اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یونسکو را به جان نقش‌جهان نیندازید

فازی که میدان امام اصفهان را از میدان به در می‌کند

خبرگزاری فارس: این روزها میدان امام بحث داغ محافل شده است، نقش شگفتی‌ که وقتی به سنگ فرش‌های ترک خورده‌اش می‌نگری از بی‌توجهی به این میدان تاریخی رنج می‌بری، اما بحث چیز دیگری است.

فازی که میدان امام اصفهان را از میدان به در می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مسئولان قطار شهری اصفهان در اجرای محور‌های شرقی ـ غربی که از زیر میدان نقش‌جهان می‌گذرد، اصرار دارند، این گفته را علویان‌صدر معاون میراث فرهنگی کشور تایید و تاکید می‌کند که اگر این طرح ادامه پیدا کند حذف میدان نقش‌جهان و مجموعه‌ اطراف آن جدی می‌شود، با این حال تمام کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی مخالف این اقدام هستند.

اما مسئله اینجا است که مسئولان شهری گویی عرق بومی و هویت تاریخی اصفهان را به تصمیمات عجیب و غریبشان ترجیح می‌دهند و فکر آیندگان نیستند، گویی برایشان مهم نیست چه بر سر هویت این شهر می‌آید و بهتر است به این فکر کنند که شهر اصفهان از آن شخص خاصی نیست بلکه متعلق به کل دنیا است.

به گفته مسئولان سازمان میراث فرهنگی و بسیاری از دوستداران این حوزه، عبور قطار از زیر میدان نقش‌جهان، خطری جدی علیه این اثر بزرگ ملی و جهانی است، اما با این حال هنوز رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان این خطر را تایید نمی‌کند.

عباس حاج‌رسولیها رئیس شورای شهر اصفهان صحبت‌های معاون میراث فرهنگی کشور را تکذیب کرد و افزود: هنوز مشخص نیست که معاون میراث فرهنگی با چه هدفی قصد دارد اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را تخریب کند، صحبت‌های وی نه ‌تنها علیه اصفهان که علیه کشور است.

براساس گفته‌های متولیان میراث فرهنگی بهترین راهکار برای حفاظت میدان نقش‌جهان در فهرست یونسکو این است که مسئولان شهری به نظر سازمان میراث فرهنگی توجه و مطالعه و عبور خط دو قطار شهری از یک مسیر دیگر را آغاز کنند، چرا که به اعتقاد آنها پرونده نقش‌جهان در مورد برج جهان‌نما هم‌چنان باز است و این امکان وجود دارد که یونسکو به این مورد ورود پیدا کند و خطر حذف میدان از فهرست میراث جهانی دوچندان شود.

حاج‌رسولی‌ها معتقد است که پنج سال طول می‌کشد قطار شهری از محور غربی و شرقی عبور کند و هنوز کلنگ خط دو زده نشده است.

حالا پنج سال دیگر و یا هر زمان دیگری، عبور مترو از کنار میدان امام(ره) نشان از اوج بی‌توجهی و بی‌اهمیتی به این اثر شگرف تاریخی و در نهایت، اوج بی‌احترامی به خواست و سلیقه مردم و هویت بومی است.

اینکه مسئولان شهری قصد داشته باشند به هر قیمتی طرح‌ها و برنامه‌هایشان را عملیاتی کنند جای تعجب دارد.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول