اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی:

مقوله پژوهش در قوه قضائیه پررنگ شود

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی گفت: قوه قضائیه برای مواجهه با چالش‌های حقوق بشری باید مسئله پژوهش را در مجموعه خود پررنگ کند.

مقوله پژوهش در قوه قضائیه پررنگ شود

حجت‌الاسلام مهدی امیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با گرامیداشت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه اظهار داشت: انقلاب اسلامی با ویژگی‌های منحصر به فردی که داشت یک پارادایم جدید را به جهان ارائه کرد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی عرصه‌ای را فراهم کرد تا ارزش‌های فراگیر اسلامی در جامعه بروز و ظهور داشته باشد و برای جامعه انسانی آرمان‌هایی را مطرح کرد که تا پیش از آن دست نیافتنی به نظر می‌آمد.

رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی افزود: انقلاب اسلامی عرصه‌ بسیار وسیعی را برای تحول در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرد.

وی گفت: حفظ این انقلاب و نهضت برای دستیابی به آرمان‌های خود نیازمند وجود یک مرجع دادرسی مانند قوه قضائیه است.

امیدی خاطر نشان کرد: این قوه از یک‌سو تلاش می‌کند با تمام مفاسدی که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و امنیتی اتفاق می‌افتد مقابله کند و از سوی دیگر با ایجاد امنیت، آرامش روحی و روانی برای جامعه به ارمغان بیاورد.

وی افزود: اگر انقلاب اسلامی بخواهد به آرمان‌های خود دست پیدا کند باید نظام مستحکمی داشته باشد و این نظام مستحکم زمانی شکل خواهد گرفت که عدالت در جامعه حکم‌فرما شود که تحقق بخش عظیمی از آن منوط به انجام ماموریت‌های قوه قضائیه است.

رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی ادامه داد: قوه قضائیه می‌تواند نشان دهد که یک انقلاب تا چه حد می‌تواند در صحنه عمل کارآمد باشد.

وی ابراز داشت: در هر انقلاب، کسانی هستند که در موقعیت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تلاش می‌کنند تا منافع شخصی خود را با زیر پا گذاشتن حقوق دیگران تامین کنند و قوه قضائیه وظیفه دارد این افراد را مجازات کند.

امیدی گفت: از سوی دیگر نظام اسلامی با دشمنان بسیاری مواجه است که در عرصه‌های مختلف توانسته‌اند از شبکه‌های مختلف برای دشمنی با نظام استفاده کنند.

وی اضافه کرد: شبکه سیاسی که در درون بدنه احزاب سیاسی نفوذ داده می‌شوند، جریان‌هایی که تلاش می‌کنند کارکرد اقتصادی جامعه را فلج کنند و جریان‌های اجتماعی که در جامعه فعالیت می‌کنند تا ارزش‌های انقلاب را نقض کنند، همه از عرصه‌هایی است که قوه قضائیه باید حضور جدی خود را در آن نشان داده و تلاش کند تا این آسیب‌ها را کنترل کند.

رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی ادامه داد: از قوه قضاییه انتظار می‌رود در برابر آسیب‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هوشیار بوده و به موقع در برابر آنان اقدام کرده و سرچشمه مفاسد را خشک کند.

وی گفت: قوه قضائیه باید با صادر کردن احکام قاطع اجازه ندهد کسانی که می‌خواهند نظام و عدالت را در جامعه دچار اختلال کنند، حاشیه امن داشته باشند.

امیدی افزود: ضعف قوه قضائیه در مواجهه با مفاسد مختلف می‌تواند یک نظام مستحکم را فلج کند و هیچ نظامی بدون یک قوه قضائیه مقتدر نمی‌تواند پایدار باشد.

وی با اشاره به چالش‌هایی که قوه قضائیه با آن مواجه است اظهار کرد: قوه قضائیه از یک سو با مباحث حقوق بشری غربی روبه‌رو است و از سوی دیگر این امکان وجود دارد که برخی قضات با عدم اشراف و آگاهی مبانی دینی، احکام و دستورات خود را تا حدی متأثر از حقوق بشر غربی صادر کنند.

رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی عنوان داشت: این موضوع یکی از آسیب‌هایی است که در کمین قوه قضائیه نشسته و باید این دستگاه با استفاده از ابزارهای پژوهشی خود این موضوع را کنترل کند.

وی گفت: ساختار قوه قضائیه، نحوه رسیدگی به پرونده‌ها و تاخیر در پرونده‌ها یکی از مواردی است که می‌تواند در این زمینه به عنوان یک آسیب جلوه‌گر شود.

امیدی تصریح کرد: قوه قضائیه باید تلاش کند تا ساختار خود را طوری تنظیم کند که پرونده‌ها در نهایت دقت و سرعت رسیدگی شوند چرا که اگر مجازات با فاصله زیادی از وقوع جرم اتفاق بیفتد، تاثیر خود را از دست می‌دهد.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول