پایگاه ماناس را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: پس از اظهارات رئیس جمهور منتخب مردم قرقیزستان مبنی بر عدم تمدید حضور نظامیان آمریکایی در پایان سال 2014، پنتاگون برای منصرف کردن مقامات قرقیزی پیشنهاد افزایش اجاره پایگاه ماناس را مطرح کرد.

تلاش آمریکا برای ماندن در قرقیزستان/پنتاگون اجاره پایگاه ماناس را افزایش می‌دهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، پنتاگون به محض شنیده شدن زمزمه‌هایی در بیشکک مبنی بر برچیده شدن پایگاه آمریکا در قرقیزستان، سریعاً پیشنهاد افزایش اجاره بهای پایگاه نظامیان آمریکایی را مطرح کرد.
 
این در حالی است که کارشناسان مسائل سیاسی منطقه بر این باورند که مرکز ترانزیت محموله‌های آمریکایی در این سال‌ها درآمد قابل ملاحظه‌ای را به خزانه دولتی قرقیزستان وارد کرده است همچنین درآمدهای دیگری نیز علاوه بر اجاره بهای پایگاه نصیب طرف قرقیزی می‌شود که از این رو تصمیم در خصوص برچیده شدن این مرکز، نیازمند یافتن منبع درآمدی دیگر برای دولت قرقیزستان خواهد بود.
 
بنابر اعلام رسانه‌های محلی، هرساله مبلغی که بابت اجاره بهای پایگاه آمریکا وارد بودجه ملی قرقیزستان می‌شود، 60 میلیون دلار است علاوه بر این بیش از صدها نفر از ساکنین محلی در این پایگاه به عنوان پرسنل و همچنین امور خدماتی مشغول به کار هستند.
 
در همین حال، "الکساندر کولی"، کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با رادیو آزادی خاطرنشان کرد، در سال 2014 یا قبل از آن ممکن است موضوع کمک مالی آمریکا به دولت قرقیزستان همانگونه که سال‌های قبل نیز عملا شاهد بودیم، می‌تواند به عنوان فاکتور اصلی برای حضور این پایگاه در سرزمین قرقیزستان مطرح شود به این دلیل که هر موقع که دولت قرقیزستان رسما درخواست تعطیلی این مرکز را مطرح می‌کند، بلافاصله وزارت دفاع امریکا بسته حمایتی را برای قرقیزستان پیشنهاد کرده است، بنابراین من معتقدم که این بار نیز این موضوع همچون گذشته حل خواهد شد.
 
موضع گیری‌ها در خصوص تعطیلی پایگاه ماناس در حالی مطرح می‌شود، که "جرج لیتل" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به اظهارات چند روز گذشته اتمبایف اعلام کرد، آمریکا حاضر به از دست دادن پایگاه ماناس در قرقیزستان نیست و در این رابطه با رئیس جمهور قرقیزستان وارد مذاکره خواهد شد.

وی تاکید کرد که اگرچه اتمبایف پیروز میدان است و محور سیاست خارجی خود را روسیه اعلام کرده است، ولی مردم قرقیزستان به صداقت گفتار او ایمان ندارند.

انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول