اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

غضنفری:

40 درصد تجارت دنیا از طریق کشورهای مسیر جاده ابریشم صورت می‌گیرد

خبرگزاری فارس: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه موثرترین راه برای احیای جاده ابریشم عدم دخالت مقامات سیاسی است، گفت: 40 درصد تجارت دنیا از طریق 27 کشور جاده ابریشم صورت می‌گیرد.

40 درصد تجارت دنیا از طریق کشورهای مسیر جاده ابریشم صورت می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مهدی غضنفری ظهر امروز در سومین اجلاس بین‌المللی جاده ابریشم در تبریز با تاکید بر تاثیر جاده ابریشم در تبادلات تجاری، اقتصادی و فرهنگی بین کشورهای عضو، این مسیر را مبادله‌کننده ظرفیت و توانمندی کشورها در عرضه کالاهای خاص سرزمین‌ها ارزیابی کرد.

وی جاده ابریشم را نه تنها فعال در عرصه تجارت بلکه موفق در زمینه تبادل فرهنگ و تمدن کشورها دانست و افزود: در اصل باید گفت در یک نقطه دنیا عرصه‌ای رشد می‌یافته و از طریق جاده ابریشم این توانمندی و تولیدات در خدمت نقطه‌ای دیگر قرار می‌گرفته که رشد فرهنگ‌ها و تمدن‌ها نیز به تبع آن شکل می‌گرفت.

جاده ابریشم موثر در ارتباط ملل

غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود جاده ابریشم را ارتباط ملل و نه ارتباط دول ارزیابی کرد و افزود: در گذشته ارتباط مردم در امر تجارت و بازرگانی کمتر با دخالت دولت‌ها صورت می‌گرفته است و ملل جهان در این چارچوب با تعصب و مشکلات کمتر با هم رابطه برقرار می‌کردند.

وی گفت: متاسفانه امروز یکی از دلایل عدم شکل‌گیری و احیای جاده ابریشم اختلاف بین دولت‌هاست در حالیکه بدون دخالت آنها مردم به راحتی با هم مبادلات تجاری داشته و می‌توانند توسعه اقتصادی را به بهترین شکل به منصه ظهور برسانند.

غضنفری تصریح کرد: در گذشته و با رونقی که جاده ابریشم در امر مبادلات تجاری داشت، بازرگانان، سفیران ارتباطات کشورها باهم بودند و مقامات سیاسی شاید بتوان گفت کمترین دخالت را در این پروسه داشتند از این رو به نظر می‌رسد در حال حاضر موثرترین راه برای احیای این جاده عدم دخالت مقامات سیاسی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تا قرن نهم میلادی چین، اروپا، آسیا و آفریقا از طریق جاده ابریشم مبادلات داشته‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر دیدگاه‌های استکباری برخی دول از جمله آمریکا عرصه تجارت را تنگ‌تر کرده است و این به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که قدرتی برای دیگران محدودیت مبادلات تجاری ایجاد کند.

وی تصریح کرد: جاده ابریشم در گذشته فاقد نگاه‌های انحصارگرایانه بود که همین امر کمک می‌کرد تا فرهنگ، اقتصاد و تمدن در کنار هم به رشد و بالندگی برسد.

نقش دولت‌ها در تبادلات تجاری کمرنگ شود

غضنفری گفت: در شرایط امروز مشخصات تبادلات در اختیار همه قرار دارد، حمل‌و‌نقل دریایی امروز شاید راحت‌تر و به صرفه‌تر از راه‌های دیگر است و از طرفی دولت‌ها نیز نقش بسیار بزرگ و تاثیرگذار در ارتباطات تجاری و بازرگانی دارند که البته این امر باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد چراکه دوستی بین ملت‌ها در حاشیه دوستی بین دولت‌ها قرار گرفته است و این امر باید معکوس شود.

وی افزود: تبعیض، بی‌عدالتی و تزویر امروز جای خود را به عدالت و صداقت داده است؛ برخی از قدرت‌ها امروز به هر شیوه‌ای که می‌خواهند عمل می‌کنند اما آزادی عمل را از برخی کشورهای دیگر بنا به دلایلی کاملاً مغرضانه و نابخردانه گرفته‌اند که نمونه آن تحریم ایران و ایجاد محدودیت‌های تجاری آن است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشورهای عضو جاده ابریشم باید راهی برای مقابله با این خودمحوری قدرت‌های مستکبر پیدا کرده و تجارت را روحی تازه ببخشند.

 40 درصد تجارت دنیا از طریق 27 کشور جاده ابریشم است

غضنفری تصریح کرد: 18 کشور عضو جاده ابریشم که در این همایش‌ها طی سه دوره گذشته حضور یافته‌اند باید راهی برای احیای تجارت مردمی پیدا کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هفت هزار میلیارد دلار صادرات و شش هزار و 500 میلیارد دلار واردات که شامل 40 درصد تجارت جهانی می‌شود از طریق 27 کشور عضو جاده ابریشم صورت می‌گیرد، این میزان تاثیر اقتصادی را شایسته ایجاد تحول در عرصه بین‌المللی و ایفای نقش فعال‌تر دانست.

ایران مقام هفدهم اقتصاد جهانی را دارد

غضنفری گفت: امروز ایران در بین این 27 کشور عضو دوازدهم در صادرات و سیزدهم در واردات بوده ضمن آنکه در اقتصاد دنیا مقام هفدهم جهانی را دارد.

وی افزود: ایران همچنین در مواد معدنی، سیمان، کاشی و مس جزو 10 کشور برتر جهان است، در زمینه تولید خودرو رتبه سیزدهم و در فولاد رتبه هفدهم در جهان را از آن خود کرده است و همچنین در سرب و روی هم بزرگ‌ترین قدرت در خاورمیانه بوده که توانسته در سال‌های اخیر اقتصاد غیرنفتی را جایگزین نفت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به یک نقص در خصوص احیای جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین شیوه برای تاثیرگذار بودن در امر تجارت جهانی، تشکیل یک بلوک اقتصادی یا دبیرخانه‌ای است که بتواند کشورهای عضو را به دور هم جمع کرده و با حضور حداقلی دولت‌ها و حضور حداکثری بخش خصوصی موانع را شناسایی و در امر برطرف کردن آن و احیای روش‌های سریع تجارت گام بردارد.

وی افزود: ایران هم در این زمینه آمادگی دارد تا پیشنهادات را بررسی کرده و در راه مصوب کردن آنها برای اجرایی شدن گام بردارد.

ثروت کشورها به تاراج می‌رود

وی گفت: متاسفانه امروز ثروت‌ها و نعمات طبیعی خیلی کشورها توسط برخی دولت‌های غاصب و مستکبر به یغما و تاراج رفته و اجازه داده نمی‌شود که مزیت‌های طبیعی این کشورها از طریق خودشان به مبادله گذاشته شود و حقوق ملت‌ها به رسمیت شناخته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امروز باید به جای اینکه به‌دنبال احیای روش مبادله تجاری از مسیر جاده ابریشم به شکل سنتی آن باشیم، باید جاده‌ای از صلح و دوستی ایجاد کنیم که در آن مردم نقش اول را بازی ‌کنند، جاده‌ای که آرمان‌های مشترک بین ملت‌ها به یکدیگر ارائه شود.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول