اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی همدان:

کمبود تخت‌های بیمارستانی نخستین معضل درمانی همدان است

خبرگزاری فارس: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کمبود تخت‌های بیمارستانی نخستین معضل درمانی و کمبود فضای فیزیکی نیز دومین معضل درمانی در استان همدان است.

کمبود تخت‌های بیمارستانی نخستین معضل درمانی همدان است

حسن جلالوند امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه حوزه درمان جزو پرچالش‌ترین معاونت دانشگاه علوم پزشکی است، اظهار کرد: تمام اموری که مرتبط با حوزه درمان می‌شود از فوریت و اورژانسی ویژه‌ای برخوردار است و از طرفی سرمایه‌گذاری که در حوزه درمان می‌شود به این سرعت جوابگو نیست.

 

فارس: علت به طول انجامیدن پروژه‌های بیمارستانی چیست؟

جلالوند: از روزی که کلنگ احداث بیمارستانی زده می‌شود تا روزی که بیمار روی تخت بستری می‌شود سال‌ها طول می‌کشد چرا که این روند بستگی به وضعیت‌های مختلفی که در کشور از نظر مالی، بودجه‌هایی که به حوزه‌های بهداشت و درمان اختصاص داده می‌شود و شرایط جوی و محیطی استان دارد و سبب می‌شود پروژه چند سال طول بکشد که در استان همدان نیز به همین صورت است.

 

فارس: در ارتباط با تعداد بیمارستان‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی همدان توضیح دهید؟

جلالوند: مجموعاً در استان 22 بیمارستان وجود دارد که از این تعداد 16 بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و شش بیمارستان نیز غیردانشگاهی است.

وی افزود: بیمارستان‌های غیردانشگاهی استان نیز شامل بیمارستان‌های ارتش، تأمین اجتماعی و بیمارستان‌های خیریه و خصوصی فعال در استان است.

 

فارس: وضعیت بیمارستانی شهرستان همدان چگونه است؟

جلالوند: در مرکز استان پنج بیمارستان دانشگاهی شامل بیمارستان‌های بعثت، اکباتان، فاطمیه، فرشچیان و شهید بهشتی فعال است که جزو بیمارستان‌های آموزشی درمانی دانشگاه محسوب می‌شوند.

 

فارس: تعداد تخت‌های مصوب و فعال بیمارستان‌های شهر همدان را بیان کنید؟

جلالوند: در مجموع تعداد تخت مصوبی که در این بیمارستان‌ها از نظر قوانین و مقررات وزارتخانه پیش‌بینی شده یک‌هزار و 600 تخت بیمارستانی است در حالی که با توجه به اینکه فضای فیزیکی مناسبی برای بهره‌برداری از این تعداد تخت در همدان نداریم در حال حاضر تنها یک‌هزار و 208 تخت فعال در پنج بیمارستان دانشگاهی مرکز استان وجود دارد.

 

فارس: ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان‌های شهر همدان چگونه است؟

جلالوند: آخرین آمار ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی همدان مربوط به پایان سال 90 است که بر این اساس در پنج بیمارستان دانشگاهی همدان مجموعاً 74 درصد ضریب اشغال تخت داشتیم که از استاندارد کشوری که حدود 60 درصد است، بسیار بالاتر است.

 

فارس: در ارتباط با وضعیت بیمارستان‌های سایر شهرستان‌های استان توضیح دهید؟

جلالوند: مجموعاً 11 بیمارستان در شهرستان‌های استان همدان داریم که بیمارستان‌های درمانی هستند و به واسطه وجود دانشکده در دو شهر اسدآباد و نهاوند معاونت آموزشی دانشگاه نیز پیگیر مباحث آموزشی ـ درمانی شدن بیمارستان‌های مستقر در این دو شهرستان است.

وی افزود: در مجموع 982 تخت مصوب در این 11 بیمارستان پیش‌بینی شده که به دلیل فرسودگی برخی بیمارستان‌ها، 844 تخت فعال در شهرستان‌های استان داریم و ضریب اشغال تخت آنها 61 درصد در سال 90 بود.

 

فارس: در زمینه بیمارستان‌های غیردانشگاهی استان صحبت کنید؟

جلالوند: شش بیمارستان غیردانشگاهی عبارتند از بیمارستان آتیه(مربوط به تأمین اجتماعی)، بیمارستان 557 ارتش، بیمارستان بوعلی و بیمارستان شهید مطهری که این چهار بیمارستان در مرکز استان یعنی در شهر همدان هستند و بیمارستان پایگاه هوایی نوژه کبودراهنگ و بیمارستان دکتر غرضی که وابسته به تأمین اجتماعی است در ملایر واقع شده است.

وی افزود: مجموع این شش بیمارستان غیردانشگاهی 766 تخت مصوب دارد که 474 تخت در آنها فعال است که ضریب اشغال تخت آنها نیز 58 درصد در سال گذشته بوده است.

 

فارس: مهم‌ترین چالش در بحث بیمارستان‌های استان همدان چیست؟

جلالوند: در حال حاضر کمبود تخت‌های بیمارستانی به عنوان نخستین معضل درمانی از دیدگاه من به عنوان معاون درمانی دانشگاه تلقی می‌شود و کمبود فضای فیزیکی در اختیار نیز به شدت ما را آزار می‌دهد.

وی افزود: در فصولی مثل زمستان که عمدتاً برخی از بیماری‌های عفونی و مسری بیشتر می‌شوند ما به شدت با کمبود تخت به ویژه در بخش‌های داخلی مواجه هستیم.

 

فارس: مشکل کمبود تخت‌های بیمارستانی، در کدام بیمارستان حادتر است؟

جلالوند: گاهی اوقات پیش می‌آید که برای بستری بیماران با تشخیص بستری اورژانس نیز تخت نداریم و حتی از تخت‌هایی هم که به صورت اضافه بر سازمان استفاده می‌کنیم جوابگو نیست و بر اساس این وضعیت بیماران باید چند ساعت در اورژانس منتظر بمانند تا تختی خالی شود و این بحران در بین بیمارستان‌های دانشگاهی شهید بهشتی از همه بیمارستان‌ها واضح‌تر است.

 

فارس: در ارتباط با پروژه‌های احداث بیمارستان در استان توضیح دهید؟

جلالوند: دانشگاه علوم پزشکی همدان در حال حاضر شش بیمارستان و یک بخش بیمارستانی در حال ساخت در استان دارد که این بخش بیمارستانی بخش سوختگی بیمارستان بعثت همدان است و برای آن 36 تخت در نظر گرفته شده و در حال انجام است.

 

فارس: تعداد تخت‌های بیمارستان‌های در حال احداث در استان را تشریح کنید؟

جلالوند: بیمارستان 200 تختخوابی قلب فرشچیان، بیمارستان 220 تختخوابی اکباتان که این دو بیمارستان در شهر همدان، بیمارستان 160 تختخوابی در نهاوند، بیمارستان 96 تختخوابی در تویسرکان، بیمارستان 64 تختخوابی در اسدآباد، بیمارستان 64 تختخوابی در بهار در حال احداث است.

وی افزود: مجموعاً حدود 840 تخت در استان همدان در حال احداث است که 456 تخت آن در شهر همدان و 384 تخت آن نیز در سایر شهرستان‌های استان واقع شده است.

 

فارس: بیمارستان قلب فرشچیان در چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

جلالوند: براساس آماری که از دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی گرفته‌ایم، بیمارستان قلب فرشچیان در خردادماه سال 92 به بهره‌برداری خواهد رسید که بر این اساس نخستین بیمارستانی است که در بین بیمارستان‌های در حال تأسیس همدان، وارد چرخه درمانی استان می‌شود.

 

فارس: بیمارستان‌های در حال احداث دیگر استان چطور؟

جلالوند: بر اساس اطلاعات دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان 220 تختخوابی اکباتان، بیمارستان 64 تختخوابی بهار، بیمارستان 96 تختخوابی تویسرکان و بیمارستان 160 تختخوابی نهاوند در سال 92، بیمارستان 64 تختخوابی اسدآباد که توسعه بیمارستان فعلی است و در کنار آن ساخته می‌شود نیز در سال 93 وارد چرخه درمانی می‌شود.

 

فارس: بخش سوختگی بیمارستان بعثت چطور؟

جلالوند: این بخش نیز در حال حاضر مقرر شده در سال 92 به بهره‌برداری برسد.

 

فارس: کدام‌یک از پروژه‌های بیمارستانی در سال جاری افتتاح می‌شود؟

جلالوند: در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت تا پایان سال جاری فقط بیمارستان قلب فرشچیان به بهره‌برداری برسد اما اگر محقق نشد امیدواریم تا قبل از نیمه نخست سال 92 وارد چرخه درمانی استان شود.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول