اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

سوابق پزشکی فرد در پزشکی مرسوم سلیقه‌ای است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استفاده از سوابق پزشکی فرد در پزشکی مرسوم به طور معمول سلیقه‌ای و غیر قابل دسترس است که در پزشک خانواده بر پایه پرونده الکترونیک سلامت قابل دسترسی است.

سوابق پزشکی فرد در پزشکی مرسوم سلیقه‌ای است

کمال حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان رویکرد پزشکی مرسوم را بیمارنگر و درمانگر نام برد و افزود: با اجرایی شدن طرح پزشک خانواده رویکرد فعلی به سلامت‌نگر و پیشگیری‌کننده مبدل می‌شود.

وی که حیطه پزشکی مرسوم را بر پایه بیماری افراد و علامت بیماری اعلام کرد، ادامه داد: در پزشک خانواده با پوشش همگانی سلامت، حیطه کار سلامت را کل‌نگر و با توجه به همه ابعاد سلامتی جامع و جامع‌نگر در نظر می‌گیرند و درمان بیمار را با توجه به خانواده و جامعه که سبب تکوین بیماری فرد شده انجام می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در پزشک خانواده به ریشه‌یابی علل بیماری در روش زندگی و تشخیص درمان، تغییر شرایط خطر و آموزش و پیشگیری از عوامل ایجاد کننده بیماری می‌پردازند، اضافه کرد: در پزشکی مرسوم تنها به تشخیص و درمان بیمار می‌پرداختند.

وی ابزار و روش کار در پزشکی مرسوم را طب جراحی و تمایل به بستری معرفی کرد و اظهار کرد: رهبری اجتماعی، تغییر رفتار و درمان سرپایی یا در منزل در پزشک خانواده تعریف شده است.

حیدری نحوه مراجعه کننده در پزشکی مرسوم را بیمار برای درمان اعلام کرد و گفت: در پزشک خانواده مراجعه کننده فرد سالم است با بیماری پنهان یا آشکاری که برای ارتقای سلامتی به پزشک خود مراجعه می‌کند.

وی برخورداری از خدمات و وضعیت سلامت در پزشکی مرسوم را متناسب با توان و تمایل در پرداخت نام برد و تصریح کرد: در پزشک خانواده از خدمات متناسب با نیاز استفاده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مشارکت مالی پزشک در پزشکی مرسوم را متناسب با خدمات دریافتی بیان کرد و گفت: در پزشک خانواده متناسب با توان پرداخت و درآمد است.

حیدری که به قیاس پزشکی مرسوم و پزشک خانواده با پوشش همگانی سلامت پرداخت، ادامه داد: حق‌الزحمه در پزشکی مرسوم در ازای ویزیت و خدمت به بیمار است در حالی که در پزشک خانواده به ازای هر فرد تحت پوشش است.

وی اضافه کرد: در پزشکی مرسوم منفعت مالی پزشک به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که هر چه بیمار بیشتری را ویزیت کند، درآمد بالاتری را کسب می‌کند اما در پزشک خانواده بر مبنای پیشگیری بهتر، بیمار کمتر و منفعت بیشتر پایه‌گذاری شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: استفاده از آزمایشگاه، رادیولوژی و تجویز دارو در پزشکی مرسوم به دلیل عدم شناخت قبل از بیمار سبب تعدد پزشک و مراجعه زیاد به پزشکان می‌شد در حالی که در پزشک خانواده به دلیل شناخت کامل بیمار و مسئولیت تداوم خدمت توسط یک پزشک متناسب با نیاز صورت می‌گرفت.

انتهای پیام/س20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول