اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بعید نیست که مرسی توافقنامه کمپ دیوید را لغو کند/عصبانیت اعراب قابل درک نیست

القدس العربی: گفت‌وگوی فارس با مرسی خشم رژیم‌های عربی را برانگیخت

خبرگزاری فارس: سردبیر القدس العربی نوشت: رئیس جمهور منتخب مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت به دنبال برقراری روابط طبیعی با ایران است و این موجب عصبانیت برخی رژیم ها عربی شده است این عصبانیت قابل درک نیست.

القدس العربی: گفت‌وگوی فارس با مرسی خشم رژیم‌های عربی را برانگیخت

به گزارش فارس،" عبدالباری عطوان" سردبیر روزنامه القدس العربی در سرمقاله امروز خود با عنوان " انتخاب مرسی و عزای اسرائیلی" نوشت: قابل توجه بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جمع کسانی نبود که به محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر تبریک گفتند و تبریک باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و ملک عبدالله پادشاه عربستان نیز با تاخیر صورت گرفت.

تاملی در واکنش این مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان به قرار گرفتن رئیس جمهور اسلام گرا در راس قدرت مصر نشانه هایی از وارد شدن به مرحله جدیدی نه تنها در مصر بلکه در همه خاورمیانه است.

*صلح سرد مصر و اسرائیل به جنگ سرد و شاید جنگ داغ منجر شود

در این بین اسرائیلی ها بیش از همه نگران هستند چون صلح سرد آنها با بزرگ ترین کشور عربی 34 سال امنیت و ثبات را به آنها عطا کرده بود( و این در حالی است که تنها 64 سال از به رسمیت شناخته شدن این رژیم می گذرد) می رود تا به رابطه ای یخی و چه بسا جنگ سرد مبدل شود به ویژه که با تحکیم ارکان تحول جدید به رهبری اولین رئیس جمهور اسلام گرا در تاریخ هشت هزار ساله مصر که از طریق صندوق  های رای انتخاب شده است این جنگ سرد نیز به تدریج داغ می شود.

محور نگرانی اسرائیل سرنوشت توافقنامه های کمپ دیوید و هماهنگی های امنیتی زیر مجموعه آن است به ویژه که احتمال تغییر سران دستگاه امنیتی مصر و جایگزین شدن رئیسی اسلام گرا در دستگاه اطلاعاتی مصر به جای ژنرال "مراد موافی" وجود دارد، موافی نیز خود جانشین عمر سلیمان رئیس دستگاه اطلاعاتی مبارک و دوست وفادار اسرائیل شده بود.

* بعید نیست که مرسی توافقنامه کمپ دیوید را لغو کند

محمد مرسی با اولین نطق خود پس از پیروزی در انتخابات به آمریکایی ها و اسرائیلی ها اطمینان خاطر داد که به توافقنامه های بین المللی احترام می گذارد بدون اینکه نامی از پیمان کمپ دیوید ببرد اما ما بعید نمی دانیم که وی بسیاری از بندهای این توافقنامه را تعدیل کند.

اگر این موضوع را مد نظر قرار دهیم که مرسی مدیر کمیته ملی مصر در  امر مبارزه با صهیونیسم بوده است بنابراین آنچه در گفت وگو با خبرگزاری فارس کرده است دلیلی است بر اینکه معاهده را اصلاح یا در آینده آن را لغو می‌کند؛  زمانی که جای پای خود را محکم کرد و آن زمان با مواضع جنبش اخوان المسلمون هماهنگ خواهد شد.

اسرائیلی ها امیدوارند که هماهنگی امنیتی با دستگاه اطلاعات مصر و شورای نظامی حاکم بر این کشور ادامه یابد اما این آرزوها در صورتی که شخصیتی اسلام گرا ریاست دستگاه اطلاعات مصر را برعهده بگیرد بر باد می رود و به دنبال آن هماهنگی امنیتی به اتاق مراقبت های ویژه و در نهایت می میرد و دفن می شود.

*مرسی بر سر خزانه خالی مصر نشسته است

مطمئنا تعدیل یا لغو توافقنامه کمپ دیوید از اولویت های مرسی و دولتش نخواهد بود بلکه اقتصاد چالش واقعی است که در راس اولویت های مرسی خواهد بود که از جمله آن ایجاد شغل برای بیش از 10 میلیون بیکار مصر است

نظریه ای در غرب است که می گوید بورس مقیاس ثبات کشور و نشانه واقعی آینده اقتصادی آن است و اگر این نظریه درست باشد آینده برای محمد مرسی بسیار روشن خواهد بود شاخص بورس مصر یک روز پس از پیروزی مرسی شش درصد افزایش داشت و این بالاترین میانگین در شاخص بورس است.

مرسی پس از یک سال و نیم تحریم مالی کشورهای عربی و غربی اکنون بر سر خزینه ای خالی نشسته و کمال جنزوری رئیس دولت پیشبرد امور مصر نیازهای مالی ضروری مصر را در حدود 15 میلیارد دلار تخمین زده است و سوال اینجا است که این اموال از کجا باید بیاید؟

* کشورهای حاشیه خلیج فارس دوست واقعی مصر نیستند

عربستان سعودی ثروتمندترین کشور عربی که دوست اخوان نیست و همین بس که شخص شاهزاده نایف بن عبدالعزیز ولی عهد متوفی اخوانی ها را اساس بلا خوانده بود.

اما دولت امارات عربی متحده با عربستان تقریبا در همه چیز به غیر از دشمنی متفاوت است . سرهنگ "ضاحی خلفان تمیم"، رئیس پلیس دبی همچنان از طریق شبکه اجتماعی توئیتر به جنگ خود با اخوانی ها ادامه می دهد بنابراین اگر نگوییم حمایت این دو کشور از مرسی محال است ، چنین کمکی پیش‌بینی نمی‌شود.

*تاکید مرسی برای رابطه با ایران کشورهای عربی را عصبانی کرد

دشمنی کشورهای حاشیه خلیج فارس چه بسا شاید دلیل این بود که رئیس جمهور منتخب مصر در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفت" به دنبال برقراری روابط طبیعی با ایران است"؛ موضوعی که کشورهای حاشیه خلیج فارس را عصبانی کرد.

برای ما مشکل است که این عصبانیت از نزدیکی کشور مصر با ایران را درک کنیم همه کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران روابط دیپلماتیک دارند و بزرگ ترین سفارتخانه های کشورهای حوزه خلیج فارس در تهران پایتخت ایران است پس برای چه کشورهای حاشیه خلیج فارس چیزی را که برای مصر حرام می کنند، برای خود حلال می‌شمارند.

*مرسی منافع سلطه جویانه آمریکا و اسرائیل را سرکوب می کند

ماموریت رئیس جمهور جدید آسان نیست اما مطمئنا وی برای پیشبرد مصر به سوی تغییر و در راستای غیرمنافع سلطه جویانه آمریکا و اسرائیل در کل منطقه کار خواهد کرد به ویژه درباره رابطه مصر و اسرائیل یعنی ماه عسل مصر و اسرائیل چه بسا برای همیشه تمام شد و این تفسیر جشن های بزرگی است که اهالی نوار غزه به محض شنیدن پیروزی مرسی و شکست احمد شفیق نامزد اسرائیلی ها برپا کردند و این همچنین تفسیر شرایط افسرده است که مقر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در رام الله را فراگرفته است.

*مطمئنا طرف هایی چوب لای چرخ مرسی قرار می‌دهند

 مصر همزمان به آغوش ملتش و کشورهای عربی بازگشت و گام های خود را به سوی نهضتی که همگان منتظرش هستند آغاز کرده است درست است که برخی می خواهند چوب لای چرخ مرسی قرار دهند اما این موانع موقتی است و مصر با اطمینان و اقتدار به سمت تغییر پیش می رود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول