اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حضور جهادگران در نقاط محروم نشانگر محبت اصیل اسلامی است

خبرگزاری فارس: جهادگران در بهترین لحظاتی که می‌توانند در کنار خانواده‌هایشان باشند، همه چیز را رها و به محروم‌ترین نقاط کشور سفر می‌کنند، این یک فرهنگ ایثار و محبت اصیل اسلامی است که با تلاش جهادگران طنین‌انداز می‌شود.

حضور جهادگران در نقاط محروم نشانگر محبت اصیل اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، درست در لحظاتی که سال تحویل می‌شود همه تلاش می‌کنند در آن لحظات پای سفره هفت سین و در کنار خانواده باشند، عده‌ای دیگر همه برنامه‌هایشان را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که با وجود عشق و علاقه به خانواده به محروم‌ترین مناطق کشور سفر و لحظات شاد را در کنار محرومان سپری کرده و به آنها خدمت کنند.

نوروز 91 امسال شهرستان نیکشهر میزبان جهادگران بود. آنچه در ادامه می‌آید ماحصل گفت‌وگوی ما با مهدی سرحدی، سرپرست فرمانداری شهرستان نیکشهر است که درباره چند و چون این سفر صحبت شده است:

*‌ فارس: گروه‌های جهادی را که در ابتدای سال به شهرستان نیکشهر آمدند، چطور ارزیابی می‌کنید؟

*‌ سرحدی: سال 91 از سوی مقام معظم رهبری به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مزین شده بود و در همان ابتدای سال، 300 نفر از گروه‌های جهادی برای رفع محرومیت‌زدایی به شهرستان نیکشهر آمدند. جهادگران که شامل دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های تهران بودند در گروه‌های مختلف و در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی و پزشکی برای محرومیت‌زدایی و بازدید امورات مردم محروم به این منطقه سفر کردند. شهرستان نیکشهر یکی از محروم‌ترین نقاط کشور است که با حضور جهادگران، کارهای بسیار بزرگی در آنجا انجام شد و این حرکت دلسردی معاندان نظام را در پی داشت چرا که آنها همیشه به دنبال بهانه و براندازی نظام هستند اما حضور جهادگران در مناطق محروم، نشان می‌دهد این گروه‌ها در تمام عرصه‌ها با نظام مقدس جمهوری اسلامی مثل همیشه پیوند بسته و به آن پایبندند.

در مدتی که جهادگران در منطقه حضور داشتند علاوه بر اینکه کارهای فرهنگی خوبی انجام شد، فعالیت‌های عمرانی مناسبی هم صورت پذیرفت. بنابراین شهرستان نیکشهر مجددا آمادگی کامل دارد که گروه‌های جهادی به این مناطق بیایند و ما هم آمادگی تمامی ادارات را برای ورود آنها اعلام می‌کنیم.

* فارس: یعنی قرار است مجددا گروه‌های جهادی به این منطقه بیایند؟

* سرحدی: مقرر شده مجددا تیمی از این گروه‌ها برای بازدید از سایر نقاط شهرستان در خرداد ماه سال‌جاری به نیکشهر سفر کنند و منطقه را از نزدیک ببینند. پس از آمدن گروه 300 نفره به این شهرستان، بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های آنها در حال انجام است و کارهایی که آنها آغاز کرده‌اند صد در صد به اتمام رسیده و به روستاییان تحویل داده شده است به همین دلیل مقرر شده این گروه دوباره به اینجا بیایند.

 

* فارس:‌ چه زمانی می‌توان شاهد یک زندگی خوب برای مردم نیکشهر بود؟

گروه‌های جهادی که در اواخر اسفند ماه سال 90 به منطقه آمدند و در نقاط مختلف شهرستان مستقر شدند و کار خود را آغاز کردند در عرصه‌های عمرانی، بهداشت و پزشکی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌های بسیار خوبی را انجام دادند.

* سرحدی: نگاه دولت نسبت به 30 سال گذشته تغییر کرده و ما در این شهرستان در همه حوزه‌ها شاهد رشد بسیار بالایی بوده‌ایم. محرومیت از گذشته بوده و همیشه اینطور بوده که قسمتی از آن را دولت و قسمتی از آن را هم گروه‌های جهادی انجام داده‌اند و با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد که طی دو سال آینده همه موارد و محرومیت‌ها، صد در صد به نتیجه برسد و شاهد باشیم که مردم با امکانات خوبی زندگی کنند.

* فارس: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل این شهرستان چیست؟

* سرحدی: در حال حاضر در زمینه مسائل پزشکی، مشکل خاصی وجود ندارد اما بحثی که اکنون مطرح است مسئله راه است چرا که برخی از مناطق کوهستانی بوده و خانوارهای کمی در آن قسمت‌ها زندگی می‌کنند اما با توجه به نگاه ویژه‌ای که دولت در زمینه احداث جاده در مناطق محروم دارد امیدواریم در سال 91 بسیاری از جاده‌ها راهگشایی و آسفالت شود.

در مورد مشکلات پزشکی هم باید گفت با توجه به شواهدی که گروه‌های جهادی داشتند مشخص شد عمده مشکلات ما مسئله پزشک و دارو است که کمبود دارو تا حدودی برطرف شده اما در زمینه موضوع پزشک هم دانشگاه علوم پزشکی سیستان‌وبلوچستان برای برطرف‌کردن این مسئله قول‌های مساعدی داده که در حال انجام است.

* فارس: در مورد نقش دولت در کارهای جهادی توضیح دهید؟

* سرحدی: برنامه‌ریزی دولت بر اساس نیازهایی است که کمیته برنامه‌ریزی هر شهرستان اعلام می‌کند. در استان ما مناطق محروم بسیاری وجود دارد و از طرفی با توجه به گستردگی شهرستان نیکشهر، تمام هم و غم دولت در برطرف‌کردن محرومیت‌هاست که این کار در حال انجام است، دولت برخی بخش‌ها را بازگشایی می‌کند که ممکن است در این بازگشایی به دلایل مختلف، بخشی نادیده گرفته شود که گروه‌های جهادی برای همان راه برنامه‌ریزی کرده و کار را انجام می‌دهند.

* فارس: چرا این شهرستان محروم، دیر مورد توجه قرار گرفته است؟

* سرحدی: شهرستان نیکشهر هم مانند سایر نقاط کشور هست و اینطور نیست که بگوییم دولت به این قسمت توجه نکرده، این محرومیت به دلیل این است که پیش از انقلاب اصلا به این مناطق توجهی نشده اما بعد از پیروزی انقلاب و به‌ویژه در دولت نهم و دهم، توجه بسیاری به این مناطق شده است.

پیش از انقلاب در این مناطق هیچ گونه امکانات اولیه‌ای وجود نداشته و چه بسیار افرادی که به دلیل بیماری و نبود جاده نتوانستند به دکتر مراجعه کنند و جانشان را از دست دادند اما حالا به دلیل توجهات نظام مقدس جمهوری اسلامی و به‌ویژه فعالیت‌ها و خدمات دولت نهم و دهم که ثابت کرد عدالت محوری مد نظر دولت مردان ماست، بسیاری از محرومیت‌ها برطرف شده است.

 

* فارس:‌ ارتباط گروه‌های جهادی با فرمانداری شهرستان‌ها به چه صورت است؟

* سرحدی: این گروه‌های جهادی تعدادی دانشجو هستند و شرایط خاص خودشان را دارند که باید یک مدیریت شهرستانی وجود داشته باشد به گونه‌ای که با برنامه‌ریزی امکانات را در اختیار گروه‌های جهادی قرار دهیم و به موقع پاسخگوی آنها باشیم. در حال حاضر هم فرمانداری ارتباط خوب و تنگاتنگی با گروه‌های جهادی برقرار کرده و این تعامل بسیار خوب و سازنده است.

* فارس: به نظر شما چه برنامه‌ای باید اتخاذ کرد که گروه‌های جهادی ارتباط خودشان را با این مناطق محروم حفظ کنند؟

* سرحدی: این قسمت به مدیریت شهرستان بر می‌گردد. اگر پس از اینکه گروه‌های جهادی به این مناطق می‌آیند و یک کار را استارت می‌زنند و بعد از مدتی هم ما آن کار را تکمیل و اطلاع‌رسانی می‌کنیم قطع به یقین آنها هم نسبت به کارشان دلگرم می‌شوند و با اشتیاق بیشتری به این مناطق بازمی‌گردند و در راستای محرومیت‌زدایی قدم برمی‌دارند. مسئله دیگر این است که ما هم ارتباط‌مان را با آنها قطع نکنیم و از آنها بخواهیم مشکلات شهرستان را در تهران پیگیری کنند.

* فارس: حضور این جهادگران چه تاثیری در مناطق محروم دارد؟

* سرحدی: حضور آنها از یک طرف باعث دلگرمی مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی و از طرف دیگر باعث دلسردی معاندان نظام می‌شود. وقتی در یک پروژه اعتبار کم می‌آید و به دلایل مختلف برنامه‌ریزی دیر انجام می‌شود، درست بیگانگان از این موضوعات علیه نظام سوءاستفاده می‌کنند اما حضور گروه‌های جهادی در مناطق محروم و پیگیری کارهای آن مناطق به دشمن اجازه سوءاستفاده نمی‌دهد.

از سوی دیگر وقتی این گروه‌های جهادی به منطقه محروم می‌آیند یک فرهنگ جدید هم ایجاد می‌کنند و در واقع مردم با مسئولان ارتباط می‌گیرند و کارهای خود را پیگیری می‌کنند. جهادگران در بهترین لحظاتی که می‌توانند در کنار خانواده‌هایشان باشند، همه چیز را رها و به محروم‌ترین نقاط کشور سفر می‌کنند و این یک فرهنگ ایثار و محبت اصیل اسلامی است که جهادگران به همراه خود به این مناطق می‌برند.

* فارس: شما با شهید شوشتری ارتباط داشتید؟

* سرحدی: در یک فاصله کمی من بخشدار بودم و با شهید شوشتری ارتباط بسیار کمی داشتم اما گاهی در بخش بیمارستان صحرایی که با این شهید بزرگوار ارتباط می‌گرفتم.

اگر بخواهم از او خاطره‌ای بگویم این است که شهید شوشتری شب و روز نمی‌شناخت و همیشه برای خدمتگزاری آماده بود و روحیه خدمت‌رسانی را برای مردم به یادگار گذاشت. او هیچگاه احساس خستگی نمی‌کرد و تا زمانی که کارش به نتیجه نمی‌رسید دست از خدمتگزاری برنمی‌داشت.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول