اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه عید مبعث

ای محمد آمدی تا اذان عشق با کلام محمد رسول‌الله(ص) کامل شود

خبرگزاری فارس: ای محمد(ص) آمدی، آن سان که خورشید گرد مکه به طواف برخاست و آسمان ملتهب از انقلاب نور بود، آمدی تا اذان عشق با کلام محمد رسول‌الله(ص) کامل شود.

ای محمد آمدی تا اذان عشق با کلام محمد رسول‌الله(ص) کامل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در مثلثی نورانی در زمینی سوزان و بی‌آب و علف، درست در نقطه تلاقی زمین و آسمان، فرشته‌ای آسمان را شکافت و ابرها را تکان داد و زمین را به نور وجودش منور ساخت، زمینی که دیرگاهی است از اندیشه جاهلیت به خود می‎پیچد و دختران نوزاد را به اسارت گرفته است، همه چیز در اندیشه بود و نبود می‎سوزد و تنها یک مرد در انتظار لحظه حادثه است تا زنجیرها از هم بگسلند و روح برده‌وار آدمی از اسارت تن خارج شود.

مردی از جنس ابراهیم با تبری آب‌دیده از انسانیت، برای برانداختن بتکده‎ها دست به آسمان شده است تا لحظه موعود فرا رسد، لحظه‎‎ای برای گسیختن زنجیرها از روح انسان‎هایی که در زیر بار سنگ‎‎های تراشیده به دست خویش، زنده به گور می‎شدند.

محمد(ص)، از تبار نور آمده تا مادران سرزمین جاهلیت، نورسیده‎های خود را از ترس زنده به گور شدن پنهان نکنند، آری محمد(ص) آمده تا دختران عرب را از زیر گورهای تازه آب‌خورده بیرون کشد.

ای محمد(ص)، ناله‎های شبانه‎ات در دل این کوه بی‎ثمر نمانده است، لحظه موعود فرا رسیده، فرشته‎ای با بال‎های سپید بر تو پیروزی را بشارت می‎دهد.

آری همه جا سخن از تو است، تو که در دعوت حیات‌بخش خود، مرز نمی‌‎شناسی، تو که پرتو مهر گسترده الهی و آورنده پیام عدالت، آزادی و رهایی انسان از نادانی و تاریکی هستی. 

تو آمدی با لوح سپیدی منقش به پیام احدیت، آمدی تا یاران با وفای تو سر از پای نشناسند آمدی تا فرشتگان سرمست «لااله‌الاالله و محمد رسول الله» سر دهند، تو پیامبر شدی تا ریشه‌‎های یقین را در ذهن خشن و سرد انسان جاری کنی و درخت معرفت را آبیاری سازی و به تماشای شکوفه‎های زرینش بنشینی.

آمدی تا جاهلیت جنون‌زده انسان را در بن‌بست نیستی مدفون کنی و قلب عاشقان را به تکاپو واداری، آری آمدی آن‌سان که خورشید گرد مکه به طواف برخاسته بود، اذان عشق با کلام محمد رسول‌الله(ص) کامل شد، آمدی با رسالتی که سال‌ها به انتظارش نشسته بودی تا خواب خدیجه را تعبیر کنی، آمدی و جهان آماده انقلابی از جنس روشنایی شد.

آری از امتحان الهی بیرون آمدی با زمزمه‎ای بر لب، تو سربلند از صخره‌های سرسخت آمدی تا با گام‌‎هایی ملایم و موزون‌‎تر از باران در کنار تشنگی خدیجه، عشق را سیراب از زمزمه گوارای آسمانی خویش کنی تا که عشق، جریانی شود خنک‌تر از نسیم سحرگاهی برای کام‎های تشنه و منتظر.

پیوسته و پی در پی، خویش را چون سایه همراه و هم‌دم می‌دیدی، آنچه را که با زبان زمزمه می‎کردی، از دل می‌‎شنیدی.

ایستادی و با تکیه بر عصای موج‌دار موسایی‎ات و با تبسمی عاشقانه غوطه در شوریدگی خویش زدی و از عشق سرودی، تو برگزیده خداوند عشق و آسمانی، پس به همراه تو می‌‎خوانیم: «اقرا بسم ربک الذی خلق» تا هم‌چون تو از سرچشمه وحی بنوشیم و در ثانیه‌‎هایمان معطر به باران شود و سرشاخه‎های احساسمان سرشار از شکوفه‌‎های شبنم نور شود، ارج می‎نهیم این عید باشکوه را و بر دستان دخترانمان که تو ناجی آرزوهایشان بودی حنا می‎بندیم که امشب همه فرشتگان تاج گل به سر می‎گذارند و لبخندزنان نامت را در گوش زمان فریاد می‎زنند.

*‌ عید مبعث از سایر ادیان برجسته‎تر است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در بیان ویژگی‌های عید مبعث در بین سایر اعیاد گفت: محمد(ص) در شرایط مکانی و زمانی حجاز که مردم در آتش جهل و جهالت می‌سوختند و دختران را زنده به گور می‌کردند، به پیامبری رسید.

حجت‌الاسلام احمد سالک تصریح کرد: بت‌پرستی، جنگ‌های داخلی، فساد، بی‌خردی و بی‌علمی شرایطی بود که در آن زمان نجات مردم نیازمند را در سایه منجی قطعی می‌کرد، بنابراین مبعث به وجود آمد و خط بطلانی بر فرهنگ جاهلیت، شرک و نفاق کشید، این عید بزرگ در حقیقت مقدمه‌ای برای تربیت انسان والا بود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت محمد(ص) در سن 40 سالگی به پیامبری مبعوث شد، اذعان کرد: واقعیت امر آن است که نمی‌توان علت خاصی را برای مبعوث شدن پیامبر(ص) در سن 40 سالگی بیان کرد، زیرا معیار و ضابطه‌ای در این زمینه بیان نشده، از این‌رو برخی از پیامبران مانند حضرت عیسی(ع) و برخی از ائمه مانند امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام زمان(عج) در کودکی به امامت رسیده‌اند، همان‌گونه که برخی از پیامبران مانند حضرت نوح در پیری مبعوث شده بودند، اصولاً بعثت پیامبران براساس شرایط و نیازهای زمان و مصالحی که وجود دارد صورت گرفته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از دلایل مبعث این بود که پیامبر اکرم(ص)، آخرین پیامبر بود و عظمت خاتم‌الانبیاء دلیلی دیگر برای به وجود آمدن مبعث بود.

سالک بیان داشت: خداوند با وجود مصالح انسان و جوامع بشری پیامبران خویش را مبعوث می‌کند، لیکن پیامبر(ص) در 40 سالگی وظیفه پیدا کرد که پیام الهی را تبلیغ کند و به مقام رسالت نایل گردید، انتخاب این سن برای تبلیغ حضرت هماهنگ با فرهنگ عرب‌های آن زمان است که کم‌تر از چهل سال را خام و ناپخته می‌پنداشتند، با توجه به این فرهنگ موفقیت تبلیغ در زیر چهل سال ناچیز است، شاید بتوان گفت حضرت محمد(ص) به این دلیل در سن 40 سالگی به تبلیغ دین پرداخت و مأموریت یافت.

...............................

گزارش از مریم سرلک

...............................

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول