اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

با اشاره به پیروزی اسلامگراها در انتخابات مصر

گاردین: با روی کار آمدن مرسی عصر محاصره نوار غزه به ‌سر رسید

خبرگزاری فارس: یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به بررسی چالش‌های داخلی و خارجی پیشروی رئیس جمهور جدید مصر پرداخت و نوشت با روی کار آمدن مرسی دیگر حمایت عصر مبارک از محاصره نوار غزه را نمی‌توان متصور شد.

گاردین: با روی کار آمدن مرسی عصر محاصره نوار غزه به ‌سر رسید

به گزارش فارس،‌ روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری موجب شد از سراسر خاورمیانه به او تبریک بگویند، اما از اسرائیل گرفته تا ایران، احساس‌های مختلط و نامطمئنی درباره مسیر آینده دیپلماسی وجود دارد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی،‌ مهمترین چالش مرسی در عرصه داخلی به شورای عالی نیروهای مسلح مصر باز می‌گردد که مصمم است قدرت خود را در حوزه دفاعی، سیاست خارجی و امنیت داخلی حفظ کند.

گاردین در ادامه نوشت: حتی یک رئیس جمهور ضعیف نیز مایل است درباره موضوع حساس پیمان صلح مصر با اسرائیل موضع‌گیری کند. موضع اخوان المسلمون احترام به تعهدات بین‌المللی است، هر چند این امر، مانع تلاش برای مذاکره دوباره درباره اعزام نیرو به صحرای سینا نمی‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: همچنین نمی‌توان حمایت عصر مبارک برای محاصره نوار غزه را برای دوران کنونی متصور شد؛ جایی که رهبران حماس پیروزی مرسی را "شکست برنامه عادی‌سازی و همکاری امنیتی با دشمن" قلمداد کردند. علاوه بر این، احتمال دارد مرز رفح بیش از گذشته به روی فلسطینی‌ها گشوده شود، بدون اینکه موجب تحریک بحران فوری با اسرائیل شود.

گاردین به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونت اشاره کرد که در آن درباره "تاریکی در مصر" هشدار داد. "تاریکی" در مصر به یکی از 10 بلایی ذکر شده در تورات اشاره دارد. البته این موضوع با پیام رسمی بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل در تضاد است،‌ با این حال،‌ این موضوع منعکس کننده ترس اسرائیل درباره خطر بلندمدت بهار عربی است.

بر اساس این گزارش،‌ دیپلماسی آمریکا در قبال مصر بر مبنای این فرضیه است که شورای عالی نظامی کنترل برخی امور را در اختیار بگیرد. آمریکا مایل است توافقنامه‌های مربوط به پرواز بر فراز منطقه و عبور از کانال سوئز را حفظ کند. ژنرال‌های شورای نظامی قطعا مایل نخواهند بود کمک نظامی 1.3 میلیارد دلاری آمریکا به مصر را به مخاطره اندازند.

به نوشته این روزنامه،‌ عربستان سعودی از احمد شفیق،‌ نخست وزیر مبارک و رقیب مرسی حمایت کرد. بنابراین، به گفته احمد آصف هانی، ستون نویس روزنامه الحیات، هر اتفاقی رخ دهد روابط مصر با عربستان سعودی هرگز مثل گذشته نخواهد شد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول