اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی سهلان:

مسیر تجارت ایران از دوبی به ترکیه تغییر می‌یابد

خبرگزاری فارس: سرپرست منطقه ویژه اقتصادی سهلان گفت: با روزنق این منطقه اقتصادی، مسیر تجارت ایران از دوبی به ترکیه تغییر مسیر می‌یابد.

مسیر تجارت ایران از دوبی به ترکیه تغییر می‌یابد

ناصر کاویانی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، آذربایجان‌شرقی را یکی از مستعد‌ترین استان‌ها در کشور از نظر صنعتی و کشاورزی دانست و اظهار داشت: این استان قطب اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه به ویژگی‌های برجسته منطقه سهلان برای راه‌اندازی منطقه اقتصادی در آن اشاره کرد و گفت: نزدیکی به فرودگاه، برخورداری از جاده ترانزیتی مطلوب، عبور راه‌آهن سراسری، اتصال به اروپا از طریق ترکیه، انگیزه افزایش مبادلات، واقع شدن در مسیر جاده ابریشم، مجاورت با کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق، قابلیت ایجاد ارتباط ریلی و جاده‌ای به کشورهای همسایه شمال ایران به خلیج فارس در کوتاه‌ترین مسیر از جمله مزیت‌های این منطقه است.

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی سهلان در ادامه تجمیع واحدهای تولیدی و صادراتی در استان، وجود شهرک سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، پایانه‌های بار در منطقه، وجود سازمان گمرک در سطح اداره‌کل، گمرکات فعال و پیشرفته با سابقه 37 سال فعالیت مستمر و انبارهای عمومی در محل که به اطلاعات روز و امکانات لازم مجهز هستند را از سوابق درخشان منطقه سهلان عنوان کرد.

کاویانی‌نیا تصریح کرد: در حال حاضر منطقه سهلان دارای 16 انبار مسقف با متراژ 51 هزار و 840 مترمربع و شش انبار مسقف غیرمحصور با مساحت 27 هزار مترمربع است.

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی سهلان گفت: این منطقه دارای 27 بارانداز بوده که کل متراژ انبار سهلان 668 هزار و 840 مترمربع است.

* مسیر تجارت کشور از دوبی به ترکیه تغییر می‌کند 

وی گفت: منطقه سهلان به دلیل مسافت 15 کیلومتری از تبریز و دسترسی مستقیم به شبکه بزرگراهی کشور از جمله کریدور ترانزیتی غرب به شرق و شبکه ریلی سراسری، نزدیکی به تبریز به عنوان شهر " اولین‌ها" با بهره‌گیری از امکانات موجود چون هتل‌های چند ستاره بین‌المللی و فرودگاه بین‌المللی در این شهر از ویژگی‌های مهم و برجسته‌ای است که سهلان را از ویژگی‌های جغرافیایی خاص برخوردار کرده است.

کاویانی‌نیا در ادامه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد و افزود: این حجم سرمایه‌گذاری در استان باعث خواهد شد که منطقه ویژه اقتصادی سهلان موقعیت مناسبی در جذب بخش قابل توجهی از سرمایه‌ها را داشته باشد تا مسیر تجارت کشور از دوبی به ترکیه تغییر کند که در چشم‌انداز آینده آن منظور شده است.

وی گفت: منطقه سهلان دارای 50 سال سابقه علمی و عملی در حوزه لوجستیک بوده و بیشتر فعالیت شرکت مدیریت و اجرای عملیات امور مربوطه به تخلیه و بارگیری، انبارداری و حفاظت و ایمنی کالاها در آن صورت گرفته که از نیروی متخصص در این زمینه برخوردار است.

* پذیرش 2 میلیون تن کالا در سهلان

کاویانی‌نیا تصریح کرد: این منطقه اقتصادی از ظرفیت ایمنی پذیرش 2 میلیون تن کالا برخوردار است که قابلیت افزایش 15 میلیون تن کالا را دارد و در طرح توسعه آن منظور می‌شود.

وی گفت: این منطقه با گرایش فعالیت در امور  تجاری، صنعتی و خدماتی به مساحت 2 هزار و 50 هکتار مصوب شده است که شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی به عنوان سازمان مسئول منطقه تعیین شده است.

کاویانی‌نیا افزود: اصولًا منطقه به میزانی حصارکشی شده است که سبب تایید گمرک ایران قرار گرفته و عملیاتی می‌شود.

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی سهلان تاکید کرد: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی یکی از راهکارهای توسعه کشور به‌ شمار می‌رود که با استفاده از فرصت‌های اقتصادی موجود و کاهش موانع اداری می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای وضعیت اقتصادی منطقه داشته باشد.

وی گفت: براساس قانون مناطق ویژه اقتصادی، کسب و کارهای مستقر در این مناطق از مزایایی قانونی خاصی بهره‌مند خواهند شد.

کاویانی‌نیا افزود: براساس نیازسنجی صورت گرفته از سوی استانداری آذربایجان‌شرقی، حدود 20 هزار میلیارد ریال سرمایه در این استان وجود دارد که منطقه ویژه اقتصادی سهلان می‌تواند موقعیت مناسبی برای جذب این حجم قابل توجه از سرمایه به‌ شمار رود.

* منطقه ویژه سهلان مصوبه دور دوم سفرهای استانی هیئت دولت

وی افزود: بر همین اساس مذاکرات و رایزنی‌هایی از سوی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی با تجار و صنعتگران استان همچنین بازرگانان کشورهای همجوار صورت گرفته است. 

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی سهلان گفت: ویژگی‌های موجود در منطقه این قوت قلب را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که بدون شک سرمایه آنان همراه با سود قابل ملاحظه‌ای بازگشت خواهد داشت.

وی گفت: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تاکنون مدیریت و اجرای عملیات امور مربوط به تخلیه، بارگیری، انبارداری و حفاظت و ایمنی کالا را داشته اما این شرکت براساس راهبردهای خود با پشتوانه نیروی انسانی توانمند و تجربیات نیم قرن گذشته همواره سعی داشته تا با حضور در بازارهای جدید علاوه بر حفظ مزیت‌های رقابتی و افزایش منافع ذی‌نفعان خود که در حال حاضر از جامعه بازنشستگان کشوری تشکیل شده است، نقشی فعال در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

پیش از این محمود احمدی‌نژاد در تاریخ 24 بهمن ماه 1389، قانون ایجاد منطقه ویژه سهلان را که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده بود برای اجرا ابلاغ کرد، بر اساس این قانون هیئت وزیران نیز محدوده جغرافیایی منطقه ویژه سهلان در استان آذربایجان‌شرقی را تعیین و ابلاغ کرد.

انتهای پیام/غ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول