اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر کشور تاکید کرد

زمینه‌سازی برای رسیدن حجم مبادلات ایران و روسیه به 10 میلیارد دلار

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و امور اقتصادی وزیر کشور گفت: نشست‌های همکاری منطقه‌ای ایران و روسیه زمینه‌ساز افزایش مبادلات ایران و روسیه به 10 میلیارد دلار خواهد بود.

زمینه‌سازی برای رسیدن حجم مبادلات ایران و روسیه به 10 میلیارد دلار

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید یحیی محمودزاده ظهر امروز در آیین آغاز به کار نخستین نشست کارگروه همکاری‌های بین منطقه‌ای ایران و روسیه در تبریز، اظهار کرد: با وجود مشترکات زیاد در تمام زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین ایران و روسیه رسیدن به این رقم اندک دور از دسترس نخواهد بود.

وی تصریح کرد: با وجود گسترش در تعاملات و مناسبات سیاسی بین دو کشور روابط تجاری و اقتصادی بر اساس آمار موجود گسترش نیافته است.

محمودزاده با اشاره به آمار گمرک ایران مبنی بر 2.5 میلیارد دلار حجم مبادلات ایران و روسیه افزود: از این میزان یک میلیارد دلار از طریق سیستم گمرکی و 1.5 میلیارد دلار نیز شامل مناطق آزاد و استان‌های مختلف کشور است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و امور اقتصادی وزیر کشور، گفت: این در حالی است که ایران با کشورهای به مراتب پایین‌تر از روسیه از جهت اقتصادی و تجاری، حجم مبادلات تجاری وسیع‌تری دارد که باید مسئولان و فعالان بخش خصوصی دو طرف برای جبران کاستی‌ها تلاش‌های وافری انجام دهند.

محمودزاده ضمن تاکید بر ظرفیت‌های موجود در مناطق و استان‌های دو کشور برای افزایش تعاملات تجاری گفت: انتظار می‌رود با این نشست همکاری مشترک به ویژه از طریق مناطق آزاد و استان‌ها افزایش قابل توجهی یابد.

وی اضافه کرد: با ارائه راهکارهای مناسب می‌توان چالش‌های موجود را رفع کرد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و امور اقتصادی وزیر کشور خواستار فعال‌سازی بخش خصوصی برای افزایش مراودات بین دو کشور شد و گفت: این امر با اهتمام و ارائه تسهیلات اساسی و زیربنایی برای این بخش توسط دو کشور ممکن خواهد شد.

محمودزاده هدف‌گذاری این نشست را افزایش مراودات در تمام زمینه‌های اقتصادی، ظرفیت‌سازی در مناطق، تبادل تجربیات، فراهم‌سازی تسهیلات لازم، بسترسازی برای حضور فعالان اقتصادی دو کشور، برگزاری نمایشگاه‌های استانی برای معرفی ظرفیت استان‌های ساماندهی و تشکیل بانک‌های اطلاعاتی از ظرفیت‌های اقتصادی اعلام کرد. 

این نشست که به مدت دو روز در هتل شهریار تبریز برگزار خواهد شد، مقامات دولتی، فعالان بخش خصوصی، تجار و بازرگانان استان‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه حضور دارند.

توسعه همکاری‌های بین منطقه‌ای ایران و روسیه و امضای تفاهمنامه همکاری بین استان‌های دو کشور از اهداف تشکیل این نشست عنوان شده است.

استان‌های سن‌پترزبورگ، آستراخان، چواش و جمهوری‌های خودمختار چچن، داغستان و تاتارستان به نمایندگی از فدراسیون روسیه و استان‌های اصفهان، خوزستان، خراسان‌رضوی، قزوین، گیلان، مازندران، یزد و آذربایجان‌شرقی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت کرده‌اند.

همچنین معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل وزارت کشور به‌عنوان رییس اجلاس و مقاماتی از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست هستند.

سخنرانی مقامات دو کشور، مذاکرات تخصصی منطقه‌ای و دیدارهای دوجانبه مقامات استان‌های ایران و روسیه از برنامه‌های این نشست خواهد بود.

همچنین یادداشت تفاهم کارگروه همکاری‌های مشترک بین‌منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه فردا در پایان این نشست به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

انتهای پیام/ح20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول