اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی خبر داد

12 ایل عشایر آذربایجان‌غربی راهی کوچ ییلاقی شدند

خبرگزاری فارس: با شروع فصل گرما جامعه عشایری آذربایجان‌غربی با 12 ایل و 16 طایفه و داشتن 16 هزار خانوار و یک میلیون و 800 هزار راس دام،‌ کوچ ییلاقی خود را آغاز کردند.

12 ایل عشایر آذربایجان‌غربی راهی کوچ ییلاقی شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سیف‌الله قربانی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز کوچ عشایر استان به مناطق ییلاقی در خوی اظهار داشت: استان آذربایجان‌غربی از نظر تعداد عشایر چهارمین استان کشور بوده و جامعه عشایری آن دارای 12 ایل و 16 طایفه است.

وی با اشاره به جمعیت عشایر استان افزود: عشایر استان بیش از 16 هزار خانوار را شامل می‌شود که با دارا بودن بیش از یک میلیون و 800 هزار راس دام به کار دامداری و تولید فراورده‌های دامی می‌پردازند.

قربانی با بیان اینکه عشایر استان سالانه یک چهارم فرآورده‌های دامی استان را تولید می‌کنند، ادامه داد: عشایر کوچنده به مدت سه ماه از اول تیر تا پایان شهریور ماه در مناطق ییلاقی استان مستقر می‌شوند.

وی با تاکید بر توجه به بخش عشایری استان تصریح کرد: برای جلوگیری از تخریب خاک و تبدیل زندگی عشایر از حالت سنتی به نیمه صنعتی، باید زمینه آسایش مردم را با اجرای طرح ساماندهی و اسکان عشایر فراهم کرد که این امر نیازمند اختصاص بودجه کافی است تا شرایط مناسبی برای زندگی این قشر ایجاد شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم بیان کرد: با توجه به اینکه استان آذربایجان‌غربی دارای دو میلیون و 250 هزار هکتار مرتع است، عشایر با مهاجرت به ییلاقات در بیش از 60 درصد این مراتع مستقر می‌شوند.

علی پیرمرادی با تاکید بر حفظ منابع طبیعی و مراتع استان اضافه کرد: حفظ منابع طبیعی استان نیازمند مشارکت همه عشایر کوچنده و مردم استان است تا این سرمایه ملی حفظ شود.

وی با بیان اینکه سالانه 800 هزار تن علوفه از مراتع استان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: آذربایجان‌غربی از این نظر دارای رتبه دوم کشوری است.

انتهای پیام/ل20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول