اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال در فارس

گوجه فرنگی مازاد بر مصرف تولید شده است

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در سال جاری با مازاد بر نیاز تولید گوجه‌فرنگی در این استان مواجه می‌شویم.

گوجه فرنگی مازاد بر مصرف تولید شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حسن طلعتی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید گوجه فرنگی در تیر ماه سال جاری 95 هزار تن، مرداد ماه 130 هزار تن و شهریور ماه 350 هزار تن افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز جمعیت این استان، کارخانجات و برآورد ضایعات، پیش‌بینی می‌شود که در تیر ماه جاری حدود 65 هزار تن، مرداد 93 هزار تن و شهریور ماه 227 هزار تن با مازاد بر نیاز گوجه فرنگی رو به رو باشیم.

طلعتی در ادامه به وضعیت کاشت سیب‌زمینی اشاره کرد و بیان داشت: کاشت سیب‌زمینی تولید پاییزه در شهرستان‌های شمالی این استان از جمله خرم‌بید، آباده، بوانات و سرچهان رو به اتمام است.

وی اضافه کرد: سطح کاشت شده سیب‌زمینی تولید پاییزه نسبت به سال گذشته حدود 600 هکتار افزایش را نشان می‌دهد که این افزایش سطح کشت شده بیشتر در شهرستان اقلید صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس خطاب به کشاورزان نیز توصیه کرد از آن جا که افزایش سطح کشت شده سیب‌زمینی نه تنها در این استان، بلکه در بیشتر نقاط سیب‌زمینی کار کشور در سال جاری صورت پذیرفته و تاریخ کاشت مناسب و زمان بیمه سیب‌زمینی نیز به اتمام رسیده، لازم است به منظور حفظ تعادل میزان عرضه و تقاضای این محصول در اوایل فصل پاییز و از مهمتر اینکه تهدید خطر سرمازدگی در شهریور ماه، از افزایش سطح کاشت سیب‌زمینی خودداری کنند.

طلعتی تصریح کرد: در مجموع سطح کاشت سیب‌زمینی تولید پاییزه این استان در سال جاری به 8 هزار هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگر از سخنان خود در تشریح وضعیت برنج نیز گفت: سطح زیر کشت مکانیزه برنج با رشد 170 درصدی نسبت به سال قبل همچنان در حال اجراست که تاکنون بیش از 2 هزار هکتار انجام شده و آمار کشت برنج تاکنون 24 هزار هکتار است.

وی با مطلوب توصیف‌کردن وضعیت رویشی خزانه‌ای نشای برنج فارس اضافه کرد: با توجه محدودیت‌های آبی این استان و به منظور افزایش راندمان آبیاری درصد دیم، در شهرستان‌های شیراز، ممسنی و رستم آبیاری برنج به روش قطره‌ای را عملیاتی می‌کنیم که این طرح تاکنون در مرحله تحقیقاتی بوده و نتایج قابل قبولی داشته است.

طلعتی همچنین از تمایل رو به گسترش کارخانجات در خرید کلزای استان فارس خبر داد و اظهار داشت: از آنجا که کلزای تولیدی استان فارس از کیفیت بالایی برخوردار است، کارخانجات تمایل بیشتری به خرید این محصول پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پرداخت بهای محصول کلزای تولیدی این استان به صورت نقدی و به روز است و به ازای هر کیلوگرم دانه کلزای تحویلی 11000 ریال به کشاورزان پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول