اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

فارس در بخش کشاورزی کمبود نیروی کار دارد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در شرایطی که می‌گویند نرخ بیکاری در این استان بالا است در بخش کشاورزی با کمبود نیروی کار مواجه هستیم.

فارس در بخش کشاورزی کمبود نیروی کار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مهرزاد خرد پنجشنبه‌ شب در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در برخی از پروژه‌های آب و خاک مانند لوله‌گذاری آبیاری تحت فشار با کمبود نیروی کار مواجه هستیم.

وی با اشاره به مزرعه دو منظوره کشاورزی پرورش ماهی دستبال از گفته مدیر این واحد شاهد آورد که وی حاضر است روزی 60 هزار تومان به هر نیروی کار بپردازد، اما همچنان با کمبود نیروی کار مواجه است.

خرد اضافه کرد: در 80 درصد مزارع این استان باقی‌مانده محصول جمع‌آوری و بسته‌بندی شده به عنوان خوراک دام، کمپوست یا محصول صادرات استفاده می‌شود.

این مسئول ادامه داد: بعضی از کشاورزان با وجود اطلاع‌رسانی جهاد، هنوز نیز بنا بر یک باور غلط اقدام به سوزاندن باقی‌مانده محصول می‌کنند که باعث از بین رفتن مواد مغذی خاک می‌شود.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی فارس، بزرگ‌ترین سایت تولید کمپوست این استان با نام شرکت تعاونی تولید مرودشت سال گذشته 500 تن کمپوست تولید کرد.

وی با اشاره به بزرگ‌ترین کارخانه تولید کننده کودهای آلی که در مرودشت واقع است توضیح داد که بعضی از کشاورزان پس از تبدیل باقی‌مانده محصول برای جلوگیری از آسیب زدن نشای برخی محصولات اقدام به آتش زدن مزرعه می‌کنند که موارد استثنایی را شامل می‌شود.

خرد تصریح کرد: در حال حاضر 850 بیلر برای جمع‌آوری کمپوست در این استان و 120 بیلر در منطقه سعادت شهر مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به برخی از مزارع که در مسیر به کاشت برنج اختصاص داده شده بود، بیان کرد: به دلیل آب‌بر بودن کاشت برنج از کاشت این محصول در استان فارس حمایت نمی‌کنیم اما از نظر قانونی اجازه برخورد با این افراد را نیز نداریم.

به گفته این مسئول، در سیستم کشاورزی تلفیقی آب کشاورزی قبل از اینکه که به مزرعه برود برای پرورش ماهی استفاده شده و آب تقویت شده با فضولات ماهی به مزرعه انتقال داده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: کشاورز نباید به یک محصول متکی باشد بلکه باید از تمام ظرفیت‌های یک مزرعه برای درآمد‌زایی استفاده کند.

خرد در این زمینه توضیح داد که در باغات می‌توان از سایه‌انداز درختان برای پرورش گیاهان دارویی استفاده کرد.

این مسئول متذکر شد: طرح‌های تلفیقی علاوه بر افزایش درآمد خانوار روستایی، استفاده بهینه از منابع آب، و غنی‌سازی آب باعث غنی شدن اوقات بیکاری کشاورز نیز می‌شود.

وی در پایان اذعان داشت: از محل اعتبارات خشکسالی 800 میلیون تومان به صورت بلاعوض برای ایجاد این طرح‌های تلفیقی در منطقه در نظر گرفته شد که افزایش تولید را رقم زد.

انتهای پیام/ن20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول