اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهره‎برداری آب ‎و فاضلاب شهری گلستان:

مصرف صحیح آب مساوی با حفظ سرمایه ملی است

خبرگزاری فارس: معاون بهره‎برداری آب ‎و فاضلاب شهری گلستان گفت: مدیریت و مصرف صحیح آب عاملی برای حفظ این سرمایه ملی است.

مصرف صحیح آب مساوی با حفظ سرمایه ملی است

مهدی شکیبافر امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: مصرف صحیح آب در بخش‎های کشاورزی، شرب و صنعت وظیفه همه آحاد جامعه است و می‎تواند عاملی برای پایداری، رشد و توسعه باشد.

وی با اشاره به کمبود منابع آب شیرین در جهان اذعان کرد: استفاده و بهره‎برداری از آب باید مدیریت شود و سرلوحه فعالیت‎های مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

شکیبافر با اشاره به اهمیت این ماده حیات و کمبودی که در جهان وجود دارد ابراز داشت: شاید تنها سه درصد از منابع آبی جهان قابل استفاده باشد که از این میزان نیز بخشی به دلیل غیرقابل دسترس بودن قابل بهره‎برداری نیست.

معاون بهره‎برداری آب ‎و فاضلاب شهری گلستان تصریح کرد: آب قابل استفاده در سطح جهان در سه بخش کشاورزی، صنعت و شرب تنها به اندازه یک قاشق مرباخوری از مجموع یک سطل چهار لیتری است.

وی محدودیت منابع آبی و تراکم زیاد چاه‎های کشاورزی را یکی از معضلات کم آبی در استان گلستان دانست و خاطر نشان کرد: تک منبعی بودن و تکیه بر آب‎های زیرزمینی برای تامین شرب، روند رو به رشد آلودگی منابع آبی، تاثیر حوادث غیرمترقبه بر روی تاسیسات (از قبیل سیل، زلزله و...)، رشد بی‎رویه جمعیت و توسعه شهرها و ضرورت افزایش سطح خدمات و تاثیرپذیری شدید منابع آب شرب از تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‎های اخیر از جمله مواردی است که باعث کم آبی در گلستان می‎شود.

شکیبافر با بیان اینکه بخش قابل توجه‎ای از تاسیسات تامین و توزیع آب آشامیدنی استان فرسوده است یادآور شد: همچنین گلستان با مشکلاتی چون پراکندگی منابع تامین، فاصله زیاد منابع تامین تا محل مصرف (گرگان تا شعاع 25کیلومتر-گنبدکاووس- بندرترکمن و گمیشان در شعاع 40 تا 50 کیلومتری) مواجه است.

معاون بهره‎برداری آب‎ و فاضلاب شهری گلستان با اشاره به اینکه سهم سرانه آب تجدیدشونده هر نفر ایرانی در سال 2 هزار مترمکعب است اذعان کرد: سهم سرانه آب تجدیدشونده هر نفر گلستانی در سال یک هزار و 500 مترمکعب و این در حالی است که در کلان‌شهر و مرکز شهر استان برای هر گرگانی این سرانه یک هزار و 80 مترمکعب است.

انتهای پیام/س20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول