اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از هفته هنر سیستان و بلوچستان

موسیقی محلی سیستان و بلوچستان در برج آزادی طنین انداز شد

خبرگزاری فارس: نوای دلنشین موسیقی محلی منطقه سیستان و بلوچستان که در نوع خود بی نظیر است، در برج آزادی تهران طنین انداز شد.

موسیقی محلی سیستان و بلوچستان در برج آزادی طنین انداز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، به بهانه هفته هنر، فرهنگ و آداب رسوم سیستان و بلوچستان به صورت نمایشگاهی زیبا در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

سفال سازی کلپورگان، سوزن دوزی دستان هنرمند زنان بلوچ، خامه دوزی زنان هنرمند سیستانی، حصیربافی مختص منطقه سیستان و بلوچستان که چشم هر بازدید کننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

تکه‌هایی از صنایع دستی مردم شهرسوخته، بافتنی‌ها و… در این نمایشگاه به چشم می‌خورد، این اشیاء که بر اساس قضا و قدر در لابه‌لای سنگ‌ها و خاک‌ریزه‌ها به جا مانده و از سوختگی نجات یافته تا به ما بفهماند که زنان آن روزگاران از هر پنج انگشتشان هنر می‌باریده است.

زنان شهرسوخته در استفاده از سنگ‌های گران‌قیمت بسیار تبحر داشته و گردن‌بندها و دستبندهای به دست آمده از این منطقه، یکی از شاهکارهای هنری 5 هزار سال پیش محسوب می‌شود.

* سفال کلپورگان در دنیا بی‌نظیر است

در روستاى کلپورگان شهرستان سراوان سفالگرى سابقه شش تا 7 هزار ساله دارد و  از ویژگى‌هاى خاص سفال گلپورگان آن است که تنها زنان به سفالگرى اشتغال دارند.

در ساخت ظروف و اشیای سفالى از چرخ سفالگرى استفاده نمى‌شود و شکل‌دهى با دست است.

* صنعت حصیربافی در منطقه سیستان

صنعت حصیربافی در منطقه سیستان با گویش اصیل‌بافی و در منطقه بلوچستان گویش تکرد تلفظ می‌شود که از نظر نوع ماده اولیه با هم تفاوت زیادی دارند، اصیل از ساقه‌های نی ساخته می‌شود و تکرد از برگ درخت سخن خرمای وحشی منحنی دار است.

تولیدات هر دو نوع عبارتند از: سایه‌بان، ظروف مختلف، پرده و .... از هنر دستی اصیل‌بافی نیز به عنوان زیرانداز استفاده می‌شده و امروزه هم در منطقه سیستان کسانی که دسترسی به آن دارند از آن به عنوان زیرانداز در قسمت زیرفرش استفاده می‌کنند تا رطوبت زمین به فرش ها اثر نکند این حصیر از دو نوع مواد اولیه تهیه می‌شده است.

* اجرای موسیقی محلی منطقه سیستان و بلوچستان، اجرای تئاتر خیابانی و نمایش از جمله برنامه‌هایی است که همه روزه در هفته هنر سیستان و بلوچستان در برج آزادی تهران برگزار می‌شود.

همه روزه تا 22 تیرماه جاری از ساعت 9 صبح تا 9 شب فرهنگ و هنر سیستان و بلوچستان قدوم هنردوستان را انتظار می‌کشد.

..............................

گزارش: شیوا سرگزی

..............................

انتهای پیام/صا20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول