اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارگردان مجموعه «پشت کو‌ه‌های بلند»:

تشنه یک انتقاد صحیح از مجموعه «پشت کو‌ه‌های بلند» هستم

خبرگزاری فارس: کارگردان مجموعه «پشت کوه‌های بلند» گفت: متأسفانه تا به حال انتقادی سازنده‌ای از مجموعه «پشت کوه‌های بلند» نشده و تشنه یک انتقاد صحیح هستم.

تشنه یک انتقاد صحیح از مجموعه «پشت کو‌ه‌های بلند» هستم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، از اردیبهشت‌ماه سال جاری سریال 53 قسمتی پشت کوه‌های بلند کاری از امرالله احمدجو که پیش از این سریال «روزی روزگاری» و «تفنگ سر پر» را در کارنامه کاری خود دارد، از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، پس از اینکه چندین قسمت از این سریال پخش شد و این روزها آخرین قسمت‌های آن در حال پخش است، نقدهایی از سریال شد و نظرات مختلفی از افراد گوناگون شنیده شد.

در برخی از رسانه‌ها نقدهایی از جمله اینکه این سریال را افسانه‌ای خسته ‌کننده دانسته و آن را در مقایسه با سریال به یادماندنی «روزی روزگاری» که همه چیز در جای درست خود قرار داشت و دیالوگ‌ها کمک بسزایی به شخصیت‌پردازی و جذب مخاطب می‌کرده اما در این سریال با وجود شخصیت‌ها و با نوشتن دیالوگ‌های فراوان برای آنها به غیر از خستگی و عدم جذابیت برای مخاطب چیز دیگری را به همراه نداشته است.

از دیگر انتقادهایی که به این سریال شده، در نظر نگرفتن طراحی صحنه براساس زمان سریال و نو و تازه بودن اشیا در برخی از صحنه‌ها که نمی‌تواند تداعی‌ کننده دوران قدیمی و تاریخی باشد و یا اینکه آرایش زنان را بسیار زننده و امروزی بیان کرده‌اند.

یکی از منتقدان سینما بر این نکته تاکید کرد: احمدجو حساسیت‌ها و وسواس‌های خود را در ساخت سریال پشت کوه‌های بلند کنار گذاشته و در ساخت این سریال صرف تاکید بر فیلم‌نامه و قصه متمرکز شده که همین امر منجر به خستگی مخاطب و عدم کشش فیلم برای بیننده‌ها می‌شود.

طبق نظرخواهی که از تعدادی از مردم اصفهان در مورد تماشای این سریال انجام دادیم، تعدادی از مردم بر این نظر که عدم جذابیت در فیلم دلیلی است که چندان مشتاق تماشای این سریال در شب‌ها نیستند و اینکه باز به نوعی از نوع لهجه و گویشی ناصحیحی که برای بازیگران اصفهانی به کار برده شده، رضایت چندانی ندارند. 

بر همین اساس با امرالله احمدجو کارگردانی که در دهه 70 سریال موفق و چشم‌گیری به نام «روزی روزگاری» را عرضه کرد و در اواخر دهه 80 ساخت سریال پشت کوه‌های بلند را آغاز کرد، گفت‌وگویی انجام داده و نظر وی را در مورد انتقادهایی که به این سریال شده را از زبان خودش بشنویم.

*هیچ نقدی را در مورد بازی بازیگران نمی‌پذیرم

کارگردان سریال «پشت کوه‌های بلند» با بیان اینکه نقطه اتکا در نوشتن فیلم‌نامه بر روی بازی بازیگران بوده است، تصریح کرد: به هیچ عنوان نقدی که بر بازی بازیگران شود را قبول ندارم، چرا که تاکید ویژه بر بازی‌ها بوده و برای بسیاری از بازیگران فیلم‌نامه برای آنها نوشته شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از هر عاملی در کارم بازی را دوست دارم، تاکید کرد: چنانچه کسی بر بازی نقد داشته باشد، از آن نظر است که بازی را نمی‌شناسد، چرا که با اطمینان قطعی می‌گویم هیچ ‌کدام از بازیگران در بازی کم نگذاشته‌ و تمام آنها همت ویژه را در این کار خرج کرده‌اند.

احمدجو با بیان اینکه هیچ انتقادی را از منتقدان در مورد بازی بازیگران نمی‌پذیرم، اظهار کرد: چرا که افرادی که بازی را نمی‌شناسند و تنها اظهار فضل می‌کنند و این نقدهای منفی از بی‌اطلاعی و عدم دانش کافی منتقد از نقد است.

وی افزود: اغلب با این نوع ژانر کار آشنایی کم است و انتقادهای منفی که به این کار وارد شده بی‌اطلاعی از مشخصه‌ها و مؤلفه‌ها منتقد را از این نوع کار اثبات می‌کند.

کارگردان سریال روزی روزگاری با بیان اینکه زمانی که کسی کار را از زاویه صحیح تماشا نکرده و دانش لازم را برای تشخیص نوع کار ندارد و با این بیان که من کار را دوست ندارم، انتقاد کنند، گفت: شاید ما بسیاری از شاهکارهای دنیا را دوست نداشته باشیم و اعلام نظر نقد محسوب نمی‌شود و این افراد تنها نظرشان را بیان کرده‌اند.

وی ادامه داد: با اعلام این نظرها کار لطمه‌ای نمی‌بیند، بدون شک سریال پشت کوه‌های بلند ضعف‌هایی دارد اما از نوع خودش، اما متأسفانه در هیچ‌ کدام از ابراز نظرات که به جای خود محترم، نظر صاحب‌نظری که به توان به آن تکیه و اقتباس کرد، مشاهده نمی‌شود.

احمدجو با بیان اینکه برخی از منتقدان کار را ندیده‌اند، تصریح کرد: این منتقدین با داشتن یک فرمول بسیار سطحی از نقدهای غربی اسباب دستی برای نقد تمام فیلم‌ها براساس این فرمول را به دست گرفته‌اند.

وی گفت: کسی می‌تواند بر سریال پشت کوه‌های بلند نقد داشته باشد که با ادبیات عامیانه و معاصر، اصول تعزیه، انواع نمایش‌ها و نقاشی ایرانی و بسیاری از موارد دیگر که در جامعه ما عرف است را آشنایی داشته باشد.

کارگردان معروف تلویزیون ادامه داد: با دانستن ارزش زبان‌ها به عنوان یک عامل محتوایی در این کار نه یک عامل فرمی و شکلی را درک کند و بداند تعریف دیالوگ در کارهای نمایشی چیست.

وی تاکید کرد: به دنبال کسی هستم که با تمام موارد بالا آشنایی داشته و مشتاق چنین نقدی که عیب‌های کارم را از بیرون به عنوان چشم سوم به من تذکر دهند.

*ذائقه مردم به سمت کارهای کم محتوا پیش رفته است

احمدجو اضافه کرد: برخی از موارد که ما تلاش می‌کنیم که موردی در کار به نحوی دیده شود، فردی آن مورد را تشخیص داده و به عنوان عیب تلقی می‌کند مانند صحنه‌آرایی، گریم و لباسی که ما سعی داشته‌ایم که یک نمایش عروسکی را تداعی شود.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: کسانی بوده‌اند که به واقع کار را دوست داشته‌اند و شیفته آن شده‌اند و همان 10 نفر هم حق تماشای این برنامه را دارند.

کارگردان سریال تفنگ سرپر با اشاره به اینکه همواره کارهای از تلویزیون پخش می‌شود که نسخه‌برداری کارهای کلمبیایی و کره‌ای است، ادامه داد: متأسفانه ذائقه مردم برای تماشای کارهای پر محتوا کاهش پیدا کرده است و این‌گونه کارها منجر به ارتقای سلیقه و روح‌ نمی‌شود.

وی با طرح سؤالی اظهار کرد: آیا باید همیشه در فیلم‌ها جوان‌های عاشقی باشند و شیر سماوری که استکان چایی را پر ‌کنند و دیالوگ‌ همیشگی بیا غذا سرد شد، تکرار شود؟

احمدجو با بیان این مطلب افزود: بسیاری از کارهایی از این دسته که دست بر روی سطحی‌ترین موارد می‌گذارند و پر از نقاط ضعف ریشه‌ای از اخلاق تا کاهش سلیقه است، شاید بتواند مخاطبان بسیاری را جذب کند.

وی اضافه کرد: حال کسی که در کارش جدی است و زمان و انرژی برای تهیه کاری می‌گذارد، باید این‌گونه مورد هجمه منتقدان قرار گیرد؟ و باید فیلم‌سازی مانند من سرخورده و درمانده، کار را رها می‌کردم، اما خوش‌بختانه شهر از مشتاقان و علاقه‌مندان خالی نیست.

*انتقادها سازنده نیست

کارگردان پشت کوه‌های بلند تاکید کرد: متأسفانه تا به حال انتقادی سازنده‌ای از من نشده و تشنه یک انتقاد صحیح هستم، هر چند این انتقادها از دیدگاه‌های دیگری است.

وی در پاسخ سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه اینکه تاکنون کسی انتقاد سازنده‌ای در مورد این سریال از شما انجام نداده، خودتان چه نقاط ضعفی را در پشت کوه‌های بلند می‌بینید؟ تصریح کرد: من کار خود را عاری از ضعف نمی‌دانم و به طور قطع شخصیتی که من دارم در کار سرایت کرده است.

احمدجو ادامه داد: یک سری از ضعف‌ها هم خارج از اراده من وارد کار شده به عنوان مثال وقت کافی برای هر سکانس و اینکه روزی هفت دقیقه کار کردن زمان کافی نیست و این اعجازگونه است که بازیگران من قبل از اینکه کار آغاز شود تمرین‌ها را نزد خود انجام داده بودند و اگر فرصت تمرین داشتند بسیار بهتر از این ظاهر می‌شدند.

*ضعف دیالوگ را قبول دارم

وی با تاکید بر این نکته که ضعف آشکارتر برای خود من در این کار، زیاده‌روی در این کار است، اظهار کرد: زیرا نخستین کاری بود که با این شرایط کار می‌شد و من هم با علاقه بسیار پذیرفتم تا این‌بار کار در رده «ب» و هزینه‌هایی که برای این‌گونه کار خرج می‌شود را انجام دهم.

کارگردان تلویزیون با اشاره به اینکه در این نوع کارها برای اینکه کار خوبی شود نباید شخصیت بسیاری داشته باشد، اضافه کرد: به دلیل اینکه ذهن من شخصیت‌ساز است و با وجود تاکید مشاورین بر این نکته، باز دیالوگ‌ها طولانی است.

وی ادامه داد: شاید به نوعی کم‌تجربگی برخی از عوامل فنی نیز در این کار دخیل باشد، مانند کار گریمور که نخستین کار سنگین او محسوب می‌شد و سه روز مانده به آغاز کار آمده و پس از شروع فیلم‌نامه را مطالعه کرده بود، در آن زمان اندک چاره‌ای دیگری نداشتیم.

احمدجو با بیان اینکه طبق عادت، زمانی که کاری را به کسی می‌سپارم چندان در کار او دخالتی نمی‌کنم، گفت: مطابق کدهایی که برای گریم‌های عروسکی به گریمور داده بودم ایشان چنین گریمی را در ذهن داشته است.

*کار باید در حد خودش مقایسه شود

وی اضافه کرد: این کار یک نوع کار آپارتمانی است که در شبکه سه سیما پخش می‌شود و باید از من انتظار در نوع این کارها باشد نه در حد کاری در سطح «الف» مانند روزی روزگاری.

کارگردان سریال «پشت کوه‌های بلند» با اشاره به اینکه بودجه‌ای که در اختیار من گذاشته شده است در حد و اندازه کارهای «ب» است، تصریح کرد: این بودجه در اندازه سریال‌های است که در این 10 ساله هر شب پخش می‌شود و مطابق با این بودجه باید کار را ارزیابی کنند منتها من کار را از نوع خودم با این مقدار هزینه ارائه کردم.

وی با اشاره اینکه انتظار از احمدجو در حد کارهای روزی روزگاری است، افزود: توقع به جایی است و من هم حق دارم که کار متفاوت بسازم و ملزم نیستم که همیشه کارهای سنگین بسازم و اگر این کار را با کارهای آپارتمانی با این مقدار هزینه مقایسه کنید نقاط ضعف را قوت می‌بخشید.

احمدجو با مقایسه سریال روزی روزگاری با پشت کوه‌های بلند گفت: شاید اشتراکات بسیاری داشته باشند اما روزی روزگاری یک سریال است و پشت کوه‌های بلند یک مجموعه که از نظر فنی با یکدیگر تفاوت بسیاری دارند.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول