اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

احیای آموزش مکتب‌خانه‌ای

مکتب‌خانه‌ها جای خود را در اوقات فراغت باز می‌کنند

خبرگزاری فارس: "مکتب‌خانه‌" که در قدیم به عنوان مهم‌ترین و تنهاترین محل سواد‌آموزی در جنوب کشور محسوب می‌شد، کماکان در شهرستان بستک هرمزگان در ایام تابستان نقشی مهم را در پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان دارد.

مکتب‌خانه‌ها جای خود را در اوقات فراغت باز می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بستک واقع در شمال‌غرب هرمزگان، مکتب‌خانه‌ها از دیرباز در جنوب کشور به عنوان محلی برای آموزش و فراگیری خواندن و نوشتن کودکان با محوریت مذهبی و دینی به شمار می‌رود.

با توسعه سیستم نظام آموزشی این ظرفیت که به عقیده بسیاری از کارشناسان خدمات تعیین کننده را در حوزه توسعه نیروی انسانی و فرهنگی به کشور داده، به نوعی کاربرد خود را بیشتر در فراغت دانش‌آموزان از درس و در ایام تابستان نشان می‌دهد.

بستک این روزها یکی از شهرستان‌هایی است که مکتب‌خانه‌ها کماکان در آن فعال هستند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بستک عصر امروز در نشستی مربوط به اوقات فراغت با مهم برشمردن غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در ایام تابستان، اظهار داشت: تمامی دستگاه‌هایی که به نحوی در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت تابستانی جوانان فعالیت می‌کنند باید در اجرای برنامه‌ها هم‌گام و همراه یکدیگر باشند.

ناصر توکلی افزود: مهم‌ترین مزیت شهرستان بستک نسبت به شهرستان‌های دیگر این است که با آغاز شدن تابستان فعالیت قرآنی مکتب‌خانه‌ها در گوشه گوشه روستاهای این شهرستان به صورت سنتی آغاز می‌شود و این ظرفیت بسیار خوبی برای آموزش قرآنی دانش‌آموزان است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بستک در ادامه افزود: با هماهنگی بین مکتب‌خانه‌ها و آموزش و پرورش می‌توان هم برنامه‌های متنوع دیگر را در کنار آموزش قرآن به دانش‌آموزان ارائه داد و هم از ظرفیت‌های موجود در آموزش و پرورش استفاده کرد.

وی اظهار کرد: متاسفانه تمایل و گرایش خانواده‌ها برای شرکت دادن فرزندانشان در فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ورزشی در تابستان کم‌رنگ است ولی به صورت سنتی دانش‌آموزان در مکتب‌خانه‌ها حضور دارند که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق در کنار مکتب‌خانه‌ها و آموزش قرآن کلاس‌های فرهنگی و هنری و ورزشی نیز برگزار کرد که در شهرستان بستک این پتانسیل وجود دارد.

یادآور می‌شود طی روزهای گذشته خطیب جمعه اهل سنت بستک نیز پیرامون مکتب‌خانه‌ها سخنانی را بیان کرده بود.

سیدمحمدیوسف حسینی‌نژاد با بیان اینکه قرآن بهترین برنامه برای راه سعادت بشر و کامل‌ترین و جامع‌ترین برنامه نجات انسان است، اظهار داشت: باید در جامعه امروز به خواندن قرآن و درک و فهم آن توجه بیشتر کرد، چرا که در عصر امروز، بشر بیش از هر زمانی نیازمند توجه به قرآن است.

خطیب جمعه اهل سنت بستک با اشاره به اینکه مکتب‌خانه‌ها مکانی هستند که آموزه‌های دینی، اخلاقی و قرآنی را به جوانان و نوجوانان آموزش می‌دهند، از خانواده‌ها خواست تا جوانان و نوجوانان خود را برای تحصیل علوم‌ قرآنی به مکتب‌خانه‌ها هدایت کنند.

وی در ادامه گفت: فرستادن فرزندان برای تحصیل قرآن در مکتب‌خانه نه اینکه آنان را از تحصیل علوم دیگر باز نمی‌دارد بلکه ذهن و فکر آنان را برای آموختن علوم دیگر آماده می‌کند.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه قرآن با فطرت بشر سازگار است و آموختن قرآن روح و روان انسان را آرامش می‌دهد،‌گفت:‌ همه برنامه‌ها و امور اگر منشأ قرآنی داشته باشد باعث موفقیت و به نتیجه رسیدن آن خواهد شد.

شهرستان بستک یکی از مناطق علمی جنوب کشور از دیرباز و یکی از قطب‌های فرهنگی تاریخی هرمزگان شناخته می‌شود.

انتهای پیام/ل10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول