اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور:

بودجه برنامه‌ غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم افزایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: معاون مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت:بودجه برنامه‌ غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم، تا 2برابر افزایش می‌یابد.

بودجه برنامه‌ غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مینو رفیعی عصرامروز در چهاردهمین کارگاه ارزیابی برنامه‌ آمبلیوپی در مشهد اظهار کرد:در نتیجه اجرای برنامه‌ پیشگیری از تنبلی چشم در کشور طی 16 سال گذشته بیش از 900 هزار کودک دارای اختلال بینایی شناسایی شده‌اند.

معاون مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 16 سال از آغاز اجرای برنامه پیشگیری از آمبلیوپی می‌گذرد گفت: در نظر داریم میانگین پوشش این برنامه را به 75 درصد کودکان مشمول طرح برسانیم.

رفیعی تاکید کرد:امسال بودجه برنامه پیشگیری از آمبلیوپی به دو برابر افزایش می‌یابد.

  وی ادامه داد:همچنین امسال بر خلاف سال گذشته که برای خرید دستگاه‌های غربالگری اعتباری نداشتیم، 5 میلیارد تومان از سوی وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی برای این کار اختصاص یافته که 2 میلیارد آن برای خرید دستگاه‌های غربالگری بینایی است.

رفیعی بیان کرد: برای هر استان حداقل  دو دستگاه سنجش بینایی خریداری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بدون پیگیری موارد مشکوک و مبتلا و مداخله بهنگام در امر درمان به نتیجه نمی‌رسد گفت: استان‌هایی که بالای 90 درصد پوشش داشته‌اند باید به کیفیت برسند، یعنی بخش پیگیری و مداخله در روند درمان را مورد توجه قرار دهند.

رفیعی افزود: برخی استان‌ها، پوشش طرح را به بالای 95 رسانده و در برخی دیگر کمی بیش از 60 درصد است که میانگین را به زیر 70 درصد تنزل داده و برنامه امسال این است که این میانگین به 75 درصد برسد.

معاون مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: هر اندازه پوشش در برنامه داشته باشیم، بدون توجه به پیگیری و مداخله در درمان، نتیجه‌ی برنامه از مطلوب فاصله می‌گیرد.

رفیعی تبلیغ رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی گسترده‌تر در زمینه تنبلی چشم را یکی از برنامه‌های امسال این برنامه دانست و گفت: باید  خانواده‌ها را با اطلاع‌رسانی و تبلیغات بیشتر، در جریان برنامه‌های خود و همچنین عواقب تنبلی چشم قرار دهیم.

 در ادامه این نشست، معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیزگفت: منابع مالی پیشگیری باید بیشتر شود، زیرا با اعتبارات فعلی، برنامه‌های پیشگیری کار زیادی از پیش نمی‌برند.

حسن حاجی‌پور با بیان اینکه در سال گذشته برای اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در استان خراسان رضوی 220 میلیون تومان هزینه شده گفت: بیشتر اعتبارات این برنامه از محل منابع استانی تأمین شده است.

وی در باره دستگاه‌های غربالگری بینایی و شنوایی در شهرستان‌ها گفت: در حال حاضر 8 دستگاه غربالگری بینایی و 12 دستگاه غربالگری شنوایی در سطح استان مشغول فعالیت است که در قسمت غربالگری شنوایی 70 درصد استان تحت پوشش می‌باشد که در سال جاری به 90 درصد می‌رسد.

حاجی‌پور یادآور شد: در بخش بینایی نیز 17 شهرستان پوشش می‌گیرند و بقیه شهرستان‌ها از طریق پایگاه‌های دائمی و روش تابلو خوانی، سنجش بینایی می‌شوند.

کارشناس مسؤول برنامه‌ی آمبلیوپی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در کل خراسان رضوی در سال گذشته 166 هزار و 500 نفر تحت پوشش برنامه قرار گرفته‌اند که 83 درصد کودکان مشمول می‌باشند.

کارشناس دفتر آمبلیوپی سازمان بهزیستی کشور نیز در این همایش گفت: در کل کشور 2 میلیون و 183 هزار و 500 کودک تحت پوشش برنامه آمبلیوپی هستند.

لیلا ترابی بیشترین و کمترین پوشش کودکان را مربوط به استان‌های اصفهان با 97 درصد و همدان با 40 درصد ذکر کرد.

وی میانگین پوشش کودکان روستایی را 69 درصد در کشور ذکر کرد و گفت: در استان گلستان 100 درصد کودکان روستایی و در استان قم 20 درصد آنها تحت پوشش قرار گرفته‌اند که بیشترین و کمترین تعداد در سطح کشور می‌باشند.

ترابی با بیان اینکه در مجموع کشور، در سطح پوشش برنامه رشد داشته‌ایم گفت: در استان‌های گیلان، همدان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و اردبیل، تعداد کودکان تحت پوشش کمتر شده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال 90 حدود 54 درصد مشکوکین اختلالات بینایی، بیمار بوده‌اند که می‌توان گفت 11 هزار نفر از آنها نیازمند کمک بوده و 9 هزار نفر برای درمان کمک دریافت کرده‌اند.

ترابی یادآور شد: از نظر طیف سنی معاینه شوندگان، کمترین کودکان در سنین 0 تا 2 سال و بیشترین در سن 5 تا 6 سال بوده‌اند که این امر نشان می‌دهد باید کودکان زیر 2 سال مورد توجه بیشتری باشند.

وی میزان شیوع اختلالات بینایی در کشور را 6 درصد و آمبلیوپی را 1 و سه دهم درصد ذکر کرد.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول