اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با برگزاری اختتامیه هفتمین دوره جشنواره دست‌های کوچک دعا

100 هزار پروانه دعا در آسمان تبریز پر کشیدند

خبرگزاری فارس: شهر تبریز میزبان 100 هزار پروانه دعای کودکانی از سراسر ایران زمین بود که جشنواره دست‌های کوچک دعا را به عنوان محملی برای درد دلهای‌شان برگزیده بودند.

100 هزار پروانه دعا در آسمان تبریز پر کشیدند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیین اختتام هفتمین جشنواره سراسری دستهای کوچک دعا ظهر امروز در حالی برگزار شد که این جشنواره هر سال با استقبال بیشتر کودکان و نوجوانان نسبت به سال‌های قبل مواجه بوده است.

هفتمین جشنواره دست‌های کوچک دعا هم از این قاعده مستثنی نبود و با دریافت 100 هزار دعای نوروزانه کودکان از نقاط دور و نزدیک کشور، ثابت کرد رسوم زیبایی مانند دعای آستانه تحویل سال، هنوز میان اقشار مختلف مردم رواج دارد و پیوندهای معنوی با خداوند مهربان و متعال، برای کودکان ارزشمند و مورد قبول است.

از آمار و ارقام و اعداد این جشنواره که بگذریم، آنچه در این رابطه مهم و قابل توجه است، مشارکت بالای خانواده‌ها در ارسال دعاهای فرزندان خود و همکاری مراکزی همچون کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در جمع‌آوری دعاهای کودکانه اعضای خود است.

هرچند جای خالی دعاهای کودکان مبتلا به سرطان که در بیمارستان کودکان بستری هستند و کودکان بی‌سرپرست مراکز نگهداری از کودکان، برای کسانی که دوره‌های گذشته این جشنواره را دیده بودند بسیار محسوس بود و این سئوال را در ذهن متبادر می‌کرد که چرا دعاهای پاک و خالصانه این کودکان در میان دعاهای خوانده شده جایی نداشته است.

دعاهایی ساده و شفاف و درخشان

دبیر هفتمین دوره جشنواره سراسری دست‌های کوچک دعا، با اشاره به دقت عمل هیئت انتخاب اولیه آثار و هیات داوران، این مورد را از نقاط قوت جشنواره برشمرد و گفت: «مصطفی رحماندوست»، شاعر برجسته کشور و دوست دیرین کودکان، «عبدالمجید نجفی» کارشناس ادبیات و نویسنده داستان‌های کودک و نوجوان، «محمد رمضانی» نویسنده، طنزپرداز و کارشناس ادبیات کودک و نوجوان، «حجت‌الاسلام محمد اسماعیلی» پژوهشگر و کارشناس دینی و «سید قاسم ناظمی» شاعر و فعال هنر و ادبیات دینی به عنوان اعضای هیات داوران، هشت هزار اثر راه یافته به مرحله داوری نهایی را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دادند تا در نهایت 35 اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب و معرفی شوند.

شهرام خدایی گفت: «مهدی لزیری» هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر و متخصص ادبیات و هنر کودکان، «علی بینش» فعال فرهنگی کودکان و مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «سیدرضا علوی» کارشناس امور تربیتی، روزنامه‌نگار، طنزپرداز، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و عضو هیئت علمی مراکز تربیت معلم، «رقیه نوروزی» کارشناس فرهنگی کودک، «زهرا کوهی» کارشناس مذهبی و مشاور امور کودک و نوجوان، «وحید آقاکرمی» مدیر اجرایی جشنواره و «رقیه جمالی» داستان‌نویس، «زری عابدین» کارشناس ادبی کودک و «مهدی ابراهیم‌پور» نویسنده و روزنامه‌نگار به عنوان اعضای هیئت انتخاب این جشنواره، پس از ساعت‌ها صرف زمان و تبادل نظر و مطالعه تمام 100 هزار اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، هشت هزار اثر را تا راهیابی به مرحله داوری نهایی همراهی کردند.

وی حضور پررنگ دعاهایی از استان‌های آذربایجان‌شرقی، اراک، ایلام، خراسان‌رضوی و تهران را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی دقیق شاهد گسترش فعالیت در این زمینه باشیم.

سرپرست حوزه هنری آذربایجان‌شرقی از فضای معنوی ایجاد شده در سراسر کشور در رابطه با این جشنواره ابراز خرسندی کرد و افزود: شاکر خداوند متعال هستیم که امکان برگزاری این جشنواره را به ما و تمام دست‌اندرکاران عطا کرد.

خدایا! خودت برایمان دعا کن ...

مراسم اختتامیه اما با حاشیه‌های فراوانی همراه بود. بهره‌گیری از قاری نوجوان برای تلاوت کلام وحی، طراحی دکور ساده اما با مدنظر قرار دادن المان‌های بومی و سنتی و تلاش برای ارائه سخنرانی‌ها و صحبت‌های کوتاه و موجز، موجب شد تا حاضران پرتعداد در سالن مجتمع پتروشیمی، کمتر احساس خستگی کنند.

هرچند صمیمیت و سادگی برنامه امسال با دوره‌های اول تا چهارم دست‌های کوچک دعا که در محل سینما قدس برگزار می‌شد و تنوع و جذابیت برنامه با دوره پنجم و اجرای به یاد ماندنی خانم گیتی خامنه‌، مجری برجسته و محبوب سال‌های نه چندان دور صدا و سیما قابل مقایسه نبود، اما باز هم با استقبال گسترده خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان تبریزی مواجه شد.

از همه این مسائل و نقاط ضعف برنامه و اجرای ضعیف و غیر صمیمی مجری آن و حرکات دو بازیگر آن که به قصد ایجاد فضایی کودکانه‌تر اتفاق می‌افتاد که بگذریم، مهمترین بخش مراسم را دعاهای کودکانی تشکیل می‌داد که از راه‌های دور و نزدیک خود را به سالن برگزاری مراسم رسانده بودند.

هنوز هم حاضران صدای ایلیا نظری، برگزیده هشت ساله مراسم را در گوش خود دارند که با لحنی کودکانه می‌خواند: "خدایا! خودت برایمان دعا کن" ...

خدایا نگذار هیچ بچه‌ای اسباب‌بازی چینی بخرد

امیرحسین عطالو کودک هفت ساله تبریزی به عنوان نفر سوم مشترک روی صحنه قرار گرفت و دعا کرد تا قدرتش زیاد شود و چین را شکست دهد و نگذارد هیچ بچه‌ای اسباب‌بازی چینی بخرد چون زود می‌شکند و خراب می‌شود!

زهرا محمدی‌پور با 6 سال سن دیگر برگزیده رتبه سوم مشترک بود که از خدا، شماره تلفن بهشت را طلب می‌کرد تا با آقاجانش که بهشت رفته صحبت کند و دلتنگی‌اش کم شود.

محمدرضا رشیدی کودک 10 ساله دره شهری از استان ایلام نیز مقام سوم را به شکل مشترک از آن خود کرد.

زینب آفتابی شرکت‌کننده 10 ساله هفتمین جشنواره سراسری دست‌های کوچک دعا از شهرستان "گرمی" استان اردبیل با دعای خود دیگر مقام آور این جشنواره بود؛ زینب از خدایی که دوست همه بچه‌هاست طلب کرده بود کلاه‌هایی که مردم سر هم می‌گذارند از جنس برف باشد تا زود آب شود و کلاه سر کسی نرود!

وی به همراه نازنین رستگار از استان ایلام به طور مشترک رتبه دوم جشنواره را به همراه تندیس و لوح افتخار کسب کرد تا به همه بزرگترها یاد دهد برای موفقیت باید صداقت داشت.

در دعای نازنین که پدر و مادرش رنج سفر از استان ایلام تا تبریز را بر خود هموار کرده بودند، آمده: خدایا! به اون گرگی که به آغل پدربزرگم حمله کرد و پایش شکست کمک کن که هرچه زودتر خوب شود چون اگر این گرگ یک گرگ مادر باشد و بمیرد بچه‌های آن گرگ بدون مادر می‌میرند و ممکن است حیوانی آنها را بخورد!

نفر اول این جشنواره، کودک 9 ساله‌ای از اهالی یکی از روستاهای اطراف بود که در تمام کلماتش، صداقت و صفای کودکانه موج می‌خورد و دیدگاه خود نسبت به پدر و مادر زحمتکشش را به شیرین‌ترین شکل ممکن بیان کرده بود.

بهارک خدابنده در دعای خود گفته: خدایا سلام! من دعا می‌کنم زخم دست‌های بابای مهربانم خوب شود. من دست‌های او را هر روز می‌بوسم. من چند روز قبل با پول تغذیه‌ام برای او کرم دست خریدم. پدرم با دیدن کرم دست گریه کرد. خدایا دیگر نگذار بابام گریه کند. خدایا دعا می‌کنم مادرم هم این قدر خسته نشود و از کمر درد ناله نکند! خدایا من تو را خیلی خیلی دوست دارم. خداحافظ خدایا؛ سلامت باشی!

بدین ترتیب تندیس هفتمین جشنواره دست‌های کوچک دعا بر دستان پر مهر بهارک بوسه زد و موجب لبخند صمیمانه و تشویق ممتد حضار برای کودکی گردید که با این کلمات پر مهر شادی و  آرامش پدر و مادرش را طلب کرده بود.

هفتمین جشنواره دست‌های کوچک دعا، با پرواز 100 هزار پروانه دعا در آسمان شهر تبریز و دعای تمام خانواده‌ها و کودکان برای برآورده شدن آرزوهای صمیمانه و صادقانه کودکان پایان یافت تا منتظر باشیم و ببینیم آیا نوروز سال آینده هم با استمرار این روند، دست‌های کوچک دعا به آسمان مهر خدا بلند می‌شوند یا تقدیر دیگری در انتظار این جشنواره است.

.......................

فرینوش اکبرزاده

.......................

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول