اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف بزرگداشت آیت‌الله گلپایگانی(ره)

کنگره «فقیه آگاه» در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: فراخوان ارسال مقالات به کنگره بزرگداشت آیت‌الله سید محمدرضا موسوی گلپایگانی(ره) با عنوان «فقیه آگاه» منتشر شد.

کنگره «فقیه آگاه» در قم برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله‌ العظمی گلپایگانی(ره) با هدف بررسی ابعاد شخصیتی، آراء و نظریات فقهی اصولی، آشنایی با مواضع و حضور فعال در عرصه‌های مختلف انقلاب شکوهمند اسلامی از شکل‌گیری تا پیروزی در قم و گلپایگان برگزار می‌شود.

در حال حاضر فراخوان مقالات این کنگره با محورهای «عصر زندگانی آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره)»، «سیره علمی، ویژگی‌ها، تفکرات، آرا و نظرات آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره)»، «دیدگاه‌ها، نظرات و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره)»، «سلوک عبادی، معنوی، اخلاقی و شخصی آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره)» و »خدمات و آثار ماندگار آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره)» منتشر شده است و محققان تا پایان شهریور ماه فرصت دارند نسبت به ارسال مقاله اقدام کنند.

بیت آیت‌الله العظمی گلپایگانی، دفتر آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر، انجمن مفاخر استان قم، استانداری قم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و... از جمله نهادهای مشارکت کننده در برگزاری این کنگره به شمار می‌روند.

کنگره بزرگداشت مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی (ره) 18 آبان ماه در قم و 19 آبان ماه در گلپایگان برگزار خواهد شد.

علاقمندان به شرکت و ارائه مقاله به این کنگره می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.faghihagah.ir و یا دبیرخانه کنگره واقع در خیابان شهدا، کوچه 37، کوچه پنجم، پلاک 104 مراجعه کنند.

آیت‌الله العظمی گلپایگانی در هشتمین روز ماه ذیقعده 1316 ق در بخش «گوگد» گلپایگان متولد شد و به دلیل تقارن ولادتش با سالروز ولادت امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نامش را «محمدرضا» گذاشتند.

وی در دوران نوجوانی راه تحصیل علوم دینی را در پیش گرفت و پس از تحصیل در اراک، راهی حوزه علمیه قم شد. ایشان در سال 1341 هجری قمری در قم به مدت هشت ماه از محضر آیات عظام میرزای نائینی و آقای سید ابوالحسن اصفهانی استفاده برد. از دیگر اساتید او می‎توان از آیات عظام حاج شیخ محمدرضا مسجد شاهی اصفهانی، حاج شیخ ابوالقاسم کبیر، آیت‌الله بروجردی، آقا ضیاء عراقی و شیخ محمدحسین غروی‌اصفهانی نام برد.

وی همچنین به تدریس کتاب‌های رسائل، مکاسب و کفایه اشتغال ورزید و پس از وفات استادش آیت‌الله حائری تدریس خارج فقه و اصول را شروع کرد. ایشان در طول بیش از 70 سال تعلیم دانش اهل‌بیت، صدها تن از عاشقان مکتب اهل‌بیت را تربیت کرد.

کتاب الحج، «الهدایة الی من له الولایة درباره ولایت فقیه، نخبة الاشارات فی احکام الخیارات، کتاب القضاء در دو جلد، کتاب الشهادات، بلغة الطالب فی التعلیق علی بیع المکاسب، الدرّ المنضود فی احکام الحدود، نتایج الافکار فی نجاسة الکفار، کتاب الطهارة، حاشیه بر عروة الوثقی، حاشیه بر وسیلة النجاة، رساله صلاة الجمعة و... از دیگر آثار ارزشمند این مرجع فقید به شمار می‌رود.

آیت‌الله گلپایگانی در مبارزات سیاسی نیز نقش‌آفرینی می‌کرد و سرباز زدن از ملاقات با شاه و نخست وزیران و فرستادگان دربار، تحریم برنامه اوقاف و اعلامیه علیه معاملات و همکاری با سازمان اوقاف، قطع شهریه کسانی که با اوقاف همکاری می‎کردند، حرام شمردن خرید و فروش و مصرف و توزیع گوشت‌های وارداتی از خارج و قبول نکردن وجوهات فروشندگان آنان، اعتراض شدید و پیام کوبنده علیه تغییر تاریخ هجری به تاریخ منحوس شاهنشاهی، مخالفت صریح با حزب رستاخیز و تحریم شرکت مسلمانان در آن، مخالفت و اعتراض علیه تاجگذاری شاه و انتخاب ولیعهد، پیام در راستای تجلیل از مقام شهید سعیدی و اعلام مجلس ختم برای ایشان در مسجد امام، حمایت از مقام و موقعیت حضرت امام خمینی و به ویژه در برابر اهانت روزنامه اطلاعات به امام راحل و تأکید بر مقاومت روحانیت از جمله فعالیت‌های ایشان به شمار می‌رود.

سرانجام این مرجع بزرگ شیعه در 18 آذر 1372 به دیدار حق شتافت و دو روز بعد با حضور خیل گسترده مردم پیکر مطهر ایشان تشییع و در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول