اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان تاکید کرد

ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای کنترل بیماری فاسیولوزیس

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: انجام اقدامات پیشگیرانه برای کنترل بیماری فاسیولوزیس ضروری است. ‌

ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای کنترل بیماری فاسیولوزیس

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: ‌فاسیولوزیس یک بیماری انگلی دام تلقی می‌شود که توسط انگلی از خانواده کرم‌های پهن به نام فاسیولا یا کرم کپلک کبد رخ می‌دهد. 

وی افزود: این انگل، نشخوار کنندگان و تک‌سمی را آلوده می‌کند و به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود، میزبان واسط این انگل انواع حلزون‌ها جنس لمین‌ها است. 

جعفری ابراز داشت: تخم انگل پس از دفع از طریق مدفوع میزبان نهایی در محیط رها‌ و وارد بدن میزبان واسط شده و مراحل تکاملی خود را طی کنند.  

وی عنوان کرد: انگل پس از خروج از بدن حلزون به سمت گیاهان اطراف برکه یا جوی آب می‌رود و پس از مصرف گیاهان آلوده توسط دام وارد سیستم گوارشی دام شده و از طریق دیواره روده خود را به کبد می‌رساند و موجب ایجاد کیست در کبد دام و دیگر ارگان‌ها می‌شود.

جعفری گفت: این بیماری موجب لاغری، کم‌رنگی مخاطات و تورم زیر فکی و تجمع آب در حفره شکمی دام می‌شود، درمان ضد‌انگلی دام با تجویز دامپزشک و عدم چرای دام در مناطق زیستگاه حلزون و بهسازی اماکن دامی در کنترل این بیماری مؤثر است. 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان ابراز داشت: با توجه به اهمیت این بیماری ‌طی هفته جاری یک مورد کلاس آموزشی با حضور 25 نفر از دامداران و عشایر در محل این شبکه برگزار شد. 

به گزارش فارس در شهرستان ریگان بیش از 250 هزار رأس دام سبک و 14 هزار رأس دام سنگین نگهداری می‌شود و یکی از قطب‌های مهم پرورش دام در استان کرمان به شمار می‌رود.  

انتهای پیام/و20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول