اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست خوزستان:

طرح ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده اجرایی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از اجرایی شدن طرح جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در کلانشهر اهواز در راستای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا خبر داد.

طرح ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده اجرایی می‌شود

احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز  مصوبه طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهرها مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده را از ابتدای تیرماه یادآور شد و اظهار داشت: در نشست اخیر با نیروی انتظامی مقرر شد جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده به صورت جدی دنبال و به نیروها ابلاغ شود و گزارش‌هایی را در همین زمینه به صورت ماهانه اعلام کنند.

وی افزود: براساس آخرین گزارش که حدود سه سال پیش در زمان تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوا صورت گرفت، 19 هزار دستگاه خودروی فرسوده در اهواز وجود دارد که در حال حاضر این آمار در حال مستندسازی و بازنگری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر برای نخستین‌بار در سال 79 و برای یک افق برنامه 10 ساله تصویب شد، ادامه داد: یکی از محورهای آن طرح خروج 2.5 میلیون خودروی فرسوده از کلانشهرها بود اما بنا به دلایلی به هدف پیش‌بینی شده در آن مقطع زمانی دست نیافت.

لاهیجان‌زاده خاطرنشان کرد: پیش‌نویس طرح جامع پس از بازنگری در سال 89 تهیه و در آبان ماه 90 به تصویب کمیسیون زیربنایی دولت و در دی ماه به تصویب هیئت دولت رسید که در آن مجددا خروج خودروهای فرسوده با رویکردی جدید در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد راهنمایی و رانندگی از اول تیرماه امسال از تردد خودروهای فرسوده در سطح کلانشهرها ممانعت کنند.

به گفته وی، در طرح پیشین کاهش آلودگی هوا، خودروهای شخصی با عمر بیش از 30 سال و خودروهای دولتی با عمر بیش از 20 سال فرسوده قلمداد می‌شد اما دستورالعمل جدید شامل خودروهای شخصی بالای 20 سال و خودروهای دولتی بالاتر از 10 سال است.

عالی‌ترین مقام مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: به طور کلی حمل و نقل 50 تا 80 درصد آلودگی کلانشهرها را به خود اختصاص می‌دهد  که خودروهای فرسوده سهم زیادی در این آلودگی دارند. این خودروها علاوه بر مصرف سوخت بیش از میانگین، به دلیل عدم برخورداری از سیستم‌های کنترلی جدید آلودگی هوا، میزان آلایندگی بسیار بیشتری نسبت به خودروهای استاندارد به محیط وارد می‌کنند.

لاهیجان‌زاده یادآور شد: براساس جلسات تشکیل شده مقرر شد علاوه بر اجرای بندهای مختلف طرح جامع کاهش آلودگی هوا، مطابق قانون با تردد خودروهای فرسوده برخورد لازم صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت نیز برنامه‌ها و تمهیداتی برای نوسازی و تعویض خودروهای فرسوده از طریق بخش خصوصی و دولتی در حال اجرا دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین از تمام مالکان خودروهای با سن بالای 20 سال درخواست کرد همگام با برنامه‌های پیش‌بینی شده نسبت به خروج خودروی فرسوده خود و تبدیل آن به خودروی استاندارد اقدام و در کاهش آلودگی هوا برنامه‌های دولت را یاری دهند.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول