اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

بارش در اردبیل یک سوم متوسط جهانی است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل و کارشناس ارشد حوزه آب گفت: بارش‌های رخ داده در اردبیل یک سوم متوسط جهانی است به طوری که ما سالانه کمتر 304 میلی‌متر بارش را در کشور و استان اردبیل شاهد هستیم.

بارش در اردبیل یک سوم متوسط جهانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رحیم رئوف ظهر امروز در همایش منطقه‌ای صرفه‌جویی منابع آب در اردبیل اظهار داشت:‌ بارندگی‌ها در استان اردبیل از متوسط کشوری که 250 میلی‌متر است بالاتر است به طوری که در این استان در فصول مختلف بارش‌های مناسبی را شاهد هستیم اما به رغم این شرایط از متوسط بارش دنیا که 840 میلی‌متر است ما همچنان در حالت فقر و کمبود به سر می‌بریم.

استاد دانشگاه‌های اردبیل یکی از مشکلات پیش آمده در این زمینه را بر اثر بارش‌های اندک نامناسب بودن کشت و زرع و کاهش منابع زیر‌زمینی توصیف کرد و یادآور شد: یکی از مشکلات اساسی پراکنده بودن بارش اغلب مناطق استان است به طوری که یک حالت یکنواخت را در بارش‌ها در مناطق مختلف شاهد نیستیم.

رئوف خاطرنشان کرد:‌ به رغم بارش‌های کم و مصرف بالای آب هنوز اقدامات پیشگیرانه انجام نشده است و ما در این بخش با ضعف‌های عمده روبرو هستیم که به نظر می‌رسد برای از بین بردن این ضعف‌ها باید حرکتی نو داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در حوزه آب و فاضلاب روستایی سه شهر نمین،‌ اردبیل و نیر بیان داشت: ما با لحاظ کردن جمعیت این سه شهر افق 1400 و 1410 را در نظر گرفتیم که جمعیت به بیش از 783 هزار نفر خواهد رسید که اگر نیاز آب شرب را حساب کنیم به بیش از 58 میلیون متر‌مکعب منابع آبی نیاز خواهیم داشت به شرط آنکه در 25 سال آینده نیز منابع آبی نیز ثابت بماند که در این شرایط یک وضعیت بحرانی را در تامین آب شرب شاهد خواهیم بود.

این کارشناس ارشد مسائل آب تاکید کرد: تا سال 1410 نیاز آب شرب ما تا دو برابر می‌رسد در حالی که منابع تولید محدود است و این امر زنگ خطر را برای ما به صدا در‌آورده است تا یقین داشته باشیم اگر از هم اکنون به فکر مهار بحران نباشیم ممکن است این پدیده چالش‌های متعددی را ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئوف در پایان سخنان خود ضرورت آینده‌نگری، اجرای پروژه‌های با تدبیر و عقلانیت بیشتر و جلوگیری از هدر رفت آب را ضروری توصیف کرد و اظهار داشت: در این زمینه باید تدبیر عاقلانه و اندیشه درست داشته باشیم.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول