اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مرغ در شیراز یک پا دارد / آش نخورده و دهان سوخته

خبرگزاری فارس: در حالی که گرانی گوشت مرغ یکی از مشکلات تمام استان‌های کشور است به نظر می‌رسد در فارس نیز با ورود دلالان و واسطه‌گران به بازار مرغ، این مشکل چند برابر شده باشد.

مرغ در شیراز یک پا دارد / آش نخورده و دهان سوخته

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، گرانی گوشت مرغ در فارس به صورت همزمان با سراسر کشور روی داد، اما رفته رفته این گرانی در این استان گوی سبقت را از استان‌های همجوار ربود.

این موضوع ابتدا داد مردم را درآورد و پس از آن نیز سر و صدای مسئولان بلند شد که باید برای این اوضاع آشفته کاری کرد.

در این میان متولیان بازار مرغ استان فارس به ویژه شهر شیراز مصرانه اعتقاد داشتند که گرانی گوشت مرغ موضوعی سراسری بوده و اقدامات درون استانی به تنهایی نمی‌تواند برای مدت طولانی ثبات و تعادل را به بازار مرغ باز گرداند.

مرغ صدای نمایندگان مجلس را نیز درآورد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌گو با فارس در مورد وضعیت بازار آشفته مرغ در شیراز گفت: عده‌ای از آشفته بازار مرغ سود می‌برند.

سید حسین ذوالانوار در مورد علل گرانی اخیر مرغ که به دنبال گرانی برخی دیگر از مایحتاج ضروری مردم حاصل شده است، اظهار داشت: نباید با ضعف در برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت، فضایی ایجاد شود که مرغ و لبنیات به یک غذای اشرافی برای افراد پردرآمد و مرفه‌ها تبدیل شود.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت با بیان اینکه مردم دیگر تحمل اشرافی شدن مرغ، تخم مرغ و شیر را ندارند، افزود: گوشت مرغ کالای جایگزین گوشت قرمز محسوب می‌شود و با توجه به اینکه گوشت قرمز در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت مواجه بوده تقاضا برای مصرف گوشت مرغ افزایش یافته است.

اما شورای شهر شیراز نیز در مورد بازار مرغ در شیراز نیز ساکت نبود و عضو همواره غیر همراه با دیگر اعضای این شورا و مسئولان اصولگرای این استان از فرصت به دست آمده بهره برده و در جلسه این شورا گفته بود که مشکل، مدیریت توزیع و نظارت مرغ است و آنهایی که کار بلد نیستند، شهامت داشته باشند و زحمت بکشند و کنار بروند.

مهدی خانی با بیان اینکه میزان نیاز روزانه شهروندان شیراز به مرغ، حداکثر 250 تن است حال ‌آنکه به گفته مسئولان روزانه 360 تن مرغ توزیع شده و می‌شود، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد کار مدیریت عرضه و نظارت اشکال دارد.

وی با بیان اینکه بعد از مدت‌ها مردم در شیراز با صف‌های مقابل مرغ‌فروشی‌ها مواجه شده‌اند که از نظر روانی تاثیر نامطلوبی دارد، تصریح کرد: نمی‌دانم چه کسی ما را مجبور می‌کند زمانی کاری را بلد نیستیم و در آن تجربه نداریم، اصرار به انجام داشته باشیم.

اما سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس که امروزه نوک تیز انتقادها را متوجه خود می‌بیند نیز در گفت‌وگویی گفته است که نظارت بر مرغ فروشی‌ها در استان فارس شبانه‌روزی است تا این مشکل برطرف شود.

غفار صفری ابراز داشت: مرغ زنده فارس به یزد و اصفهان می‌رفت که با این موضوع به شدت برخورد شده است و بازرسی و نظارت خود را بر واحدهای صنفی مرغ فروش‌ها تشدید و شبانه‌روزی کرده‌ایم.

آش نخورده و دهان سوخته

سرانجام توزیع مرغ با قیمت توافقی 4 هزار و 700 تومان در فارس آغاز شده است، موضوعی که برخی از مسئولان از آن به عنوان مسکنی برای بازار بیمار مرغ در این استان یاد می‌کردند.

پس از آغاز توزیع مرغ با قیمت توافقی در این استان با وجود اینکه انتظار می‌رفت بازار مرغ فارس اندکی سر و سامان بگیرد، دیدیم که در عمل اتفاق چندانی نیفتاد.

اما توزیع تنی مرغ نه تنها از تقاضای مشتریان نکاست بلکه بر صف‌های طولانی صبح‌گاهی جلو مغازه‌های مرغ‌فروشی در شیراز نیز افزود و مردم به بهانه اینکه شاید مرغ یا کمیاب شود و یا گران، بر ایستادن در صف حتی بدون نیاز به آن نسبت به خرید مرغ اصرار می‌ورزند به طوری که بر اساس مشاهدات در بسیاری از مراکز توزیع تعاونی گوشت مرغ، به خاطر سفارشات جور واجور غالب گوشت مرغ بین افراد خاصی توزیع شده و یا سر از رستوران‌هایی در می‌آورد که اقدام به خرید کلی گوشت مرغ با قیمت توافقی می‌کنند.

در بسیاری از موارد نیز مشاهده می شود که از یک خانواده چند نفر در آن واحد برای خرید گوشت مرغ با قیمت تعاونی در صف ایستاده و مرغ دریافت می‌کنند.

این موضوع تا جایی پیش رفت که به صورت غیر رسمی اعلام شد مرغ با تعرفه دولتی تنها با کارت ملی افراد توزیع می‌شود که در عمل نیز اجرا نشد.

اما هرچه هست سهم مردم عادی کوچه و بازار از مرغ 4 هزار و 700 تومانی بسیار ناچیز است.

با شروع  طرح توزیع مرغ با قیمت تعاونی در اندک زمانی دلالان و واسطه‌گران وارد بازار مرغ شده و مطابق معمول سروری خود را بر انواع طرح‌های کاهش قیمت و ساماندهی بازار مرغ دیکته کردند.

طرح توزیع مرغ با قیمت توافقی در فارس در مدت چند روز دست‌خوش دخالت دلالان شد، به گونه‌ای که نهاده‌های مرغداری که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای توزیع با قیمت مصوب بین مرغداران در نظر گرفته بود سر از بازار آزاد و فروش با قیمت‌های چند برابر درآورد.

اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز، با اشاره به اینکه این استان همچنان رتبه بالای تولید گوشت قرمز و مرغ کشور را دارد، گفت: تولیدات استان فارس در بخش گوشت قرمز و مرغ همچنان مثبت است و هیچ‌گونه کاهش تولید نداشته‌ایم.

مهرزاد خرد اظهار داشت: تولید گوشت این استان بیشتر از میزان مصرف است.

وی با اشاره به اینکه علت گرانی مرغ در فارس در تولید و کشتار نیست، تصریح کرد: مرغ زنده کیلویی 4 هزار تومان است و از سراسر کشور ارزان‌تر فروخته می‌شود حال چه اتفاقی روی داده که از کشتارگاه تا مغازه‌های خیابان این اندازه افزایش قیمت پیدا کرده باید تحقیق کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: جای تاسف است که تولیدکنندگان بخش کشاورزی از گران شدن تولیدات خود هیچ‌گونه سودی نمی‌برند و همچنان سهم تولیدکننده بسیار اندک است.

حال با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان باید دید دستگاه‌های مسئول چه تمهیداتی را پیرامون این موضوع در نظر می‌گیرند.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول