اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کارگروه همکاری‌های منطقه‌ای فدراسیون روسیه:

40 منطقه فدراسیون روسیه با ایران همکاری اقتصادی و تجاری دارند

خبرگزاری فارس: رئیس کارگروه همکاری‌های منطقه‌ای فدراسیون روسیه از همکاری اقتصادی و تجاری بین منطقه‌ای 40 منطقه این کشور از 83 منطقه با ایران خبر داد.

40 منطقه فدراسیون روسیه با ایران همکاری اقتصادی و تجاری دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، الکساندر ویتالییویچ ظهر امروز در نخستین نشست کارگروه همکاری‌های بین منطقه‌ای ایران و روسیه در تبریز با اشاره به حجم مبادلات ایران و روسیه اظهار کرد: حجم مبادلات فعلی با توجه به مشترکات موجود بین دو کشور مورد قبول نیست.

وی با اشاره به تلاش و حمایت نیمی از مناطق روسیه و تبادلات تجاری بین ایران و روسیه افزود: همکاری بین استانی 40 منطقه روسیه با ایران گواهی بر این مدعاست.

ویتالییویچ تعداد مناطق (استان) روسیه را 83 منطقه عنوان کرد و گفت: نیمی از مناطق با ایران تبادل تجاری، اقتصادی و بازرگانی دارند که وجود 20 توافق‌نامه‌ای بین منطقه‌ای دو کشور از نتایج این تبادلات است.

رئیس کارگروه همکاری‌های منطقه‌ای فدراسیون روسیه از حجم مبادلات تجاری دو کشور اعلام نارضایتی کرد و گفت: نخستین اجلاس بین مناطق دو کشور در آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود در رشد و توسعه این مبادلات موثر خواهد بود.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت توسعه مناطق فدراسیون روسیه وجود کمیسیون‌‌های مشترک و گروه‌های کاری بین ایران و روسیه را نیز در افزایش این مراودات بین دو کشور موثر دانست و گفت: در حال حاضر کارگروه‌هایی در زمینه حمل و نقل و بانکی بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی از استان‌های روسیه از جمله آستارخان، سن پطرزبورگ و جمهوری داغستان همکاری‌های بین استانی را با تعدادی از استان‌های ایران آغاز کرده‌اند، بر سرعت بخشیدن به چنین روابطی تاکید کرد.

ویتالییویچ یادآور شد: این همکاری‌ها نباید به استان‌های جنوبی روسیه با استان‌های شمالی ایران محدود شود، چراکه سایر مناطق و استان‌های دو کشور از امکانات و قابلیت‌های بسیار فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردارند که دو طرف می‌توانند برای ارتقای سطح رفاه عمومی مردم خود از آنها بهره‌برداری کنند.

وی نقش استان‌ها در توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه را بسیار مهم و محوری خواند و گفت: این مناطق به مثابه واگن‌های قطاری هستند که می‌توانند مسیر روابط تهران - مسکو را ارتقا داده و به سطح ایده‌آل برسانند.

این نشست که به مدت دو روز در هتل شهریار تبریز برگزار خواهد شد، مقامات دولتی، فعالان بخش خصوصی، تجار و بازرگانان استان‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه حضور دارند.

توسعه همکاری‌های بین منطقه‌ای ایران و روسیه و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین استان‌های دو کشور از اهداف تشکیل این نشست عنوان شده است.

استان‌های سن‌پترزبورگ، آستراخان، چواش و جمهوری‌های خودمختار چچن، داغستان و تاتارستان به نمایندگی از فدراسیون روسیه و استان‌های اصفهان، خوزستان، خراسان‌رضوی، قزوین، گیلان، مازندران، یزد و آذربایجان‌شرقی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت کرده‌اند.

همچنین معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل وزارت کشور به‌ عنوان رییس اجلاس و مقاماتی از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست هستند.

سخنرانی مقامات دو کشور، مذاکرات تخصصی منطقه‌ای و دیدارهای دوجانبه مقامات استان‌های ایران و روسیه از برنامه‌های این نشست خواهد بود.

همچنین یادداشت تفاهم کارگروه همکاری‌های مشترک بین‌منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه فردا در پایان این نشست به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید. 

انتهای پیام/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول