اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سرگردانی بیماران دیالیزی در چالوس/ مسئولان: بزرگ‌نمایی شد

خبرگزاری فارس: عدم سرویس‌دهی به بیماران دیالیزی چالوس باعث نارضایتی این بیماران شده است.

سرگردانی بیماران دیالیزی در چالوس/ مسئولان: بزرگ‌نمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، با گزارش‌های رسیده از سوی تعدادی از بیماران دیالیزی شهرستان چالوس مبنی بر خراب بودن دستگاه‌های دیالیز بیمارستان طالقانی چالوس و عدم سرویس‌دهی به این بیماران ظرف چند هفته گذشته و همچنین پیگیری‌های به عمل آمده از چند منبع آگاه برآن شدیم تا به تهیه گزارشی پیرامون این مسئله بپردازیم.

برای تهیه گزارش به بیمارستان طالقانی چالوس و بخش دیالیز آن رفتم. برای اینکه مزاحم کار پرستاران نشده و هم اینکه جنبه غیرقانونی بودن پیدا نکند در حیاط بیمارستان با تنی چند از بیماران این بخش به گفت‌وگو نشستم.

پیرمردی 60 ساله که نگاهی نگران و در عین حال عصبانی داشت با کمی مکث با ما به گفت‌وگو نشست و قول گرفت اگر همه حرف‌هایش را منعکس کنم صحبت کند.

*هزینه رفت و آمد به مراکز دیگر را ندارم

محرمعلی مومنی که ساکن نمک آبرود چالوس است با اشاره به اینکه متولد 1331 است، گفت: پنج سال است که به دلیل از کار افتادگی کلیه‌ها دیالیز می‌شوم.

وی اظهار داشت: من باید سه روز در هفته یعنی روزهای شنبه، دوشنبه و پنج‌شنبه دیالیز شوم اما دو سه هفته است که وقتی به بیمارستان طالقانی چالوس مراجعه می‌کنم ما را پذیرش نمی‌کنند.

مومنی ادامه داد: به دلیل از کارافتادگی و عدم توان کافی برای رفت و آمد باید همیشه تاکسی دربست بگیرم و هزینه ایاب و ذهاب به نوشهر و مراکز دیگر برای من که 400 هزار تومان حقوق بازنشستگی دارم و پنج سر عائله مقدور نیست.

وی با ابراز گلایه از مدیریت بیمارستان خواستار توجه به بخش دیالیز شد و با تقدیر از پرستاران این بخش تصریح کرد: ما از مسئولان درخواست داریم هرچه سریع‌تر نسبت به وضعیت ما که نیازمند این دستگاه هستیم و جانمان به آن بستگی دارد رسیدگی کنند.

*بیمارستان نوشهر ما را پذیرش نمی‌کند

مهدی خورج دیگر بیمار دیالیزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس اظهار داشت: سرطان استخوان داشتم که باعث شد بر روند کلیه‌ام تاثیر بگذارد و نیازمند دیالیز باشم.

وی ادامه داد: چهار سال است که به طور مداوم دیالیز می‌شوم اما تاکنون 10 روز(تا عصر روز شنبه 17 تیر) است دیالیز نشدم و علت هم خرابی دستگاه دیالیز بیمارستان طالقانی است.

خورج ادامه داد: وضعیت بیمارستان طالقانی اصلا خوب نیست و ما هم تکلیف‌مان مشخص نیست.

وی گفت: چند ساعت است که اینجا معطلیم ولی هنوز دیالیز نشدیم، چند نفری هم که دیالیز شدند به دلیل مشکل سیستم از چهار ساعت نرمال دیالیز فقط یک و نیم ساعت دیالیز شدند و حالشان بد شد.

این بیمار دیالیزی درباره وضعیت بخش دیالیز فیلمی را به من نشان داد که آبگرفتگی بخش دیالیز در اثر شکستن لوله یکی از دستگاه‌های مادر را نشان می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: کل بخش دیالیز را آب گرفته و کسی هم نیست به این وضع رسیدگی کند، با چند تن از بیماران به سراغ رئیس بیمارستان رفتیم و بعد از ساعتی معطلی وقتی ماجرا را تعریف کردیم جواب درستی به ما ندادند.

*بعد از 7 روز نیمه کاره دیالیز شدم

هادی اسلامی یکی دیگر از بیماران این بخش بود که در گفت‌وگو با فارس گفت: 33 ساله هستم و شش سال است به دلیل نارسایی کلیه دیالیز می‌شوم.

وی اظهار داشت: حدود یک ماه است که بخش دیالیز بیمارستان چالوس با مشکل مواجه شده و به طور مستمر و همیشگی نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

اسلامی اذعان داشت: چند بار برای دیالیز به شهرهای نوشهر، تنکابن، نور و ساری رفتیم که در کنار عدم پذیرش برخی از آنها، هزینه ایاب و ذهاب زیادی بر ما تحمیل می‌کند.

وی از عدم سرویس‌دهی این بخش به دلیل خرابی دستگاه‌ها و همچنین وضعیت نامطلوب بهداشتی و نظافت بخش دیالیز انتقاد کرد و خواستار رسیدگی به آن شد.

*دستگاه RO مشکل فنی دارد

رئیس بیمارستان طالقانی چالوس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مشکلات موجود را طبیعی دانست و آن را ناشی از خرابی موقت دستگاه RO که برای سختی آب است عنوان کرد.

نیما حجازی گفت: این دستگاه هم مانند بسیاری از دستگاه‌ها امکان خرابی دارد و نیاز به سرویس پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های دیالیز بیمارستان مشکلی ندارند، تصریح کرد: خرابی دستگاه RO  باعث شده دستگاه‌های دیالیز نتوانند با توان اصلی خود کار کنند.

حجازی مشکل یکماهه بیماران دیالیزی را رد کرد.

*بزرگنمایی شده است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس که مشکلات و دغدغه بیماران را برایش بازگو کرد گفت: اصلا اینطور نیست.

شهرام شکرزاده افزود: دستگاه به طور طبیعی مشکل پیدا کرده که در حال برطرف‌سازی است.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیالیز حداکثر دو تا سه روز تعطیل بود که در حال حاضر در حال سرویس‌دهی است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس با بیان اینکه "نگران نباشید"، بیان داشت: درباره مشکلات بخش دیالیز چالوس بزرگنمایی شده است.

به گزارش فارس، با توجه به آنچه دیده شد و گفت‌وگو با بیماران همچنین تکذیب برخی از مسئولان باید دید انعکاس این گزارش چه بازتابی خواهد داشت و مسئولان مربوط در سطح شهرستان و استان چه عکس‌العملی خواهند داشت.

48 بیمار دیالیزی مستقیما از خدمات دیالیز بیمارستان طالقانی چالوس استفاده می‌کنند که در حال حاضر با مشکل جدی مواجهند.

===============

گزارش  از لاله انگورج تقوی

انتهای‌پیام/س10/گ1003

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول