اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی گناباد:

کارگاه‌های تولید سفال گناباد از معافیت بیمه برخوردار شوند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی و گردشگری گناباد با بیان اینکه باید کارگاه‌های تولید سفال گناباد از معافیت بیمه برخوردار شوند، گفت: ایجاد بازارچه صنایع‌ دستی در گناباد ضروری است.

کارگاه‌های تولید سفال گناباد از معافیت بیمه برخوردار شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، امان‌الله نوروزی صبح امروز در پاسخ به خبرنگار فارس در گناباد اظهار داشت: به دنبال حفاری‌های باستان‌شناسی صورت گرفته، سفال‌های پراکنده‌ای از محوطه باستانی جمع‌آوری شد که از لایه‌های تمدنی تا اواخر دوران صفویه است و همانند سفال‌های دیگر محوطه‌ها و زیستگاه‌های خراسان بوده و وجه مشخصی ندارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی و گردشگری گناباد افزود: آثار و شواهد موجود در محوطه‌های تاریخی شهرستان گناباد نشان از کهن بودن و پیشینه تاریخی سفال در این منطقه است.

نوروزی اظهار داشت: از اوایل قرن دوازدهم هجری نوعی سفال جدید با ویژگی‌های خاص در گناباد ظاهر شد که در حال حاضر در کارگاه‌های متعدد روستای مند در حاشیه شمالی شهر گناباد ساخته می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی و گردشگری گناباد افزود: سفال مند گناباد یکی از منحصر به فردترین سفالینه‌ها در کشور است که نشانگر اصالت فرهنگی و تمدن کهن خراسان است.

وی گفت: نقاشی روی بدنه ظرف‌های سفالی از قدمت زیادی برخوردار است و به جهت اینکه نقش‌های ایجاد شده معمولاً از باورها و آداب و محیط اطراف نگارگر الهام گرفته شده است، بسیار با اهمیت و قابل مطالعه می‌باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع ‌دستی و گردشگری گناباد ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت سفالگری در روستای مند در حال حاضر رواج دارد و آموزش صنایع ‌دستی در رشته‌های مختلف به ویژه سفال به صورت دوره‌ای در مرکز آموزش صنایع ‌دستی شهرستان و در مجاورت کارگاه‌های سفالگری مند صورت می‌گیرد در صورت نیاز این کارگاه‌ها در مراکز آموزشی و دانشگاهی نیز برگزار می‌شود.

نوروزی گفت: با این وجود ایجاد بازارچه صنایع دستی و معافیت بیمه کارگاه‌های تولیدی سفال ضروری به نظر می‌رسد که در این خصوص پی‌گیری لازم صورت گرفته که در صورت تحقق و ایجاد بازارچه صنایع‌ دستی ضمن تشویق هنرمندان و علاقه‌مندان به سفالگری، در رونق اقتصادی شهرستان نیز تاثیرگذار است.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول