اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان سال جاری

ساختمان مستقل زندان نظامی اصفهان راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان از بهره‌برداری ساختمان مستقل زندان نظامی اصفهان تا پایان سال خبر داد و گفت: به زودی زندانیان نیروهای مسلح از زندانیان زندان مرکزی اصفهان جداسازی می‌شوند.

ساختمان مستقل زندان نظامی اصفهان راه‌اندازی می‌شود

ابراهیم مهران‌فر ظهر امروز در نشست خبری خود که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، به روند فعالیت‌های این سازمان در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: از دو سال گذشته شعار پیش‌بینی بر پیش‌گیری مقدم است در رأس برنامه‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح قرار گرفت که در این راستا سازمان با تشکیل شوراهای استانی پیش‌گیری از وقوع جرم در هر فصل را با حضور فرماندهان ارشد و یگان‌های عمده از ارتش، سپاه و ناجا و وزارت دفاع به بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارهای کاهش جرایم می‌پردازد.

وی افزود: جمع‌بندی مطالب در مجمع استانی پیش‌گیری از وقوع جرم که سالی یک ‌بار در هر استان تشکیل می‌شود پیرامون موضوع از پیش تعیین شده صورت گرفته و در این‌باره بحث و تبادل نظر می‌کند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان تصریح کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح بیش از 82 هزار و 100 نفر ساعت آموزش در زمینه پیش‌گیری از وقوع جرم برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در سال گذشته برنامه‌های پیش‌گیری آسیب‌شناسی و نحوه خدمت سربازی را مدنظر قرار داده است، افزود: تاکنون بیش از 30 جلسه با عنوان تأثیر ارتکاب جرایم از دیدگاه امنیتی، قضایی و فرهنگی برگزار شده است.

*پیشرفت فیزیکی 67 درصدی ساختمان مستقل زندان نظامیان اصفهان

مهران‌فر در ادامه با اشاره به این که ساختمان مستقل زندانیان نظامی استان اصفهان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: این ساختمان در مساحتی بالغ بر 9 هزار متر و 3 هزار متر ساخت است که تاکنون 67 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با تاکید به اینکه اگر دولت اعتبار لازم برای ساخت این زندان را تا پایان سال جاری پرداخت کند به اتمام می‌رسد، گفت: با ساخت این زندان، زندانیان نظامی از زندان مرکزی اصفهان مستقل می‌شوند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان در مورد جرایم مالی نیروهای مسلح و افزایش آن نسبت به پنج سال گذشته افزود: در اوضاع اقتصادی کنونی در نیروهای مسلح هم افزایش جرایم مالی داشته‌ایم، اما این آمار نسبت به سایر اقشار جامعه در سطح پایینی قرار دارد.

وی با تاکید به اینکه آمار افزایش جرایم مالی در نیروهای مسلح قابل تأمل است، ادامه داد: نهادهای نظارتی با افزایش اقدامات پیش‌گیرانه سعی در آسیب‌شناسی و موارد پیش‌گیرانه داشته‌اند که یکی از موارد آن با خدمت سربازی هر سرباز در محل سکونت خود کاهش یافته است.

مهران‌فر به بیشترین جرایم و پرونده‌های قضایی نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فرار از خدمت سربازی بیشترین جرم در بین نیروهای مسلح در استان اصفهان است.

وی در مورد رتبه‌بندی جرایم در سازمان قضایی نیروهای مسلح افزود: نمی‌توان جرایم را رتبه‌بندی کرد، چرا که در یگان‌های نیروهای مسلح این رتبه متفاوت است، اما جرایم مالی در مراتب بعد از فرار از خدمت قرار دارد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان گرایش به مصرف مواد مخدر و مشکلات اخلاقی را از موارد مورد تهدید برای ارتکاب جرم سربازان در هنگام مرخصی‌ دانست و تاکید کرد: مرخصی‌های سربازان دور از خانه بیشتر موجب جرایم می‌شود.

*باند غیر قانونی معافیت از سربازی شناسایی شد

وی در بخشی از صحبت‌های خود به برخی از پرونده‌های مربوط به تخلفات دوران سربازی اشاره کرد و گفت: سال گذشته باند معافیت سربازی غیر قانونی در اصفهان شناسایی شد.

مهران‌فر با تاکید به اینکه خرید خدمت سربازی دیگر وجود ندارد، گفت: به تازگی پرونده‌هایی در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان گزارش شده است که از فعالیت باند معافیت‌های غیر قانونی صدور کارت معافیت خبر می‌دهد که بین 3 تا 15 میلیون تومان هزینه بابت صدور کارت معافیت جعلی و غیر قانونی دریافت کردند.

مهران‌فر افزود: در این راستا یک پرونده 100 نفری که 70 مورد گواهی کسر خدمت جعلی و نیز پرونده‌های حذف اطلاعات خلاف خودروها در سیستم رایانه پلیس راهور هم بوده است، رسیدگی شد.

وی در ادامه به خانواده‌ها توصیه کرد که نسبت به کلاه برداران و شیادانی که به سوءاستفاده‌های مالی از جوانان به بهانه صدور کارت معافیت اقدام می‌کنند توجه داشته باشند.

*نیروهای مسلح اصفهان 100 یگان ویژه دارد

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان در ادامه صحبت‌های خود به یگان‌های زیر نظر این سازمان اشاره کرد و گفت: نیروهای مسلح استان دارای 100 یگان عمده از سپاه، ارتش و ناجا است و از نظر تعداد، تنوع و گستردگی فراوان توانسته است رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: حدود 25 یگان از سپاه، 15 مرکز عمده ارتش، 12 رده مهم وزارت دفاع، یگان ویژه پاسداران ناجا و هم‌چنین دو سایت هسته‌ای نطنز و UCF اصفهان در سطح استان فعالیت می‌کنند.

مهران‌فر با تاکید بر این که جرایم نظامی و انتظامی کارکنان در دادگاه نظامی رسیدگی می‌شود، تصریح کرد: رهایی از خدمت مانع از رسیدگی به جرایم روی داده در زمان اشتغال نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان قضایی ضمن رعایت جایگاه نظامیان و حفظ اسرار نیروهای مسلح، با حساسیت و قاطعیت کامل با هر گونه جرمی که مخل نظم و اقتدار نیروهای مسلح باشد برخورد قانونی می‌کند، اضافه کرد: کشف جرم و تعقیب مجرمان، رسیدگی به تظلمات تعدیات و شکایات از نیروهای مسلح، محاکمه صدور حکم و اجرای مجازات مجرمین و اقدام مناسب برای پیش‌گیری از وقوع جرم از وظایف سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

وی تحقق عدالت کیفری، پشتیبانی از حقوق جامعه و افراد و دفاع از امنیت را از جمله آرمان‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح عنوان کرد و افزود: این سازمان در اجرای مأموریت‌های خود به ارزش‌هایی مانند عدالت‌خواهی، قانون‌مداری، حفظ شأن و اقتدار نیروهای مسلح، حفظ مبانی نظم و انضباط و سلسله مراتب فرماندهی، حفظ اسرار نیروهای مسلح و تکریم ارباب‌رجوع پایبند است.

* به 16 جرم شایع در نیروهای مسلح رسیدگی می‌شود

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با بیان اینکه در برنامه 5 ساله 16 جرم شایع در نیروهای مسلح شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 700 راهکار عملیاتی برای پیش‌گیری از وقوع جرم در سازمان قضایی نیروهای مسلح در نظر گرفته شده است.

مهران‌فر با تاکید بر این که در سال جاری بررسی علل و عوامل ارتکاب جرایم مالی در سازمان قضایی نیروهای مسلح مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: در نشست‌های مسئولان پیش‌بینی، جرایمی مانند اختلاس، رشوه، اخذ پورسانت، تبانی در معاملات دولتی، سهل‌انگاری موجب به ایراد خسارت به اموال دولتی، سرقت و فروش اموال و اشیای نظامی و تحصیل مال از طریق نامشروع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تمامیت ارضی یک کشور و دفاع از استقلال و آزادی هر کشور به وجود نیروهای مقتدر دفاعی بستگی دارد، تصریح کرد: تاریخ نشان داده است که هر کشوری که از نظر نیروهای دفاعی قوی‌تر باشد کم‌تر مورد تعرض قرار گرفته و احتمال وابستگی آن کم‌تر است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود اهمیت و حساسیت کار سازمان قضایی نیروهای مسلح که وظیفه حفظ و صیانت از سلامت نیروهای مسلح را برعهده دارد، تصریح کرد: اقتدار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک کشور در استقلال آن بسیار تأثیر گذار است.

وی افزود: سازمان قضایی نیروهای مسلح بخشی از قوه قضاییه و تنها مرجع قضایی اختصاصی پیش‌بینی شده در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که از دادگاه‌ها و دادسراهای نظامی تشکیل شده است.

مهران‌فر با بیان اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح براساس اصل 172 قانون اساسی به جرایم خاص نظامی و انتظامی رسیدگی می‌کند، بیان داشت: این سازمان به جرایم حین خدمت، جرایم در ارتباط با خدمت و جرایم عمومی اعضای نیروهای مسلح که حین رسیدگی به جرایم نظامی آنان کشف می‌شود، رسیدگی می‌کند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان افزود: مطابق ماده یک قانون مجازات جرایم، نیروهای مسلح دادگاه‌های نظامی به جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی کارکنان ستادهای کل نیروهای مسلح سازمان‌های وابسته، کارکنان ارتش و سازمان‌های وابسته، کارکنان سپاه پاسداران و سازمان‌های وابسته و اعضای بسیج سپاه پاسداران رسیدگی می‌کند.

وی ادامه داد: مراکز آموزش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کسانی که به طور موقت در خدمت نیروهای مسلح هستند بر طبق قوانین استخدامی نیروهای مسلح در مدت مزبور از اعضای نیروهای مسلح محسوب می‌شوند و هر گونه جرایم آنها در دادگاه‌های نظامی رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول