اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی خبر داد

تدوین آثار شهید مطهری در قالب ویکی «مطهر»

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: ویکی مطهر با موضوع آثار و شخصیت شهید مطهری تدوین و در فضای وب بارگذاری شده است.

تدوین آثار شهید مطهری در قالب ویکی «مطهر»

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمدهادی یعقوب‌نژاد پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی اظهار کرد: این مرکز ماموریت خود را ساماندهی اطلاعات اسلامی قرار داده تا محققان و عموم مردم به متون اسلامی دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در این راستا تهیه و تدوین ویکی‌هایی در موضوعات اسلامی است.

مدیر مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی با اشاره به کاربرد ویکی‌ها ابراز داشت: ویکی دانشنامه‌ای در محیط وب است که کاربران در تنظیم آن می‌توانند مشارکت داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: تدوین ویکی علوم اسلامی یکی از فعالیت‌های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی است که در نوع خود کار کم‌نظیری محسوب می‌شود.

یعقوب‌نژاد در زمینه تدوین ویکی مطهر توسط این مؤسسه گفت: در این ویکی مجموعه آثار شهید مطهری که تا سال 85 نوشته شده به صورت اصطلاح‌نامه در محیط وب بارگذاری شده است.

وی تصریح کرد: در این ویکی 92 کتاب شهید مطهری در اختیار پژوهشگران حوزه علوم اسلامی قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ادامه داد: همچنین در این ویکی 56 کتاب و 400 مقاله درباره شخصیت شهید مطهری بارگذاری شده و 29 فایل صوتی از سخنرانی‌های شهید مطهری برای مخاطبان قابل دسترسی است.

یعقوب‌نژاد اضافه کرد: این ویکی با استفاده از نمایه‌ها و کلید واژه‌ها به ما اجازه می‌دهد دسترسی‌های مختلفی به متن آثار شهید مطهری داشته باشیم.

وی با اشاره به کاربرد بیش از 16 هزار چکیده در این ویکی ابراز داشت: برای دستیابی به موضوعات می‌توانیم از کلید واژه‌ها، نمایه‌ها و تلفیق آنها در جریان کاربرد از این ویکی استفاده کنیم.

مدیر مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: یکی از خصوصیات ویکی مطهر آن است که در نمایه‌سازی آثار شهید مطهری همراه نمایه، چکیده‌نویسی نیز داریم و برای هر موضوع ابتدا با استفاده از کلید واژه به سمت چکیده راهنمایی می‌شویم و سپس چکیده ما را به متن می‌رساند.

وی با بیان کاربرد بیش از 10 هزار کلید واژه در این ویکی اظهار کرد: 4 هزار و 850 موضوع اصلی و 5 هزار و 890 موضوع ارجاعی در این ویکی کاربرد داشته است.

یعقوب‌نژاد ادامه داد: این کار محصول فعالیت چند گروه تخصصی است که گروه‌ها نمایه‌سازی، اصطلاح‌نویسی، اعلام و گروه فنی از جمله آنها است.

وی با اشاره به استقبال صورت گرفته از این ویکی در فضای وب اضافه کرد: ویکی مطهر به صورتی طراحی شده که تمام کاربران معمولی فضای وب و مخاطبان عمومی علوم اسلامی می‌توانند از آن استفاده کنند و همین موضوع موجب شده این ویکی بازدید خوبی در فضای مجازی داشته باشد.

مدیر مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی اظهار داشت: در کنار این مطالب زندگینامه شهید مطهری به دو صورت اجمالی و تفصیلی و علاوه بر آن شش قطعه فیلم از شهید مطهری در این ویکی گنجانده شده است.

وی افزود: علاوه بر 29 قطعه از سخنرانی شهید مطهری، بیش از 100 عدد از آلبوم تصاویر شخصی وی را برای استفاده در این ویکی گردآوری کرده‌ایم که به زودی در سایت بارگذاری می‌شود.

یعقوب‌نژاد اضافه کرد: در کنار این مطالب مصاحبه، سخنرانی، خاطرات و نوشته‌های دیگران در موضوع شهید مطهری توسط کارشناسان مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گردآوری شده است.

وی گفت: مصاحبه با رهبر معظم انقلاب و علامه طباطبایی در رابطه با شهید مطهری و خاطرات دوستان، نزدیکان و خانواده این شهید بزرگوار از دیگر مطالبی است که برای این ویکی تدوین و تنظیم شده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول