اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشتی به بهانه جهانی شدن باغ فین/

عروس باغ‌های ایرانی! جهان نیز عاشقت شد...

خبرگزاری فارس: ای زیباروی کویری! گرچه جلوه‌گری‌‌‌هایت مردمان کره خاکی از هر سلیقه و فرهنگی را شیفته خود کرده بود اما امروز سرانجام زمین مغرور، لب به اعتراف عاشقی‌ات گشود.

عروس باغ‌های ایرانی! جهان نیز عاشقت شد...

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، در حالی امروز جهانی شدن باغ فین کاشان را به سرور نشستیم که مدال سروری را قرن‌هاست رهگذران و جهان‌دیدگان عالم بر گردنت آویخته‌اند.

آری یاقوت سبز دل کویر! روزگارانی است که دل‌هایی در جست‌وجوی شکوه و معنای مشرقیان و چشمان مشتاق زیبایی و جلوه مغربیان به تو دوخته شده است.

نه تنها عارفان مشرقی چون مفضل‌بن سعد مافروخی مبهوت حیات و نشاط تو شده و حتی‌ از درک سرچشمه آب‌های روانت نیز احساس عجز کرده‌اند بلکه اهل طریقی از مغرب‌زمین مانند دونالد ویلبر نیز از جمال باغ‌ها و قامت سروهایت انگشت حیرت به دهان می‌گذارد آن هنگام که در کتاب باغ‌های ایرانی و کوشک‌های آن می‌نگارد «وقتی مسافر به شهر تاریخی کاشان نزدیک می‌شود می‌تواند در سمت راست جاده، باغ فین را با سروهای زیبایش مشاهده کند، با بازدید از این نقطه می‌توان گفت که مهم‌ترین نقطه این شهر را دیده است».

از حسن نراقی آشنا تا فلاندن غریبه، خلوص چشمه سلیمانیه‌ات را می‌ستایند و بر صافی و پاکی آن غبطه می‌خورند چراکه می‌دانند این جوشش چشمه در حقیقت همان آب‌دیدگان سلیمانی است.

لازم نیست یاقوت‌ حموی تاریخ‌دان برجسته بغدادی از خلق و خوی نیکوی مردمانت تعریف کند حتی اگر هم فیگوئروآیی اسپانیایی باشد شیفته اخلاق نیکوی آدمیان شهرت می‌شود آنجا که می‌نویسد «شهر کاشان همواره مورد توجه پادشاهان ایران بوده است، نخست از این جهت که اهالی آن بسیار صدیق و خوش‌مشربند و دیگر به خاطر آنکه مرکز تولید پارچه‌های ابریشمی و به خصوص قالی‌های بسیار ظریف و مرغوبی است که در سراسر جهان نظیر ندارد و از این طریق ثروت سرشاری را جلب می‌کند.»

اما ای عروس باغ‌های ایرانی این را بدان...! 

گرچه شاید امروز سیمایت به واسطه هنرنمایی چند مشاطه‌گر کمی دگرگون شده باشد اما باز وجاهت کم‌نظیرت دل هر بیننده‌ای را می‌لرزاند.

می‌دانم... شاید گونه‌هایت به خاطر نم‌های بی‌توجهی خیس شده باشد اما باز حمام پر رمز و رازت شکوه و غیرت امیران کبیر این سرزمین را فریاد می‌زند.

آری ممکن است قد چون سروت نیز در فراق سروان قدیمی و کهن کمی خمیده شده باشد اما همین دوستان تازه و نهال‌های جوان تو نیز بشارت شکوهی دیگر را به آیندگان نوید می‌دهند.

گرچه امروز ثبت جهانی‌ات را با یکدیگر جشن گرفتیم اما روزگاران مدیدی است که جهان به دامادی در جوار تو افتخار می‌کند و در صفحه دوم شناسنامه خود نام باغ فین را درج کرده است.

---------------------------

یادداشت: هادی قربانیان

---------------------------

انتهای پیام/آ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول