اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از امنیت کشور عراق برای زائران عتبات عالیات

زائران عتبات عالیات مراقب کاروان‌های غیرمجاز باشند

خبرگزاری فارس: امنیت زائران هیچ اهمیتی برای مسئولان کاروان‌های زیارتی غیرمجاز ندارد و سوددهی مهم‌ترین موضوع برای کاروان‌های زیارتی غیرمجاز محسوب می‌شود.

زائران عتبات عالیات مراقب کاروان‌های غیرمجاز باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عراق کشوری است که آرامگاه شش امام معصوم و قمر بنی‌هاشم در آنجا قرار دارد و آرزوی هر شیعه و مسلمان این است که به این کشور سفر کند.

کشوری که شاید هر آرزومندی پس از یک بار سفر کردن به این کشور به وضعیت امنیت موجود در این کشور پی می‌برد.

سفر چند روزه به عراق موجب شد که بیشتر با واقعیات این کشور آشنا شویم، کشوری که شاید با تعاریف نقل شده فاصله‌ای بسیار زیادی دارد.

کربلا و نجف جدا از قداستی که این شهرها دارند، محلی برای حکم‌فرمایی افرادی شده که رفتاری را که در حد و شأن زائران امام حسین(ع) و  قمر بنی‌هاشم باشد را با زائران ندارند. برای آشناشدن بیشتر با واقعیات موجود در کشور عراق و وضعیتی که زائران پس از سفر به این کشور دارند، به سراغ یکی از ناظران شرکت شمسا رفتیم تا موضوع را از طرف شخصی که ماه‌ها در آنجا زندگی کرده است، جویا شویم.

مرتضی حمزه‌ای در زمینه فعالیت شرکت شمسا می‌گوید: فعالیت شرکت شمسا زیر نظر سازمان حج و زیارت بوده و از زمانی که زائر وارد کشور عراق می‌شود تا زمانی که از خاک این کشور خارج شود، تامین امنیت جانی او به عهده شرکت شمسا است.

وی با بیان اینکه شرکت شمسا بر مسائلی همچون تغذیه، حمل و نقل و اسکان زائران ورودی به کشور عراق نظارت دارد، افزود: زائرانی که از طریق کاروان‌های زیارتی مجاز و زیر نظر حج و زیارت به این کشور وارد شده باشند، از حمایت‌های شرکت شمسا برخوردار می‌شوند.

ناظر شرکت شمسا با اشاره به سال‌های نخستین که زائران به کشور عراق سفر می‌کردند، می‌افزاید: سال 84 زمانی که نخستین گروه به کشور عراق وارد شد، وضعیت این کشور متفاوت از وضعیت کنونی این کشور بود، چرا که وسیله حمل و نقل مسافران وجود نداشته و همچنین هتل‌ها نیز همچون بیقوله‌ها بوده و هتل‌ها به این شکل و مجهز نبودند که همین امر یکی از مشکلات موجود در این کشور بود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت شهرهای مختلف کشور عراق با یکدیگر متفاوت است، اضافه کرد: وضعیت شهر نجف با شهر کربلا متفاوت است، وجود سگ‌های ولگرد در شهر نجف یکی از موضوعاتی است که موجب کمترشدن امنیت این شهر شده است.

حمزه‌ای خاطر نشان کرد: وجود سگ‌های ولگرد در شهر نجف به گونه‌ای است که شاید حتی یک زائر مرد نیز نتواند به تنهایی در این شهر و در ایام شب رفت‌ و آمد کند.

وی جمعیت را نیز یکی از موارد ایجاد امنیت عنوان کرد و افزود: هرچه میزان جمعیت در یک منطقه بیشتر باشد، امنیت زائران بیشتر است.

ناظر شرکت شمسا همچنین با اشاره به اینکه میزان نزدیکی به حرم نیز یکی دیگر از مسائلی است که موجب تامین امنیت زائر می‌شود، اضافه کرد: هرچه هتل اقامت از حرم دورتر باشد، امنیت زائر کمتر می‌شود.

وی با اشاره به برخی از روزهای خاص و روزهایی که شهادت ائمه معصومان(ع) در پیش است، اضافه کرد: این روزها از پرکارترین روزهای مسئولان شرکت شمسا و کاروان‌های زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: به علت وضعیتی که در زمان شهادت ائمه معصومان(ع) به وجود می‌آید، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی شرکت شمسا و سازمان حج و زیارت دو تا سه روز قبل از روز شهادت امام معصوم(ع) و دو تا سه روز بعد از شهادت امام معصوم(ع) زائران به حرم آن بزرگوار وارد نمی‌شوند، تا امنیت جانی آنها تامین شود.

حمزه‌ای با اشاره به برنامه‌ریزی‌های شرکت شمسا اضافه کرد: به منظور اینکه زائران از زیارت امام معصومی که زمان شهادت آن بزرگوار با زمان مسافرت یک گروه از زائران به کشور عراق همزمان شده است، تلاش می‌شود زمان زیارت از ائمه معصومان(ع) دو تا سه روز قبل از شهادت و دو تا سه روز پس از شهادت آن امام معصوم اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت در کاروان‌های زیارتی غیرمجاز با کاروان‌هایی که زیرنظر حج و زیارت مسافرت می‌کنند، متفاوت است، اضافه کرد: در کاروان‌های مسافرتی غیرمجاز مدیر کاروان فقط به عنوان یک راهنما عمل می‌کند و چیزی که برای کاروان‌های مسافرتی غیرمجاز بی‌اهمیت تلقی می‌شود، موضوع تامین امنیت جان زائر است، چرا که سوددهی سفر مهم‌ترین مسئله در این نوع کاروان‌ها است.

ناظر شرکت شمسا با اشاره به اینکه زائران سفر کرده زیر نظر حج و زیارت دارای کد مخصوص بوده و در صورت گم‌شدن زائر می‌توان سریعا موضوع را به مدیر کاروان اطلاع داد، اضافه کرد: زائرانی که با کاروان‌های زیارتی غیرمجاز مسافرت می‌کنند، در صورت گم‌شدن و نداشتن اطلاعات کافی شانس کمی برای پیداکردن اعضای کاروان‌های خود دارند.

وی با اشاره به وضعیت مسافر در کاروان‌های زیارتی مجاز و غیرمجاز می‌گوید: در کاروان‌های زیارتی مجاز نوع هتلی که قرار است، زائر در آنجا اسکان کند از قبل مشخص شده است، ولی در کاروان زیارتی غیرمجاز برای سوددهی بیشتر شاید دیده شود که زائر یک شب را در خیابان بخوابد.

حمزه‌ای با اشاره به اینکه در کاروان‌های زیارتی مجاز با دادن فرم اطلاع‌رسانی نوع هتل اقامتی زائر در شهر نجف و کربلا مشخص می‌شود، اضافه کرد: مبلغی که زائر پرداخت می‌کند، تاثیر بسیاری در نوع هتل اقامتی زائر دارد.

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی لازم به زائران در زمینه ارتباط مبلغ پرداختی با نوع هتل اقامتی آنها در کشور عراق اضافه کرد: متاسفانه به زائران برخی از استان‌ها اطلاع‌رسانی لازم صورت نگرفته و به همین علت وقتی زائران وارد هتل شده و با هتلی با امکانات بسیار کم مواجه می‌شوند، از این وضعیت گله‌مند می‌شوند.

ناظر شرکت شمسا همچنین با اشاره به وضعیت زائران زن به این کشور عنوان می‌کند، کسی که وارد خاک کشور عراق می‌شود، باید با فرهنگ این کشور آشنایی لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر حرکتی از سوی زائران معنای خاصی برای کارکنان هتل و همچنین ساکنان شهرهای کشور عراق دارد، اضافه کرد: پوشیدن لباس به رنگ‌های روشن و جذاب و یک لبخند تحرک‌آمیز معنای خاصی در این کشور داشته و ممکن است، عواقب سوئی را به دنبال داشته باشد.

حمزه‌ای با اشاره به اینکه اغلب کارکنان هتل‌های کشور عراق از سایر کشورها هستند و ماه‌ها از خانواده دور هستند، اضافه کرد: زائران زن به منظور تامین امنیت خود نباید هیچ ارتباطی با این افراد داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شرکت شمسا علاوه بر نظارت به وضعیت غذا، امنیت و حمل و نقل مسافران به مسائل اخلاقی موجود در هتل‌ها نیز نظارت دارد، اضافه کرد: در صورتی که مسئله اخلاقی در هتل‌ها اتفاق بیفتد، هتل مذکور پلمپ می‌شود.

ناظر شرکت شمسا با تاکید بر رعایت مسائل اخلاقی توسط زائران اضافه کرد: نباید این دیدگاه وجود داشته باشد که سفر کردن به شهر کربلا و شهری که آرامگاه امام حسین(ع) و قمر بنی‌هاشم در آن قرار دارد، دلیل بر تامین امنیت زائران است، چراکه همانگونه که امام حسین (ع) و یارانش در کربلا هستند، فرزندان شمر و یزید نیز در این شهر هستند و نباید از این مسئله غافل بود.

اکبر امانلو یکی از مدیران کاروان‌های زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت نیز نظری ویژه داشته و معتقد است، یکی از دلایلی که موجب تامین امنیت بیشتر زائران می‌شود، مسئله نزدیکی به هتل است.

وی همچنین با اشاره به نحوه رفتار زائران در کشور عراق اضافه کرد: نمی‌توان همه مسائل را قبل از سفر به زائران اعلام کرد، چرا که این موضوع موجب ایجاد ترس و هراس در میان زائران می‌شود.

امانلو تصریح کرد: در صورتی که وضعیت کشور عراق به طور کامل به زائران بازگو شود، شاید زائر در مراحل اولیه از سفر منصرف شود.

وی اظهار کرد: زائرانی که برای بار دوم یا چندم به کشور عراق سفر می‌کنند از وضعیت این کشور اطلاع داشته و نحوه برخورد با ساکنان این کشور را می‌دانند.

انتهای پیام/خ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول