اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان:

سقف معافیت از تحصیل در قانون جدید سربازی مشخص شد

خبرگزاری فارس: معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: سقف معافیت از تحصیل در قانون جدید سربازی برای دانش‌آموزان دبیرستانی تا مقاطع کارشناسی‌ارشد و بالاتر مشخص شد.

سقف معافیت از تحصیل در قانون جدید سربازی مشخص شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سرهنگ محمود امینی ظهر امروز در نشست خبری خود به تشریح جزئیات خدمت وظیفه عمومی مشمولان سربازی اشاره کرد و اظهار داشت: امسال دو بحث عمده نظام وظیفه عمومی که یکی از مصوبات سال گذشته بود مطرح و دیگری از مصوباتی است که از سال 63 تاکنون تغییراتی نداشته و در اواخر سال 90 اصلاح و به مصوبه مجلس و سپس به تایید شورای نگهبان رسیده و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه در قانون نظام وظیفه عمومی سه نوع معافیت وجود دارد، افزود: معافیت کفالت، معافیت پزشکی و تحصیلی از جمله مواردی است که مورد اصلاح قرار گرفته است.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: کفالت شامل انواع معافیت کفالت و ایثارگری است که در گذشته به صورت سالانه مصوب و اکنون به صورت قانون به مصوبه مجلس و به تصویب رسید.

وی ادامه داد: این معافیت در گذشته به صورت سالیانه و توسط تایید و ابلاغ رهبر معظم انقلاب تصویب و اکنون به صورت قانون در آمده است.

*پسران با رسیدن سن پدر به 65 سال معاف می‌شوند

امینی در بحث کفالت پدری که تک پسر دارد، گفت: این قانون در گذشته با رسیدن سن پدر به 59 سال معافیت صورت انجام می‌گرفت که این قانون با افزایش سن پدر به 65 سال تغییر یافته است.

وی تغییر دیگر را معافیت تنها فرزند ذکور مادر فاقد شوهر به دلیل طلاق و نیز فوت شوهر دانست و گفت: این امر در گذشته در شورا مطرح و اکنون به صورت قانون درآمده است که ابتدا به مدت 30 ماه به صورت موقت معافیت و پس از آن به معافیت دائم صادر می‌شود.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در مورد معافیت فرزند خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی افزود:  کسانی که زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند می‌توانند یک فرزند را معافیت کفالت کنند.

وی بیان داشت: اگر مشمولی ازدواج کرده و دارای یک فرزند معلول است از خدمت عمومی معاف می‌شود و هم‌چنین خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سه خواهر و یک برادر هستند، فرزند ذکور معاف می‌شود.

امینی در ادامه صحبت‌های خود از اضافه شدن برخی موارد قانونی خبر داد و گفت: مشمولی که با زن معلول ازدواج کند از خدمت سربازی به مدت پنج سال معافیت موقت و سپس معافیت دائم دریافت می‌کند.

*معافیت از مزایای ایثارگری با امتیاز 30 امکان‌پذیر است

وی در مورد معافیت ایثارگران اظهار داشت: در گذشته اگر شهیدی دو فرزند پسر داشت دو فرزند معاف می‌شدند که اکنون این قید برداشته و همه فرزندان می‌توانند معاف و در صورتی که شهید فرزند نداشته باشد برادر وی می‌تواند معاف شود.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تاکید کرد: مشمولی که پدر با 25 درصد جانبازی، 30 ماه جبهه و یا 24 ماه سابقه آزادی داشته باشد از خدمت نظام وظیفه عمومی معاف می‌شود.

وی افزود: اگر پدری این درصد جانبازی را بیش از این مقدار و حتی دو برابر داشته باشد می‌تواند دو فرزند ذکور خود را از خدمت معاف کند.

امینی تصریح کرد: اگر میزان امتیاز مشمولی از موارد بالا کم‌تر باشد هر کدام از این موارد با تلفیق هم امکان‌پذیر است و باید در مجموع ضریب معافیت به 30 برسد تا فرزند معاف شود.

وی ادامه داد: تمامی مشمولانی که ده درصد سابقه جانبازی داشته باشند از امتیاز معافیت می‌توانند استفاده کنند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در مورد معافیت پزشکی گفت: در کویت قانون پزشکی تغییرات محسوسی دیده نشده اما تنها تغییر مهم آن در مورد اعضای شورای پزشکی بوده است.

*سقف معافیت تحصیلی مشخص شد

امینی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در مورد معافیت تحصیلی و یک سری تغییرات صورت گرفته صحبت کرد و گفت: براساس تغییرات معافیت تحصیلی تمامی کسانی که به سن 18 سال رسیده و در حال تحصیل هستند، محل تدریسشان مکلف است که درخواست معافیت از تحصیل را براساس تاکید قانون جدید اعلام کند.

وی افزود: سقفی برای تحصیل در دبیرستان دانشگاه مشخص شده است که دانش‌آموزان و دانشجویان براساس آن می‌توانند معاف از تحصیل شوند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه این تغییرات تحصیلی از سال 91 اجرایی شده است، بیان داشت: دانش‌آموزان دبیرستانی که از سال 90 وارد دبیرستان می‌شوند تا سن 20 سال و دانشجویان ورودی سال 91 برای دوره کاردانی معادل 2.5 سال، کارشناسی پنج ترم و کارشناسی و کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سه سال و کارشناسی به کارشناسی‌ارشد پیوسته شش سال، دکترای پزشکی پیوسته هشت سال، دکترای تخصصی پیوسته شش سال مشخص شده است.

وی ادامه داد: در قانون پیش‌بینی شده است در موارد خاص در صورت تصویب کمیسیون دانشگاه تا یک سال دانشجو معاف از سربازی می‌شوند.

امینی معرفی مشمولان دانش‌آموزانی که قبل از 18 سال ترک تحصیل می‌کنند تا شش ماه بعد فرصت معرفی دارند و دانش‌آموزانی که بعد از 18 سال فارغ‌التحصیل می‌شوند تا یک سال فرصت معرفی و دانشجویانی که ترک تحصیل کردند یک سال فرصت معرفی دارند.

وی اضافه کرد: تغییر قانون در طول تحصیل دانشجویان کاردانی تا دکترا یک بار انصراف و در آزمون شرکت کنند که این از موارد قانون جدید است که فرد مشمول می‌تواند از این فرصت یک ساله استفاده کند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان بیان داشت: تمام مشمولان خدمت از کارشناسی به بالا در صورت قبولی در مقاطع بالاتر در صورت بدون غیبت بودن از خدمت معاف می‌شوند.

انتهای پیام/ی10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول