اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی رئیس دانشکده پزشکی مجتمع پیامبر اعظم(ص) مازندران

انواع سرطان‌های شایع در مازندران اعلام شد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده پزشکی مجتمع پیامبر اعظم(ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: سرطان‌های پستان، پروستات و دستگاه خون‌ساز و لنفوم از سرطان‌های شایع در مازندران است.

انواع سرطان‌های شایع در مازندران اعلام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، قاسم جان‌بابایی از بررسی سطح سموم کشاورزی در خون افراد خبر داد و اظهار داشت: این طرح در استان آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده ادامه یابد.

وی تصریح کرد: مصرف سموم کشاورزی و دفع آفات نباتی موجود در سبزی و میوه‌ را از دلایل عمده ابتلا به سرطان ذکر کرد و گفت: مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان بعد از عفونت‌ها سموم کشاورزی است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه سرطان‌ها در روستاها و شهرهای استان شکل یکسانی دارند، خاطرنشان کرد: در بیشتر مواقع تشخیص زودهنگام منجر به درمان سرطان‌ها می‌شود.

رئیس دانشکده پزشکی مجتمع پیامبر اعظم(ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران، میانگین بروز سرطان در ایران را یک دهه زودتر ذکر کرد و افزود: مهم‌ترین دلایل این امر جوان بودن جمعیت کشور، عوامل محیطی و تغذیه‌ای است.

جان‌بابایی ادامه داد: چنانچه سرطان از مراحل اولیه پیشرفته‌تر باشد از درمان‌های تکمیلی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می‌شود.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه سرطان‌های پستان، پروستات و دستگاه خون‌ساز و لنفوم از دیگر سرطان‌های شایع در مازندران است، گفت: تومور پستان شایع‌ترین نوع بیماری سرطان در بین خانم‌ها است.

وی میانگین بروز سرطان پستان در مازندران را 10 سال زودتر از سایر نقاط جهان عنوان و اضافه کرد: میانگین سنی مبتلایان به این بیماری در جهان 50 تا 60 سال برآورد شده در حالی که میانگین سنی سرطان پستان در مازندران به 40 تا 50 سال رسیده است.

جان‌بابایی یکی از دلایل کاهش سن ابتلا به سرطان پستان را جوان بودن جمعیت کشور دانست و افزود: شیوع این بیماری در زنان کمتر از 50 سال در حال افزایش است.

رئیس دانشکده پزشکی ساری، ازدواج دیرهنگام، تاخیر در بچه‌دار شدن و نیز تمایل نداشتن مادران به شیردهی کامل کودکان را از دلایل عمده شیوع بیماری سرطان پستان در بین زنان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه زمینه‌های ارثی در ابتلا به این بیماری کمرنگ است، یادآور شد: 90 درصد از بیمارانی که در اثر ابتلا به تومور پستان به ما مراجعه می‌کنند در بین خانواده آنان چنین بیماری وجود ندارد.

این مسئول توصیه کرد به منظور پیشگیری از سرطان پستان خانم‌ها بعد از 40 سالگی به معاینات سالیانه خود اهمیت دهند.

رئیس دانشکده پزشکی مجتمع پیامبر اعظم(ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اساس درمان بیماری سرطان پستان را جراحی دانست و خاطرنشان کرد: در مواردی که این بیماری گسترش یابد از روش‌های شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی استفاده می‌شود.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی، سرطان دستگاه خون‌ساز شامل سرطان خون و لنفوم را یکی دیگر از سرطان‌های شایع در مازندران عنوان و تصریح کرد: مازندران قطب تومورهای لنفاوی محسوب می‌شود.

جان‌بابایی درمان شیمی درمانی و جراحی را اساس درمان تومورهای خون‌ساز دانست و گفت: تغییر در عادات غذایی در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

وی به سرطان پروستات اشاره و تصریح کرد: افراد بعد از 50 سالگی تست پروستات را انجام دهند.

رئیس دانشکده پزشکی مجتمع پیامبر اعظم(ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جراحی و درمان‌های هورمونی را در کنترل این بیماری موثر دانست.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی به خواص برخی میوه‌ها در پیشگیری از سرطان‌ها اشاره کرد و افزود: مصرف چای سبز و انگور با پوست و نیز گوجه فرنگی خطر سرطان روده بزرگ و دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.

جان‌بابایی شیوع سرطان در نیمه جنوبی کشور را کمتر از نیمه شمالی دانست و متذکر شد: احتمال می‌رود خرما به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدان‌ها مانع بروز برخی از سرطان‌ها شود.

وی امکانات موجود در مازندران برای درمان بیماری سرطان را خوب دانست و اذعان داشت: بیمارانی که به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند در کمترین زمان و با هزینه دولتی معالجه می‌شوند.

انتهای پیام/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول