اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با خط میرزا احمد نیریزی

سراج‌السالکین منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع ذخایر اسلامی از چاپ کتاب سراج‌السالکین به خط میرزا احمد نیریزی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

سراج‌السالکین منتشر می‌شود

حجت‌الاسلام صادق اشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به کتاب سراج‌السالکین اظهار کرد: این کتاب از علمای عهد صفویه به نام شیخ علی بن حسین کربلایی است.

وی خاطر نشان کرد: کتاب سراج‌السالکین یک دوره اعتقادات شیعه امامیه به زبان ساده و روان است که به خواهش مریم بیگم دختر شاه صفی صفوی تالیف شده است.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی عنوان داشت: نسخه‌ای از این کتاب در کتابخانه دانشگاه اصفهان موجود بوده و به خط میرزا احمد نیریزی از مهم‌ترین خطاطان قرن 12 هجری به رشته تحریر درآمده است.

وی یادآور شد: کتاب سراج‌السالکین با مقدمه حمید فرزام و مقدمه احمد شعبانی و به کوشش سیدصادق حسینی اشکوری در آینده‌ای نزدیک چاپ می‌شود.

اشکوری با بیان اینکه کتاب سراج‌السالکین دارای جنبه اعتقادی و هنری است گفت: متن عکسی از روی نسخه خطی کتاب سراج‌السالکین تهیه شده و در پایان این کتاب فهرست‌های عمومی متشکل از فهرست موضوعات، آیات، اعلام، کتب، فرق و مذاهب آمده است.

میرزا احمد نیریزی در شهر نیریز فارس متولد شد و نخستین اثری که از او شناخته شده صحیفه سجادیه‌ای است که در سال 1087 قمری کتابت کرده و در آن نام پدرش را «سلطان محمد» و لقب خود را «شمس الدین» قید می‌کند.

احمد بن شمس‌الدین محمد نیریزی یا میرزا احمد نیریزی، ملقب به سلطانی از بزرگترین خوشنویسان خط نسخ و کاتبان قرآن در سده 12 هجری (اواخر حکومت صفوی) است.

وی بانی شیوه خاصی در خط نسخ است که مورد استقبال خوشنویسان پس از او قرار گرفت و به نسخ ایرانی شهرت یافته‌ است و به مناسبت کتابت برای شاه سلطان حسین صفوی برخی از آثارش را با عبارت «سلطانی» رقم یا امضاء می‌کرده‌ است.

 

احمد نیریزی به بزرگترین خوشنویس خط نسخ شهرت دارد اما در زمینه شکسته و نستعلیق هم فعالیت داشته است.

99 مجلد قرآن، 77 مجلد صحیفه و بسیاری از ادعیه و مرقعات دیگر به خط او در موزه‌های بزرگ ایران و جهان بر جای مانده ‌است.

انتهای پیام/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول