اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

ایران و روسیه در مبادلات اقتصادی از ریال و روبل استفاده کنند/برگزاری اجلاس بازرگانان ایران و روسیه

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی خواستار برگزاری اجلاس بازرگانان ایران و روسیه به منظور افزایش مراودات اقتصادی شد و گفت: برای حل مشکل مبادله ارزی بین دو کشور می‌توان از ارز رایج دو کشور برای انجام مبادلات استفاده کرد.

ایران و روسیه در مبادلات اقتصادی از ریال و روبل استفاده کنند/برگزاری اجلاس بازرگانان ایران و روسیه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی ظهر امروز در دومین روز از برگزاری نخستین نشست کارگروه همکاری‌های بین منطقه‌ای ایران و روسیه اظهار کرد: با توجه به تجربه آذربایجان‌‌شرقی در برگزاری اجلاس بازرگانان جاده ابریشم و تاثیرات آن در 22 کشوری که بر سر راه این جاده قرار دارند اجلاس مشابهی هم بین ایران و روسیه برای نقد و بررسی موانع و مشکلات موجود بر سر راه مبادلات اقتصادی دو کشور برگزار شود.

وی افزود: برای حل مشکل مبادله ارزی بین دو کشور نیز می‌توان از ارز رایج دو کشور برای انجام مبادلات استفاده کرد.

بیگی با اشاره به اینکه این تجربه در مبادلات بین ایران و ترکیه مفید واقع شده است، گفت: این امر در حل مشکلات بین بانکی ایران و روسیه نیز می‌تواند گارگشا باشد.

بیگی از اختصاص 10 درصد صادرات غیرنفتی کشور به آذربایجان‌‌شرقی خبر داد و گفت: وجود شش دانشگاه بزرگ با بیش از 200 هزار دانشجو، ظرفیت‌های تولید و تجاری منطقه آزاد ارس را از قابلیت‌های بالقوه استان برای افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه عنوان کرد.

وی در عین حال مراودات اقتصادی و حضور متخصصان آذربایجان‌‌شرقی و روسی را در پروژه‌های همدیگر قابل توجه ارزیابی کرد و به امضای تفاهم‌نامه همکاری با بسیاری از مناطق روسیه، وجود کنسولگری روسیه در تبریز، تبادل دانشجو بین مناطق روسیه و آذربایجان‌شرقی اشاره کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی موقعیت دو کشور ایران و روسیه را در تکمیل چرخه اقتصادی همدیگر مهم ارزیابی کرد و گفت: حضور تجار و بازرگانان دو کشور در بازارهای یکدیگر، حضور پیمانکاران و متخصصان در ساخت پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و اقتصادی از جمله راه‌آهن تبریز- آذرشهر گواهی بر این ادعا است.

بیگی ادامه داد: هم‌اکنون آذربایجان‌شرقی با جمهوری تاتارستان و چهار استان فدراسیون روسیه تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های صنعت و معدن، فرهنگی و تجاری دارد که باید تلاش مسئولان دو طرف برای عملیاتی شدن این تفاهمات استوار شود.

وی از آذربایجان‌‌شرقی به عنوان مرکز اقتصادی، سیاسی و اجتماعی منطقه شمال‌غرب ایران نام برد که براساس نزدیکی و هم‌مرز بودن با کشورهایی همچون ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری‌های قفقاز از جایگاه فرامرزی نیز برخوردار است.

نخستین نشست کارگروه همکاری‌های بین‌منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه روز گذشته در تبریز گشایش یافت و امروز به پایان می‌رسد.

در این نشست دو روزه مدیران بخش اقتصادی و تجاری و فعالان بخش خصوصی دو طرف در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، صنعتی، گردشگری و فرهنگی برای توسعه روابط فی مابین میان استان‌های مختلف دو کشور بحث و تبادل‌نظر می‌کنند.

معاونان برنامه‌ریزی استانداران آذربایجان‌‌شرقی، اصفهان، خراسان‌رضوی، خوزستان، قزوین، گیلان، مازندران و یزد به همراه فعالان اقتصادی و صاحبان صنعت این استان‌ها با طرف‌های روسی خود در قالب کارگروه‌های ویژه به مذاکره و رایزنی می‌پردازند.

همچنین از فدراسیون روسیه مسئولان و فعالان اقتصادی از استان‌های آستاراخان، چواش، داغستان، تاتارستان، سن‌پطرزبورگ و چچن در نشست تبریز حضور دارند.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول